رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 153307

اعطای مشوق مالی برخی بیمارستان ها در فرانسه، به زنان بارداری که سیگار را ترک کنند

سیگار نکشید و ۳۰۰ یورو جایزه بگیرید!

ساعت ۲۴-در بیمارستان های سراسر فرانسه، به مادران باردار در قالب کوپن، ۳۰۰ یورو داده می شود تا سیگار کشیدن را ترک کنند. این اقدام در راستای مطالعه ای انجام می شود که هدف از آن بررسی تاثیر مشوق های مالی بر ترک سیگار توسط زنان باردار است.

سيگار ايراني
به گزارش ساعت ۲۴، تردیدی نیست که استعمال سیگار در دوران بارداری، جزو ممنوع ترین ممنوع هاست. سیگار کشیدن می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد، استعمال سیگار همچنین یکی از علل اصلی زایمان های پیش از موعد شناخته شده است. بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۵ میلادی تهیه شده بود، تخمین زده می شود که همین حالا، علی رغم تمام هشدارها، حدود ۱۷.۸ درصد از زنان سیگاری، حتی در دوران بارداری هم به سیگار کشیدن ادامه می دهند. به این ترتیب، چنانکه وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرده است، این کشور بالاترین نرخ استعمال دخانیات در میان زنان باردار را در سراسر اروپا دارد.

در تلاشی برای رفع این معضل، سیستم بیمارستانی منطقه پاریس، در ماه مارس مطالعه ای را آغاز کرد که قرار بود تأثیر مشوق های مالی بر ترک سیگار از سوی زنان سیگاری در دوران بارداری شان را بررسی کند.

۱۷ بیمارستان در سراسر فرانسه، برای تداوم ۳۶ ماهه این آزمایش اعلام آمادگی کردند. شرکت کنندگان در برنامه های دوران بارداری شان، با یک متخصص ترک استعمال دخانیات ملاقات می کنند و در پایان هر جلسه، یک بن ۲۰ یورویی خرید دریافت می کنند که می توانند با آن در بسیاری از فروشگاه ها کالا بخرند. در واقع، مادران باردار در دوران بارداری شان ۳۰۰ یورو دریافت می کنند و افزون بر آن، احتمالاً پول خرید سیگار هم نخواهند داد.

تنها افرادی می توانند در این مطالعه شرکت کنند که دست کن ۱۸ ساله باشند، بیش از ۴.۵ ماه از آغاز دوران بارداری شان نگذشته باشد و روزانه دست کم ۵ نخ سیگار کارخانه ای و یا ۳ نخ سیگار رول شده بکشند و البته مهم تر از هر چیز، تمایل زیادی به ترک سیگار داشته باشند.

به گزارش ساعت ۲۴، این نخستین بار نیست که در مطالعات مربوط به ترک سیگار، از مشوق های مالی به عنوان انگیزه دهنده استفاده می شود. سال گذشته، محققان در شهر گلاسکو، در پژوهشی مشابه که در ژورنال پزشکی بریتانیا به چاپ رسید، به این نتیجه رسیدند که مشوق مالی می تواند به زنان باردار سیگاری در ترک عادت کمک کند و در این زمینه از تأثیر به سزایی برخوردار است.

از مجموع ۶۱۲ زن بارداری که در پژوهش شرکت کردند، ۲۲.۵ درصد از کسانی که به آنها مشوق مالی داده شده بود موفق به ترک سیگار شدند اما تنها ۸.۶ درصد از کسانی که تنها با متخصصان ترک سیگار جلسه داشتند اما مشوقی دریافت نکرده بودند، موفق به ترک شدند.

به گزارش ساعت ۲۴، یکی از اصلی ترین چهره های این پژوهش در بریتانیا، پروفسور لیندا بالد از دانشگاه استرلینگ، در سال ۲۰۱۵ به بی بی سی گفته بود:«من فکر می کنم آن چیزی که موجب شد زنان باردار سیگاری از این طرح استقبال کنند، این بود که به جای محکوم کردن آنها و شرمسار کردن شان، به آنها برای به وجود آمدن تغییری در زندگی شان که دستیابی به آن مشکل بود، جایزه داده می شد.»

خانم بالد ادامه می دهد:«من معتقدم چیزی که موجب کارایی این طرح شده بود این بود که مشوق مالی هم به انگیزه ای که بسیاری از آنها در همان زمان هم داشتند افزوده شده بود.»

منبع: فرانس ۲۴

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها