رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513535

تب دنگی بگیرید کرونا نمی گیرید

ساعت 24 - پژوهشی که در مورد نحوه و الگوی شیوع ویروس کرونا در برزیل انجام شده است بین گسترش این ویروس و شیوع تب دنگی در گذشته ارتباط‌هایی پیدا کرده و نشان می‌دهد ابتلا به تب دنگی که از طریق پشه‌ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود ممکن است در برابر بیماری کووید-۱۹ حدی از مصونیت ایجاد کند.

دنگی
dir="RTL">نتایج این پژوهش که به ریاست میگل نیکوللیس، پروفسور دانشگاه دوک، انجام شده است تاکنون انتشار نیافته و به طور اختصاصی در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است. در این پژوهش، گستره و الگوی شیوع ویروس کرونا با کانون‌های ابتلا به تب دنگی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ مقایسه شده است.مناطقی که موارد ابتلا و ضریب شیوع ویروس کرونا در آنها کم‌تر بوده است همان مناطقی هستند که در سال جاری و سال گذشته میلادی به شدت از تب دنگی آسیب دیده‌اند.در بخشی از نتایج این پژوهش گفته می‌شود «شواهدی که جمع‌آوری شده احتمال نوعی ارتباط بین فعال شدن سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به تب دنگی در برابر ویروس کرونا را نشان می‌دهد. اگر این فرضیه ثابت شود می‌توان گفت که ابتلا به تب دنگی و یا ایجاد مصونیت با تزریق واکسن امن دنگی به بدن افراد قادر است حدی از مصونیت در برابر بیماری کوید- ۱۹ ایجاد کند».

پروفسور نیکوللیس به خبرگزاری رویترز گفت نتایج این پژوهش بسیار جالب است چون تحقیقات قبلی ثابت کرده‌اند افرادی که پادتن تب دنگی دارند در تست کرونا به اشتباه نشان می‌دهند که پادتن ویروس کرونا نیز در بدن آنها وجود دارد در حالی‌که هیچگاه به این ویروس مبتلا نشده‌اند.پروفسور نیکوللیس ضمن تاکید بر این نکته که نتایج پژوهش جدید مستلزم بررسی‌های بیشتری است افزود: «این نشان می‌دهد که بین این دو نوع عفونت از نظر واکنش سیستم ایمنی بدن انسان یک ارتباطی وجود دارد که هیچکس تصور آن را نمی‌کرد چون هر یک از این ویروس‌ها از یک خانواده کاملا جداگانه هستند».نتایج این پژوهش قرار است به زودی در اختیار سایر مراکز علمی قرار بگیرد و سپس در مجلات پزشکی منتشر خواهد شد.برزیل با بیش از ۴.۴ میلیون مورد ابتلای شناسایی شده، پس از آمریکا و هند از نظر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان در رتبه سوم قرار دارد.

پژوهش جدید نشان می‌دهد در ایالت‌هایی که در سال گذشته و سال جاری میلادی موارد ابتلا به تب دنگی بسیار بالاتر بوده گسترش شیوع ویروس کرونا و موارد ابتلا به آن از سایر ایالت‌های برزیل کمتر بوده است. این پژوهش همین ارتباط را در ۱۹ منطقه دیگر آمریکای لاتین و همین‌طور در آسیا و جزایر اقیانوس آرام و اقیانوس هند نیز کشف کرده است.پروفسور نیکوللیس گفت گروه پژوهشی او در جریان تحقیقاتی در مورد نحوه و الگوی شیوع ویروس کرونا در برزیل به شکل تصادفی تاثیر شیوع تب دنگی بر بحران کرونا را کشف کردند. در این تحقیقات در عین حال مشخص شد که بزرگراه‌ها در پخش ویروس کرونا در نقاط مختلف برزیل نقش مهمی ایفا کرده‌اند.گروه تحقیقاتی پس از شناسایی چند منطقه عاری از ویروس کرونا در نقشه برزیل بررسی دلایل این موضوع را آغاز کرد و مشخص شد که اکثر این مناطق طی سال گذشته و سال جاری محل شیوع تب دنگی بوده‌اند.پروفسور نیکوللیس گفت: «این نکته کاملا تصادفی کشف شد. این در تحقیقات علمی به کرات اتفاق می‌افتد و با وجود این‌که هدف پژوهش یک موضوع دیگر است نکته‌ای کشف می‌شود که هیچگاه آن را تصور نمی‌کردید».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها