رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 116189

پوست و لیزر

پوست و لیزر

لیزر یک نوع نور برانگیخته شده و پرانرژی است که در شرایط عادی در طبیعت دیده نمی‌شود، ولی با تکنولوژی و وسایل خاص می‌توان آن را ایجاد کرد. لیزر با نور معمولی تفاوت‌هایی دارد که این ویژگی‌ها باعث توانایی و کاربردهای خاص لیزر می‌شود. امروزه لیزر در پزشکی کاربردهای مختلفی دارد و یکی از بیشترین کاربردهای آن در بیماری‌های پوستی و زیبایی است.
● پوست مناسب
به طور کلی بهترین گزینه درمان با لیزر افرادی هستند که پوست روشن و موهای تیره دارند. موهای ضخیم‌تر و مشکی بهترین هدف برای هر لیزری هستند و به راحتی معدوم می‌شوند. ولی موهای سفید تاکنون جواب مطلوبی به لیزر نداده‌اند. البته سیستم‌های جدید لیزر دارای طول موج‌های بلندتر همراه با سیستم‌های خنک‌کننده پوست، استفاده از لیزر برای افراد دارای پوست تیره و موهای روشن را امکان‌پذیر کرده است.
● ۱۰ کاربرد لیزر در پوست
۱) درمان ضایعات و خال‌های عروقی: معمولا رنگ این ضایعات قرمز روشن یا تیره است که به کمک لیزر می‌توان آنها را از بین برد.
۲) درمان انواع ضایعات رنگی و رنگدانه‌ای پوست: رنگدانه‌های پوست شامل خال‌های رنگی پوست و خالکوبی‌ها می‌شود که به کمک لیزر می‌توان آنها را از روی پوست محو کرد.
۳) از بین بردن موهای زاید و ناخواسته و زاید بدن.
۴) کاهش چین و چروک.
۵) رفع فرورفتگی‌ها و جای زخم‌های ناشی از بعضی بیماری‌های پوستی از قبیل آکنه.
۶) درمان بعضی از انواع بیماری‌های پوستی از قبیل زگیل.
۷) از بین بردن جای زخم‌های برجسته و خارش‌دار.
۸) از بین بردن ترک‌های پوستی ناشی از حاملگی و چاقی.
۹) ترمیم زخم.
۱۰) استفاده از آن به عنوان وسیله‌ای برای برش بافت.
● پس از لیزر
افرادی که تحت درمان لیزر قرار می‌گیرند ممکن است تورم و قرمزی ضعیفی بعد از انجام عمل لیزر احساس کنند که این قرمزی و تورم حداکثر ظرف ۲ تا ۱۰ روز بهبودی کامل می‌یابد. بیمار باید تا چند روز از قرار گرفتن زیر نور خورشید خودداری کند. همچنین از ضدآفتابی با درجه حداقل ۳۰‌استفاده کند.
● ۱۰ عارضه لیزر
اگر تصور می‌کنید لیزر هیچ گونه عارضه‌ای ندارد، اشتباه می‌کنید. لیزر هم مانند هر تکنیکی عوارضی را همراه دارد که به دنبال انجام لیزر عوارض زیر پیش می‌آید.
۱) درد: در حین انجام لیزر درد و سوزش خفیفی ممکن است احساس شود که با استفاده از بی‌حسی موضعی قابل کنترل خواهد بود. برای کنترل درد پس از لیزر، ‌برای بیمار مسکن تجویز خواهد شد.
۲) قرمزی پوست: پوست نواحی درمان شده تا چندین هفته قرمز باقی می‌ماند که از هفته دوم به بعد با کرم‌های پوشاننده قابل کنترل است. این قرمزی تا چند هفته یا چند ماه پس از لیزر به مرور برطرف می‌شود.
۳) تورم: اگر منطقه مورد درمان در اطراف چشم یا گردن باشد تورم ایجاد می‌شود. کل مناطق درمان شده برای ۷ - ۵ روز متورم هستند.
۴) ترشح: ترشح مایع روشن از پوست پس از لیزر طبیعی است. این ترشحات ممکن است به صورت دلمه روی ضایعه خشک شود. کمپرس مکرر ضایعات باعث کنترل ترشحات می‌شود.
۵) تیره شدن پوست: معمولا حدود یک ماه بعد از درمان ایجاد شده و به مرور در عرض چند ماه بعد برطرف می‌شود این مشکل در پوست‌های تیره‌تر بخصوص اگر منطقه درمان شده در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد شایع‌تر است.
۶) تشدید جوش یا ایجاد کیست‌های بسیار ریز: این عارضه معمولا به دنبال استفاده زیاد از پمادها بعد از عمل دیده می‌شود ولی ممکن است به عنوان یک پاسخ طبیعی نیز بروز کند.
۷) واکنش حساسیتی: ممکن است به دنبال استفاده از داروهای بی‌حسی موضعی یا داروهای خوراکی که بعد از درمان تجویز میشود دیده شود.
۸) روشن ترشدن پوست: عارضه نادری است که به طور دیر رس ظاهر می‌شود گرچه نواحی روشن‌تر از پوست طبیعی ممکن است به مرور زمان به رنگ طبیعی برگردند ولی این عارضه ممکن است دائمی باشد.
۹) عفونت: ضایعات درمان شده ممکن است دچار عفونت پوستی شوند که با درد و تورم و ترشح مشخص می‌شود. این عارضه باید تحت نظر پزشک معالجه شود. گهگاه با وجود مراقبت خوب از ضایعه و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها نیز عفونت عارض می‌گردد.
۱۰) ایجاد جوشگاه: در منطقه مورد درمان عارضه نادری است. مراقبت مناسب پس از لیزر احتمال این عارضه را به حداقل می‌رساند.

منبع : روزنامه جام جم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها