رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 121170

سینوزیت در اطفال

img alt="سینوزیت در اطفال" src="http://vista.ir/include/articles/images/a75a1fca3bb1e717f9041e366bea8cf8.jpg" />

سینوس‌های اطفال تا سن ۳۰ سالگی به‌طور کامل تکامل نمی‌یابند. ولی با این حال سینوس‌های ماگزیلای (در پشت گونه‌ها) و اتموئید (مابین دو چشم) در زمان تولد، به اندازه بسیار کوچک وجود دارند. برخلاف بالغین تشخیص سینوزیت اطفال مشکل می‌باشد، زیرا علائم بسیار غیراختصاصی بوده و علل آن نیز پیچیده است.
● زمانی‌که کودک مبتلا سینوزیت می‌شود چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟
علائم زیر در جریان عفونت سینوس‌ها ایجاد می‌شوند: سرماخوردگی که بیش از ۱۰ تا ۱۴ روز طول بکشد و گاهی همراه با تب پائین باشد. ترشحات بینی زرد مایل به سبز و زیاد وجود ترشحات در ته خلق که می‌تواند به‌صورت گلودرد، سرفه، تنفس مشکل، تهوع و یا استفراغ خود را نشان دهد. ناآرامی و خستگی و تورم اطراف چشم‌ها.
در سنین بسیار پائین و به‌خصوص قبل از یکسالگی به‌دلیل عدم تکامل کافی سیستم ایمنی، اطفال مستعد، عفونت‌های بینی، سینوس‌ها و گوش‌ها هستند. این نوع عفونت‌ها در اغلب موارد به‌دلیل ویروس‌ها ایجاد می‌شود و با حساسیت نیز ممکن است تشدید یابند. هر چند در صورت طول کشیدن عفونت به بیش از یک هفته تا ۱۰ روز احتمال عفونت سینوس‌ها وجود دارد.
می‌توان از طریق اجتناب از مواد حساسیت‌زای محیطی و آلاینده‌ها نظیر دود سیگار و درمان بیماری‌های ”بازگشت اسید معده“ شانس ابتلاء به عفونت سینوس‌ها را در اطفال کاهش داد.
● سینوزیت چگونه قابل درمان است؟
▪ سینوزیت حاد
در این موارد اکثر کودکان به‌خوبی به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ می‌دهند. استفاده از مواد ضداحتقانی به‌صورت کوتاه‌مدت نیز می‌تواند تا حدی علائم را کاهش دهد. استفاده از قطره‌ آب‌نمک نیز سبب بهبود عملکرد ترشحی مخاط می‌شود. اگر کودک مبتلا به سینوزیت حاد باشد معمولاً در طی چند روز اول علائم بهبود می‌یابد. حتی در صورت بهبودی قابل ملاحظه علائم، باید درمان به‌طور کامل گرفته شود. اگر حساسیت سبب القاء سینوزیت شده باشد، ممکن است از داروهای دیگری نیز استفاده شود.
▪ سینوزیت مزمن
اگر کودک به یک یا چند علامت سینوزیت برای حداقل ۱۲ هفته مبتلا باشد ممکن است به سینوزیت مزمن مبتلا شده باشد. وجود سینوزیت مزمن با تکرار سینوزیت حاد به میزان ۴ تا ۶ بار در سال، حالاتی است که باید حتماً به پزشک مراجعه شود. در این موارد متخصص ممکن است از روش‌های داروئی با جراحی جهت درمان استفاده کند.
● تشخیص سینوزیت
در زمان مراجعه به پزشک وی به‌طور کامل بینی، گوش و حلق کودک شما را معاینه خواهد کرد و معمولاً از طریق اخذ شرح حال و انجام معاینات تشخیص ممکن می‌شود. گاهی نیز ممکن است از ابزار خاصی جهت معاینه استفاده شود. به‌علاوه جهت ارزیابی علت بروز سینوزیت ممکن است عکسبرداری یا سی‌تی‌اسکن نیز درخواست شود.
● درجه زمانی جهت درمان سینوزیت جراحی لازم خواهد شد؟
از این روش تنها در تعداد معدودی از موارد که علی‌رغم درمان داروئی علائم آنها شدید یا دائمی بوده استفاده می‌شود. از طریق این روش، جراح مسیر تخلیه سینوس‌ها را باز خواهد کرد. در صورت تنگی، آنها را بازتر خواهد نمود. در صورت باز بودن مجرا و جریان هوا در داخل سینوس‌ها شانس ابتلاء به عفونت نیز کاهش خواهد یافت و شدت و تعداد موارد نیز کم خواهد شد.
● خلاصه
سینوزیت در اطفال یا بالغین متفاوت می‌باشد، در اطفال بیشتر علائمی نظیر سرفه، تنفس مشکل، بدخلقی، کاهش انرژی و تورم اطراف چشم‌ها همراه با ترشحات زرد مایل به سبز بینی و ترشحات پشت حق وجود دارد.
بلافاصله بعد از تشخیص، در صورت شروع دوره رمانی با آنتی‌بیوتیک، بیماری به‌خوبی قابل درمان خواهد بود. اگر درمان با داروها به‌خوبی پاسخ نداد، می‌توان از روش‌های جراحی به‌عنوان یک روش مطمئن و کارا، استفاده کرد.

منبع : ماهنامه کودک

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها