رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 118240

درمانهای غیردارویی

img alt="درمانهای غیردارویی" src="http://vista.ir/include/articles/images/619c4a59ab87f7b4198cd870b7f5cdc3.jpg" />

براساس علت ایجاد كمردردهای مزمن (علل مكانیكی یا سایر علل) درمان آنها نیز تفاوت می‌كند.
مراقبت از پشت و كمر
فعالیت فیزیكی برا افراد مبتلا به كمردردهای مزمن، خوب می‌باشد. شما باید سعی نمایید كه همیشه خود را فعال نگه دارید و تمرینات ورزشی را هم انجام دهید (گرچه در هنگام تمرینات، باید از انجام تمریناتی كه برای پشت و كمر مضر هستند اجتناب نمایید). برای مثال شما باید از فشار آوردن بیش از حد به پشت خود، پرهیز نموده و به وضعیت درست ایستادن، نشستن و بلند كردن چیزی از روی زمین آگاهی داشته باشید.
فیزیوتراپی
در طی سالیان اخیر، به میزان زیادی در نحوه درمان دردهای پشت و كمر، اصلاحات ایجاد شده است. امروزه پزشكان به نقش اصلی فیزیوتراپیست‌ها در ایجاد تحرك در شما و هرچه زودتر برگشتن به فعالیتهای طبیعی روزمره، اعتقاد دارند. در صورتی كه كمردرد شما بیش از چند هفته طول كشیده است، اهمیت زیادی دارد كه پزشك، شما را به یك فیزیوتراپیست خوب معرفی كند تا از خطر مزمن شدن كمردرد، جلوگیری شود. فیزیوتراپیست‌ها به شما آموزش خواهند داد كه پشت و كمر چگونه كار طبیعی خود را انجام می‌دهند، چه اشكالاتی ممكن است پیش بیاید، چگونه در مقابل فشارهای زیاد باید آن را مراقبت نمود و چگونه باید با انجام تمرینات مناسب، حركت خود را دوباره از سر بگیریم و بتوانیم فعالیتهای طبیعی و روزمره خود را دوباره شروع كنیم.
برنامه تمرینی هر بیماری، براساس نیازهایش فرق می‌كند، اما بطور كلی این تمرینات شامل قوی شدن عضلات پشت و شكم همراه با تقویت لگن می‌باشد. گاهی اوقات، فیزیوتراپیست‌ها از حرارت و گرما (لامپهای مادون قرمز) نیز استفاده می‌كنند. سایر مواردی كه فیزیوتراپیست‌ها از آن بهره می‌برند عبارتند از: بكاربدن كیسه یخ، اسپری‌های سردكننده، اولتراسوند و ماساژ.
چنین درمانهایی، مشكلات طولانی مدت را معالجه نمی‌كند اما می‌تواند باعث آرام‌بخشی بسیاری شوند. ارزش خاص آنها اغلب بعنوان مقدمه‌ای برای انجام سایر انواع درمانها، مثل تمرینات ورزشی مطرح می‌باشد كه در صورت عدم استفاده از آنها، می‌تواند بسیار دردناك باشد. كشش، همانند بسیاری از درمانهای كمر درد، از روزگاران قدیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی كه بر روی یك تخت مخصوص كشش دراز می‌كشید، قسمت سینه و لگن شما توسط دو تسمه بسته میشود و سپس به آرامی از دو طرف كشیده میشوند. منظور از این كار، كم كردن فشار بر روی اعصاب و كشش مفاصل آسیب دیده است. این روش بطور موقتی باعث بهبود كمردرد میشود، اما سودمند بودن آن در طولانی مدت مورد سوال می‌باشد، به همین دلیل استفاده از آن، امروزه محدود شده است.
تمرینات ورزشی
انواع مختلف بسیار زیادی از تمرینات ورزشی برای مبتلایان به كمردردهای مزمن وجود دارد و انتخاب آنها بستگی به ماهیت مشكل خاص شما دارد.
بعضی از تمرینات ممكن است برای یك نوع از كمردرد مفید بوده و برای نوع دیگری ازكمردرد، مضر باشد، و آن را بدتر نماید.
بنابراین در انتخاب برنامه تمرینات ورزشی دقت نمایید. شما باید ابتدا با فیزیوتراپیست‌ خود در این موارد مشورت نمایید. انجام انواع مختلف تمرینات، شامل آنهایی كه قبلاً شرح دادیم، این هدف را دنبال می‌كنند كه عضلات پشت و شكم (تمرینات ایزومتریك) و آن عضلاتی كه باعث تقویت حركات پشت می‌شوند را تقویت نمایند.
اهمیت زیادی دارد كه از انجام تمریناتی كه باعث بدتر شدن ناگهانی درد میشوند پرهیز نمایید. بهتر است كه هر روز و به تدریج به میزان تمرینات خود بیفزایید.
ورزشكارانی كه دچار كمردرد می‌شوند باید تا آنجا كه ممكن است هرچه سریعتر به فعالیتهای ورزشی خود بازگردند. ورزشهای مناسب برای كمردرد عبارتند از: پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری. ورزشهای خشنی مثل راگبی، می‌توانند با ضربات ناگهانی كه به پشت و كمر وارد می‌كنند، حاصل بهبود تدریجی چند هفته‌ای را از بین ببرند.
تمریناتی برای قوی كردن پشت
شما می‌توانید با انجام تمرینات تقویت عضلات پشت و كمر، به پیشگیری از دردهای پشت و كمر كمك نمایید. قبل از شروع تمرینات، همیشه از پزشك یا فیزیوتراپ خود در مورد تمریناتی كه انجام می‌دهید سوال نمایید. هیچگاه نباید تمرینی كه باعث بروز درد در شما میشود را ادامه دهید. تمریناتی كه در اینجا شرح داده میشوند، عضلات پشت و كمر شما را قوی‌تر كرده و ستون فقراتتان را قابل ارتجاع‌تر می‌كند. در صورت امكان هر تمرینی را ۱۰ بار در روز تكرار نمایید.
كشش كمر: این كشش می‌تواند باعث تسكین دردهای مفاصل و عضلات كمر شود. در حالیكه بر روی زمین دراز كشیده‌اید، زانوهایتان را خم كرده و كف پایتان را بر روی زمین بگذرید. زانوهای خود را به سمت بدنتان بالا بیاورید. با استفاده از دستهایتان، سعی كنید زانوهایتان را به سینه‌تان بچسبانید. حدود ۷ ثانیه در این حالت بمانید و نقس عمیقی بكشید. سپس كف پاهایتان را روی زمین قرار دهید.
بالابردن لگن: این حركت به كشش عضلات و لیگامانهای كمرتان كمك می‌كند. در حالیكه دراز كشیده‌اید زانوهایتان را خم نموده و كف پاهایتان را بر روی زمین قرار دهید. قسمت گودی كمر خود را به سمت زمین فشار دهید. عضلات شكم و كفل خود را سفت نمایید، بطوریكه لگن شما به سمت بالا كج شده و كفل‌تان كمی از سطح زمین بالاتر قرار گیرد. به مدت ۶ ثانیه در این حالت بمانید و سپس آن را شل نمایید.
گودكردن و قوز كردن: انجام این تمرین باعث میشود كه انعطاف‌پذیری مفاصل و عضلات پشت شما افزایش یابد. همانند وضعیتی كه در شكل دیده میشود قرار بگیرید و زانوهای خود را كمی از یكدیگر باز نمایید. چانه خود را به سمت سینه فرو ببرید، سپس به آرامی به پشت خود قوس بدهید. برای حدود ۵ ثانیه در این حالت باقی بمانید. بعد به بالا نگاه كنید و كمر خود را به پایین فرو برده و آن را گود نمایید و در این حالت نیز به مدت ۵ ثانیه باقی بمانید.

منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها