رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 119083

مبادا که چروک بردارد ...

img alt="مبادا که چروک بردارد ..." src="http://vista.ir/include/articles/images/924a1f3c0f24e68bdb6ccea5422bbc78.jpg" />

بخور بابونه علاوه بر تسكین التهاب و از بین بردن میكروب‌ها سبب تحریك گردش خون صورت شما شده و پوستتان را جوان و شاداب می‌كند.
این بار می‌خواهیم درباره گیاه بابونه و خواص آن بر پوست و مو با شما صحبت كنیم. این گیاه، بومی ایران است و به دلیل كاربردهای متنوعی كه دارد، در درمان انواع بیماری‌های گوارشی پوستی و تنفسی شناخته شده است. تاثیرات آن روی پوست و زیبایی موجب شده همه كسانی كه به زیبایی خود اهمیت می‌دهند حداقل یك بار هم كه شده از چای یا بخور آن استفاده كنند اما متاسفانه عصاره موثر این گیاه بسیار فرار است و در صورتی كه شما آن را مثل چای معمولی دم كنید، بیش از ۹۵ درصد عصاره آن در هوا آزاد شده و تنها از كمتر از ۵ درصد عصاره استفاده خواهید كرد و اینجاست كه شركت‌های صنایع آرایشی و بهداشتی به شما توصیه خواهند كرد كه چای، دم كرده و بخور بابونه را فراموش كنید و از محصولات گیاهی آنها خرید كنید.
● بابونه آلمانی
جالب اینكه این گیاه در كشور آلمان نیز رشد می‌كند و با كمال تاسف، رایج‌ترین و پركاربردترین نوع بابونه، بابونه آلمانی است. آمار صادرات غیرنفتی ایران در سال‌های اخیر حكایت از فروش بالای بابونه به كشورهای صاحب صنایع آرایشی و بهداشتی خصوصا آلمان دارد، چرا كه آنها می‌دانند دیگر زمانی برای تلف كردن باقی نمانده است.
آنها زحمت كاشت و داشت و برداشت را به گردن ما می‌اندازند، آنگاه بابونه ما را خروار خروار به قیمت خریداری كرده و از ذره‌ذره این گیاه شفابخش كرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های گران قیمتی می‌سازند كه مشتری اول و پر و پا قرص آن خود ما هستیم.
بابونه گیاهی است كه می‌تواند در تمامی مناطق آب و هوایی و انواع خاك‌ها رشد كند اما بهترین نوع خاك، خاك خشك و شنی است. آفتاب برای پرورش گل‌های آن حیاتی است گل‌هایی كه ارزشمندترین قسمت گیاه را تشكیل می‌دهند. قد بابونه آلمانی به ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر می‌رسد، البته انواع دیگر بابونه كمی كوتاه‌تر از این مقدار هستند. برگ‌های بابونه بسیار نرم و شبیه پر هستند.
● چای بابونه
رایج‌ترین فرم مصرف بابونه چای و عطریات است. بابونه خواص گوناگونی دارد . خواص ضدالتهابی، ضد میكروبی، ضدگرفتگی عضلات، آرامش ‌بخشی و نرم‌كنندگی‌ آن تا به حال شناخته شده‌اند.
مادرانی كه شیرخوارشان دچار كولیك‌های تكرار شونده می‌شود حتما به یاد دارند كه چگونه با مصرف كمی چای بابونه آرامش را به شیرخوارشان بازگردانیده‌اند.
سالمندان و افرادی كه حساسیت دارند بهتر است به علت تاثیرات آرامش‌بخشی و ضدمیكروبی بابونه هفته‌ای یك بار به جای نوشیدن چای معمولی چای بابونه را در برنامه خود قرار دهند.
اما حكایت مشكلات پوستی حكایت دیگری است. بابونه برای انواع عفونت‌ها و التهابات پوستی مناسب است. اگزما یا همان حساسیت شدید پوستی كه به خارش، سوزش، خشكی پوست به همراه پوسته‌ریزی شدید منجر می‌شود، با مصرف كمی بابونه وضعیت متفاوتی پیدا می‌كند.
البته پسوریازیس بیماری بسیار پیشرفته‌ای است و نمی‌توان به درمان آن با بابونه امیدوار بود اما شكی نیست كه در موارد حاد بیماری كه فرد از پوسته‌ریزی و احیانا خارش شدید رنج می‌برد، بابونه به التیام زخم‌ها و تسكین بیمار كمك شایان توجهی می‌كند.
ضایعات پوستی ملتهب در نواحی پوشك نوزادان سبب بی‌قراری نوزاد می‌شود كه با مقدار كمی چای بابونه برطرف می‌شود.
خواص استثنایی بابونه، این گیاه ارزشمند را به پای ثابت پمادها، كرم‌ها و ژل‌های پوستی تبدیل كرده است. حتی اگر پوستتان دچار زخم شده است، می‌توانید با مصرف بابونه روند بهبودی زخم‌هایتان را تسریع كنید.
● بابونه به اوج زیبایی می‌اندیشد
اگر دوران بلوغ را می‌گذرانید یا دختری در این سن دارید، حتما جوش‌های پوستی ملتهب و دردناك را تجربه كرده‌اید؛ جوش‌هایی كه گاه و بیگاه، با خوردن كمی شكلات یا در هنگام امتحان یا استرس‌های مدرسه یا پس از یك شبانه‌روز بی‌خوابی به سراغ شما می‌آیند و تا زمانی كه دوره چند هفته‌ای خود را نگذرانند، دست از سر شما برنمی‌دارند. برخی دكترها می‌گویند جوش‌های غرور است، برخی می‌گویند هورمون‌های بدن شما از تعادل خارج شده، عده‌ای هم این جوش‌ها را میكروبی می‌دانند و جدیدا برخی از پزشكان هومیوپات منشأ اصلی آنها را ویروس‌ها می‌دانند.
تمام این حدسیات و كشفیات به درد شما نمی‌خورد؛ شمایی كه مشغول آماده شدن برای عروسی شب جمعه هستید و اصلا دوست ندارید صورت پر از آكنه‌تان در آن شب انگشت‌نمای همه مهمان‌ها شود. چه باید كرد؟
بهتر است فقط چند لحظه تمركز كنید و جملاتی كه در زیر آمده را با دقت بخوانید. بهترین راه پیشگیری و كنترل آكنه، پاك كردن صورت از هرگونه آلودگی است، چرا كه این چربی‌های اضافی صورت هستند كه روی دهانه غدد چربی جمع شده و با انسداد این منافذ سبب بروز كمدو‌ن‌ها و پس از آن كیست چربی شده و در نهایت با اضافه شدن میكروب‌های فرصت طلب موجب بروز آكنه ملتهب می‌شوند.
اما دست نگهدارید. برای برطرف كردن این چربی‌های زاید از صابون‌ استفاده نكنید. ماساژهای خشن و غیرضروری وضع را بدتر می‌كند. پس خونسردی خود را حفظ كنید. یك كاسه آب جوش تهیه كنید و سپس مقدار كمی گل بابونه خشك شده را در آب داغ بریزید.
موهایتان را پشت سرتان ببندید و صورتتان را در فاصله ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متری آن قرار دهید. چشمانتان را آرام ببندید و ۱۰ دقیقه در همین وضعیت باقی بمانید. برای تاثیر بیشتر بخور بابونه بد نیست یك پارچه روی سرتان بكشید. شما می‌توانید این كار را برای تمام نواحی صورت‌تان انجام دهید.
بخور بابونه علاوه بر تسكین التهاب و از بین بردن میكروب‌ها سبب تحریك گردش خون صورت شما شده و پوستتان را جوان و شاداب می‌كند. از سوی دیگر منافذ پوست را باز كرده و روند دفع سموم و فلزات سنگینی را كه طی روز در آن نفوذ كرده‌اند، تسریع می‌كند. بد نیست پس از پایان بخور، پوستتان را با چای مریم گلی یا مریم گلی و سركه شست‌وشو دهید تا منافذ پوستتان بسته شود.
● چاره‌ای برای پیری پوست
آیا تا به حال به این موضوع فكر كرده‌اید كه مرگ فقط مال همسایه نیست و این شتر روزی بر در خانه ما نیز خواهد خوابید؟
وقتی از پیری پوست صحبت به میان می‌آید همه ما به یاد مادربزرگ پیرمان می‌افتیم كه پوست صورتش شل و از روی صورتش آویزان شده است. چین‌و چروك‌ها و خطوط متعددی كه چهره او را به یك چهره خاص و البته معصوم و به یاد ماندنی تبدیل كرده است اما هیچ وقت فكر نمی‌كنیم كه ما نیز حتی در سن ۳۰ سالگی درجاتی از پیری پوست را داریم كه البته این روندناخوشایند تازه در مراحل آغازین راه است.
پیری پوست فرآیند پیچیده‌ای ا‌ست كه گریبانگیر همه ماست و ما شهری‌ها بیشتر از روستانشینان در معرض عوارض وخیم آن قرار داریم. عوامل مختلفی در سرعت گرفتن این تراژدی موثر هستند اما سیگار، آفتاب و استرس‌های عصبی در راس این هرم قرار دارند. سلول‌های زاینده پوست ما در مواجهه با این عوامل جان‌سوز كارآمدی خود را در رشد و تكثیر و تولید پوست از دست می‌دهند.
لایه اپیدرم كه ماحصل این تكثیر شبانه‌روزی است كم‌كم نازك می‌شود. سلول‌های كلاژن‌ساز هم قدرت خود را برای تولید كلاژن از دست می‌دهند و لایه میانی پوست كم‌كم نازك و شل می‌شود.
این پوست نازك و حساس دیگر توانایی‌ مقابله در برابر آفتاب را نداشته و خشك و كم آب می‌شود و اینجاست كه چین و چروك‌ها یكی پس از دیگری نمایان می‌شود. رنگ پوست تغییر كرده و لكه‌های ریز و درشت پوست را زشت‌تر از آنچه بود می‌نمایند.
حال سوال اینجاست كه آیا راهی برای كندتر كردن این روند جان‌فرسا وجود دارد؟ آیا می‌توان پیری پوست را متوقف كرده و یا حداقل چند سال آن را به تاخیر انداخت؟ مطمئن هستم شما با این فرضیه من موافق هستید كه اگر ماده‌ای بتواند این مهم را به انجام برساند قطعا نمی‌تواند از جنس مواد شیمیایی باشد، چرا كه این مواد خود سبب پیری پوست می‌شوند. اینجاست كه انسان ناسپاس باز به سراغ طبیعت می‌رود، طبیعتی كه او را در دامان پرمهرش پرورانده بود اما او با جسارت تمام در تمام طول عمرش كمر همت به تخریب آن بسته و حالا...
اولین قدم برای مقابله با پیری پوست مرطوب نگه‌داشتن آن است. این مهم را می‌توان با تكرار بخور روزانه پوست و بهره‌گیری از انواع مرطوب‌كننده‌ها و یا ماسك‌های آب‌رسان به پوست انجام داده كه البته ماسك بابونه جای خود را دارد. علاوه بر این، بابونه و گیاهانی مثل رازیانه، یلانگ، گل رز و شبدرقرمز خواص ضدچروك شناخته شده‌ای دارند. برای شروع كافی است طرز تهیه محلول این گیاهان در سركه را یاد بگیرید، آن گاه خواهید توانست از خواص جادویی این گیاهان نهایت استفاده را ببرید.

دكتر مهرداد اخوان بهبهانی

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها