رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 630950

برنامه اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴

ساعت 24 - به گفته مقامات ارشد و مدیران شرکت‌ها، تعهد چین به پرورش نیروهای مولد بر اساس کیفیت جدید کاری و در عین حال ترویج توسعه با کیفیت بالا، فرصت‌های عظیم بازار و چشم‌انداز توسعه گسترده را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، آنان این اظهارات را در پکن طی افتتاحیه مجمع دو روزه توسعه چین ۲۰۲۴ بیان کردند، چند هفته پس از آنکه دومین اقتصاد بزرگ جهان از هدف رشد پنج درصدی خود رونمایی کرد.

الجزیره نوشت، چین هدف رشد اقتصادی خود برای سال ۲۰۲۴ را به میزان پنج درصد تعیین کرده که بسیار کمتر از رشد ۲ رقمی است که برای چندین دهه قدرت دومین اقتصاد بزرگ جهان را به همراه داشت. کنگره ملی خلق چین (NPC) به‌طور رسمی از این هدف رونمایی کرد زیرا اقتصاد ۱۸ تریلیون دلاری این کشور با موارد مخالف جدی مواجه است.

نقشه راه اقتصادی چین که با هدف سال گذشته مطابقت دارد، در حالی ارائه می‌شود که اقتصاد چین با چالش‌های متعددی ازجمله بحران املاک، کند شدن صادرات، تنش‌های ژئوپلیتیکی با ایالات‌متحده، کاهش جمعیت، بدهی‌های هنگفت و بیکاری بی‌سابقه جوانان دست و پنجه نرم می‌کند. اقتصاد چین در سال ۲۰۲۳ به‌طور رسمی ۵.۲ درصد رشد کرد که ضعیف‌ترین عملکرد آن در دهه‌های اخیر بدون احتساب رکود همه‌گیری کووید-۱۹ است.

به گفته یکی از تحلیلگران اقتصادی، هدف رشد حدود پنج درصد نشان می‌دهد که چین از تعقیب عدد ثابت با اولویت‌های سیاست دیگر، مانند رقابت فناوری با ایالات‌متحده و امنیت فاصله گرفته است.

به نقل از بیزنس، اقتصاد چین سال کنونی را در مسیر مثبتی آغاز کرده که زیربنای سیاست‌های کلان اقتصادی موثر است. ژنگ شانجی، رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین گفت: با رشد پایدار تولید، بهبود مستمر تقاضا و سایر عوامل مثبت، این کشور مطمئن است که می‌تواند به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی اصلی خود دست یابد.

ژنگ گفت: به ویژه، پرورش فعال نیروهای مولد بر اساس کیفیت جدید کاری در چین نه تنها رشد اقتصادی چین را ارتقا می‌دهد، بلکه حرکت بسیار مورد نیاز را به بهبود و گسترش اقتصاد جهانی تزریق می‌کند.

نیروهای مولد با کیفیت جدید نشان دهنده تغییر پارادایم در بهره‌وری است که در درجه اول توسط پیشرفت‌های تکنولوژیکی انقلابی، تخصیص نوآورانه عوامل تولید و تحول و ارتقای صنعتی عمیق پیش می‌رود.

او بیان کرد که چین در حال افزایش تلاش‌ها برای پرورش صنایع نوظهور، تقویت یکپارچگی عمیق فناوری دیجیتال با اقتصاد واقعی و همگرایی تولید پیشرفته با خدمات مدرن و ایجاد موتورهای رشد جدید در بخش‌هایی مانند تولید زیستی، هوافضای تجاری، مواد جدید و رشد اقتصادی بالاست.

لینگ‌ های، رئیس منطقه آسیا-اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه و آفریقا در مسترکارت گفت که بنیادهای چین به دلایلی ازجمله نبوغ و خلاقیت مردم چین همچنین تعهد دولت به اصلاحات و گشایش، بسیار قوی باقی می‌مانند.

او گفت که علاوه بر این، تلاش‌های مستمر چین برای تقویت نوآوری و توسعه فناوری کلیدی برای آزادسازی پتانسیل رشد آن است.

برنامه اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول گفت که چین از نظر آمادگی هوش مصنوعی در خط مقدم اقتصادهای نوظهور قرار دارد و زیرساخت‌های دیجیتالی به خوبی توسعه‌یافته است که شروع خوبی را فراهم می‌کند.

جورجیوا گفت که ایجاد چارچوب نظارتی قوی هوش مصنوعی و تقویت روابط اقتصادی با سایر کشورهای نوآور به قدرت پیشروی چین کمک می‌کند و افزود که در میان مدت، چین به نقش کلیدی در رشد اقتصاد جهانی ادامه خواهد داد.

وزیر دارایی، لان فوآن گفت که چین سیاست‌های مالی را به منظور ارتقای صنعتی، تقویت رشد صنایع نوظهور و پرورش بخش‌های آینده تقویت خواهد کرد.

او افزود که دولت با اتخاذ رویکرد خاص منطقه‌ای برای ایجاد نیروهای مولد با کیفیت جدید، به دنبال شکل دادن به محرک‌ها و مزایای جدید برای رشد اقتصادی پایدار است.

جین لیکون، رئیس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، گفت که توسعه نیروهای مولد با کیفیت جدید می‌تواند از سیاست‌های مالی فعال بهره‌مند شود، اگرچه یارانه‌های مستقیم ممکن است موثرترین نتایج را به همراه نداشته باشد.

جین تاکید کرد که اجتناب از سیاست‌های مالی که انگیزه تولید و نوآوری و خلق ثروت را خفه می‌کند، ضروری است.

راج سوبرامانیام، رئیس ارائه‌دهنده خدمات فدرال اکسپرس در ایالات‌متحده (فدکس) گفت که رشد این شرکت به دلیل تعهد بلندمدت به سرمایه‌گذاری و رشد با چین بسیار تقویت شده است. در ۴۰ سال گذشته، چین به یکی از بزرگترین عملیات فدرال اکسپرس در جهان تبدیل شده است.

او افزود: ما معتقدیم که بازارهای باز و همکاری برای گسترش رشد و شکوفایی برای همه ضروری است. ما متعهد هستیم که فرصت‌های جدید را در چین کشف کنیم و از نوآوری‌های دیجیتال خود برای ایجاد انعطاف پذیرترین، کارآمدترین و هوشمندترین شبکه جهان استفاده کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها