رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 129227

عرق شبانه

ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. با اینکه اتاق خنک است شب عرق می‌کنید، مخصوصاً به صورت دوره‌ای و نامنظم.
۲. عرق شبانه با تب، خستگی، ناراحتی، یا درد بدن همراه است
۳. گرفتاریهای خواب، مثل راه رفتن در خواب، کابوس دیدن، بی‌نفسی، یا بی‌خوابی هم وجود دارد.
ـ عرق شبانه نشانه چیست:
برای یک خواب خوش شبانه به رختخواب می‌روید. اما به جای غرق در دریائی از آرامش، خود را غرق در دریای کوچکی از عرق می‌یابید. اگر گرفتار عرق شبانه می‌شوید، آن را زیاد بزرگ نکنید. کمی عرق کردن در شب می‌تواند تمام لباس خواب و ملافه‌هایتان را خیس کند. خوشبختانه این نوع عرق کردن بسیار نادر است. عرق‌های شبانه معمولاً ناشی از چیزهای ساده‌ای مثل گرم بودن اتاق، پتوی گرم، خواب دیدن، یا خوردن چیز خاصی است. عرق کردن شبانه زنان در هنگام شروع یائسگی هم چیزی طبیعی است و اگر در طی روز زیاد عرق می‌کنید، تمایل بدن به عرق کردن به شب هم ممکن است بکشد.
هیجانات و تنش‌های روانی هم باعث عرق می‌شوند که ممکن است در شب هم روی دهد. دیدن کابوس، راه رفتن در خواب، و بی‌نفسی (آپنه) شبانه هم می‌توانند باعث عرق شوند. تکرار عرق کردن در شب معمولاً تلاش بدن برای مقابله با تب است. این تب ممکن است ناشی از یک عفونت خفیف، آنفلونزا، یا سرماخوردگی باشد. برخی گرفتاری‌های شدیدتر هم ممکن است باعث عرق شبانه شوند. از جمله، سل، التهاب کبد، اختلالات دستگاه ایمنی بدن، بیماری‌های تیروئید، سرطان خون، سکته مغزی، بیماری‌های روده، و بیماری‌های قلبی.
ـ درمان عرق شبانه:
تکرار عرق شبانه چیز غیر عادی است و خودتان نمی‌توانید آن را درمان کنید. درمان باید زیر نظر پزشک انجام گیرد. شما هم می‌توانید در کم کردن عرق کمک کنید. دمای اتاق را کم کنید. اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که اتاق بیش از حد گرم است. بسیاری افراد فقط با یک پتوی نازک و دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد خواب راحتی می‌کنند. اگر می‌توانید با پنکه یا دستگاه تهویه مرکزی کمی اتاق را خنک کنید. جلو عرق را بگیرید. برای کسانی که طبق عادت عرق کردن روزانه شب هم عرق می‌کنند، همان روش‌های معمول جلوگیری از عرق، مثل افشانه یا پودر ضد عرق عرق یا مالیدن الکل، مفید است.
آب زیاد بخورید. هر وقت عرق می‌کنید، باید آب از دست رفته بدن را جبران کنید. خوردن ۱۲ لیوان آب در روز (۴ لیوان بیشتر از میزان معمول) در دمای عادی اتاق گرمای مرکزی بدن را بدون وارد آمدن شوک کاهش می‌دهد. موقع رفتن به رختخواب هم یک لیوان آب بخورید. دوش گرفتن با آب خنک (نه سرد) هم دمای بدن را پائین می‌آورد.
استروژن بخورید. نیمی از زنان یائسه به علت پائین آمدن مقدار استروژن بدن آنها دچار عرق شبانه می‌شوند. پزشک برای این افراد استروژن و داروهای دیگر تجویز می‌کند. اگر در شروع دوره یائسگی هستید، از پزشک خود در این مورد سئوال کنید. (برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به بخش گرگرفتگی مراجعه کنید.)
آسپیرین بخورید. دمای بدنتان را کنترل کنید. اگر تب دارید، خوردن آسپیرین یا استامینوفن در روز یا پیش از خواب آن را پائین می‌آورد و این کار را با عرق کردن انجام می‌دهد. گاهی همین عرق ممکن است عفونت را از بدن خارج کند. ورزش شبانه نکنید. قبل از رفتن به رختخواب کار بدنی زیاد انجام ندهید. این کار دمای مرکزی بدن را بالا برده و می‌تواند باعث عرق کردن در نیمه شب شود. در شب حمام و دوش آب داغ هم نگیرید. شام کم بخورید. یا شکم پر به رختخواب نروید. شام دیر وقت تمام شب در معده باقی می‌ماند و باعث ناراحتی و عرق کردن می‌شود. غذاهای پر ادویه و نوشیدنی‌های تند هم ایجاد عرق شبانه می‌کنند.
چیزهای محرک نخورید. مصرف الکل، قهوه و سیگار ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن، و سطح آدرنالین خون را بالا برده و اگر باعث عرق شبانه هم نشود، ناراحتی‌های دیگر را به دنبال دارد. وضع خود را بررسی کنید. اگر علت عرق کردن شبانه خود را نمی‌دانید، سعی کنید با یادداشت کردن همه چیز آن را بیابید. قبل از خواب به همه عوامل، مثل دمای اتاق یا لباسی که پوشیده‌اید، توجه کنید. وقتی هم بر می‌خیزید هر چه را که در طول شب روی داد و به یاد می‌آورید، انچه را که احساس می‌کنید، و وضعیت رختخواب یادداشت کنید. فعالیت‌های روزانه، غذاهای خورده شده، و تنش‌های روانی را هم فراموش نکنید.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها