رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 121160

سلولیت چیست؟

img alt="سلولیت چیست؟" src="http://vista.ir/include/articles/images/ff14e5c777b1cb5444bcf5031799ce9d.jpg" />

سلولیت بیماری بافت ملتحمه است بافتی كه در سراسر بدن پراكنده می‌باشد و از سلول‌هایی بنام سلول ملتحمه تشكیل می‌یابد مابین آنها را ماده «میان آكنده‌ای» بنام ماده بنیادی ملتحمه‌ای پر كرده است.
ماده مزبور چسب‌گن می‌باشد و كاملاً بهر شكلی در می‌آید این بافت برحسب اینكه در كدام نقطه بدن قرار گیرد، دارای وظایف مخصوصی می‌شود در بافت پوششی (اپونورز) رباط‌ها (تاندون) و رباط‌های اتصالی (لیگامان) وجود دارد و از هر عنصری نوعی كار ساخته است.
بافت ملتحمه مانند كاغذبسته‌بندی اندامها را می‌پوشاند و آنها را به هم می‌پیوندد و در برابر عوامل خارجی حفظ می‌كند بافت مذكور در لابلای رشته‌های عضلانی و زیر پوست منتشر است و ضخامت پوست را دو برابر می‌كند و سرانجام بافت سلولی زیرجلدی را تشكیل می‌دهد. بافت ملتحمه توقف‌گاه بافت‌های چربی است و چربی در آن ذخیره می‌شود عروق خونی و لنفاوی و اعصاب از لابلای این بافت رد می‌شوند و در این بافت است كه سوخت و ساز بدن انجام می‌پذیرد و در اینجاست كه میكربها،‌زهرها و انگل‌ها به عروق مزبور حمله‌ور می‌شوند و در برابر آنها سدی پدید می‌آورند و تولید عدم تعادل فیزیكی یا شیمیایی می‌كنند و باعث می‌شوند كه فضولات غیرطبیعی در آن گرد آید و در بافت مزبور آزاری تولید كند كه آن را سلولیت می‌گویند. از این رو باید دانست كه بافت ملتحمه بافتی بی‌اهمیت نیست بلكه از عوامل بزرگ زیست انسان به شمار می‌رود. درباره سلولیت و چگونگی نامگذاری آن دانشمندان گفتگوهای بسیار كرده و نامهای گوناگونی بدان داده‌اند چنانكه گروهی آن را ورم سلول و برخی آن را گره‌های زیرپوستی و دردناك و دسته‌ای آن را ورم عضلانی و بعضی آن را آزاری عضلانی و برخی آن را ورم عضلانی سلولی یا ورم رشته‌های فیبری و یا ورم فیبری ملتحمه‌ای و یا پرشدن عروق لنفاوی یا ورم چربی یا درد بافت چربی یا درد سلولی و یا آزار ملتحمه‌ای و یا آزار نموی ملتحمه‌ای و یا ورم تورینه‌ای (رتیكولیت) و غیره نامیده‌اند، ولی ما از آن به نام سلولیت یاد می‌كنیم در اصطلاح ما پزشكان هنگامی كه كلمه (ایت) به آخر اسم یا بافتی درآید مبین یك عفونت حاد می‌باشد و حال آنكه در اینجا یك آزار كهنه در پیش است كه در طول زمان ایجاد می‌شود و گاهی هم ممكن است به شكل حاد بروز كند. مقصود ما از سلولیت واكنش‌های بافت ملتحمه در برابر اثر عوامل زیانبخش می‌باشد و باید بدانیم كه سلولیت نتیجه تراوش موادی است كه در ماده میان سلولی و پركردن و ضخیم كردن آن و ایجاد گره‌های لمس شدنی پدید می‌آید و مهمتر ازز همه ایجاد درد در اثر آن می‌باشد و البته باید درنظر داشت كه شاید این آزار نوعی از واكنش دفاعی بافتی باشد.
اگر چربی زیرپوست در قسمتی از بدن زیاد و باعث چاقی موضعی گردیده و این چاقی غذائی كه برای لاغر شدن داده می‌شود و همچنین ورزش كردن از بین نمی‌رود احتمال دارد این چاقی و چربی اضافی از نوع معمولی آن نبوده و سلولیت باشد. یك عارضه بسیار شایع كه می‌توان گفت هشتاد درصد از خانمها به درجات كم و زیاد آن مبتلا هستند و از عدم تناسب اندام و عوارض دیگر آن رنج می‌برند.
جمع شدن چربی و مواد زائید بشكل گلوله یا برجستگی‌های كوچك در زیر پوست نشانه وجود سلولیت می‌باشد.
موارد زیادی از عارضه سلولیت دیده شده كه به نظر چاقی موضعی معمولی می‌رسیده، چاقی‌هائی كه بیشتر در قسمت بالای ران‌ها- پشت و باسن متمركز بوده است دراینگونه موارد با كمی دقت می‌توان ناصافی سطح پوست و برآمدگی‌های گلوله مانند كوچك زیرجلد را كه مخصوص سلولیت می‌باشد مشاهده نمود این یك زنگ خطر و علامت هشداردهنده‌ای برای اعلام اینكه این چاقی یك تجمع چربی زیر پوست نیست بلكه عارضه مزاحم سلولیت می‌باشد.
همانطور كه قبلاً‌ هم گفته شد در حالیكه چاقی معمولی با رژیم غذائی و ورزش از بین می‌رود چربی زیرجلدی سلولیت را نمی‌توان با اینگونه اقدامات درمان نمود، دلیلش این است كه در مورد سلولیت علاوه بر چربی یك ماده ژله ماننند به اضافه آب و مواد زائد در یك كیسه كوچك گلوله مانند حبس شده و وجود تعداد زیادی از این نوع گلوله‌های چربی در زیر جلد موجب ناصافی سطح پوست می‌شود كه با كمی فشار روی ناحیه مبتلا می‌توان آن را مشاهده كرد. این گلوله یا كیسه‌های كوچك انباشته از چربی كه بطور غیرعادی ایجاد گردیده‌اند مانند یك اسفنج قادرند مقداری آب را جذب نموده در خود نگاه دارند كه منظره ناخوشایند سلولیت را ایجاد می‌نمایند.
چون سلولیت چربی معمولی نیست حتی رژیم‌های سخت هم نمی‌تواند آن را از بین ببرد.
موقعی كه مواد غذائی كافی به بدن نرسد بطور خودكار بدن برای انرژی موردنیاز خود از چربی ذخیره شده زیرجلد و جاهای دیگر استفاده نموده آن را می‌سوزاند. در یك رژیم با كالری كم چربی در بسیاری از نقاط بدن از بین می‌رود اما در مورد سلولیت با رژیم كم كالری هم چربی سوخته نمی‌شود و از بین نمی‌رود.
رژیم مخصوص سلولیت براین پایه استوار است كه بدن را از آب اضافی و مواد زائد سمی تصفیه نموده كیسه‌های گلوله مانند چربی مخصوص سلولیت را از بین ببرد بدون اینكه در چربی موجود جاهای دیگر بدن تأثیر چندانی بگذارد (مثلاً صورت و سینه‌ها لاغر شود.)
این رژیم فقط غذاهائی را كه به ایجاد سلولیت كمك می‌نماید از برنامه غذائی حذف می‌نماید.

منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها