رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 118233

درمان کمردردهای مزمن

img alt="درمان کمردردهای مزمن" src="http://vista.ir/include/articles/images/84d3ca2a52316096424187a74a71ee32.jpg" />

درمان كمردردهای مزمن ممكن است شامل یك برنامه تمرینی خاص، دارو درمانی و یا ندرتاً جراحی باشد. اهمیت زیادی دارد كه قبل از تصمیم‌گیری راجع به انتخاب درمان مناسب، ارزیابی دقیقی توسط پزشك از بیمار بعمل آید.
تشخیص بیماری
معمولاً با انجام یك معاینه دقیق، می‌توان به تشخیص بیماری رسید، اما در بعضی موارد، لازم است كه اقدام به انجام آزمایشات بیشتری شود.
شرح حال بیماری
برای پزشك شما، مهمترین قسمت در ارزیابی مشكلتان، سوال كردن در مورد چگونگی شروع شدن درد و اینكه از آن هنگام، چه اتفاقاتی رخ داده است و چه شكایاتی دارید، می‌باشد. سپس شما تحت معاینه قرار می‌گیرید. در بسیاری از موارد، گرتن شرح حال از شما و انجام معاینه، تنها كارهایی هستند كه برای تشخیص بیماری شما لازم است.
آزمایش خون
همانطور كه تا حالا دیدیم، اكثر پشت دردها یا كمردردها، یك علت مكانیكی دارند، بنابراین دراین موارد، آزمایش خون طبیعی خواهد بود و چیزی را نشان نخواهد داد. با اینحال، چنین آزمایشاتی می‌تواند در مواردی كه پزشك، مشكوك به بیماریهای التهابی یا سایر بیماریها باشد، مفید واقع شود. در بیماری اسپوندیلیت آنكیلوزان، انواعی از گلبولهای سفید به نام HLA-B۲۷ دیده میشود. اگر در آزمایش خون شما HLA-B۲۷ مشاهده نگردد، احتمال كمی وجود دارد كه شما به این بیماری مبتلا باشید. با اینحال، در صورت وجود HLA-B۲۷ در خون شما، باز هم ثابت نمی‌شود كه شما دچار اسپوندیلیت آنكیلوزان هستید، زیرا در هشت درصد افراد سالم كه این بیماری را ندارند نیز
HLA-B۲۷ در خونشان دیده میشود.
عكس‌های رادیوگرافی
پزشكان در مواجهه با كمردردها به میزان زیادی تقاضای انجام رادیوگرافی می‌كنند كه در اكثر موارد، این كار لزومی ندارد. تنها كسانی واقعاً نیاز به انجام رادیوگرافی دارند كه دارای دردهای شدید بوده و با درمانهای ساده بهبودی در آنها دیده نشود. بنابراین از انجام رادیوگرافی‌های بی‌مورد خودداری شود زیرا با این كار، مقداری اشعه زیان‌آور وارد بدن افراد میشود.
میلوگرافی (رادیكولوگرافی)
وقتی ما به یك عكس رادیوگرافی از ستون فقرات نگاه می‌كنیم، در واقع ما سایه‌های استخوانها را مشاهده می‌كنیم. یعنی ما نمی‌توانیم با این روش، بافتهای نرم مثل اعصاب و دیسكهای ستون فقرات را ببینیم.
در میلوگرافی (رادیكولوگرافی) یك ماده حاجب به ستون فقرات تزریق می‌گردد و سپس با اشعه ایكس، عكس گرفته میشود. وقتی یك دیسك خراب و پاره شده است، ماده حاجب آن را بصورت دندانه‌دار و بریده بریده نشان می‌دهد.
سی‌تی اسكن
سی تی اسكن، پزشكان را قادر می‌سازد كه یك نمای واضح از ساختمانهای درونی ستون فقرات را مشاهده نمایند. با این روش، جزئیات دیسكها به راحتی دیده میشوند.
ام آر آی
در ام آر آی (MRI) بجای استفاده از اشعه ایكس كه برای بدن مضر می‌باشد، از میدانهای مغناطیسی قوی استفاده میشود. این روش برای بررسی اعصاب، لیگامانها و دیسكها در ستون فقرات، بسیار مفید می‌باشد.

منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها