رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 129229

عطسه

ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
عطسه زیاد و مکرر است و با درمان‌های خانگی یا مصرف ضد‌حساسیت متوقف نمی‌شود.
ـ عطسه نشانهٔ چیست:
هم‌قطاری از عطسه شما را کلافه کرده است و نمی‌دانید با آن چه کار کنید. خوب باید اول علت پیدایش این حالت انفجاری را بدانید. عطسه پاسخ بینی به حساسیت یا تحریک است. و کسانی که زیاد عطسه می‌کنند بیش از دیگران به مواد معلق در هوا حساسیت نشان می‌دهند و با عطسه کردن می‌خواهند این مواد را از بینی خارج کنند. افرادی که خیلی مستعد آلرژی هستند، علاوه بر عطسه، موادی به‌نام هیستامین ترشح می‌کنند که آبریزش و خارش بینی، احتقاق بینی و سینه، و قرمزی و آبریزش چشم هم ایجاد می‌کنند.
این آلرژی‌زاهای عطسه‌آور عبارتند از: گردهٔ گل، علف، کپک، حیوانات خانگی و گرد و غبار. شایع‌ترین مواد تحریک کننده دود و عطر هستند. سرماخوردگی و عفونت دستگاه تنفس فوقانی هم همراه با علائم دیگر ایجاد عطسه می‌کنند. تغییر سریع دمای هوا، مثل وارد شدن به یک اتاق خنک در یک بعدازظهر گرم، نیز عطسه‌آور است. مادران آبستن هم در اثر تغییرات هورمونی دچار عطسه و گرفتگی بینی می‌شوند که این حالت التهاب آبستنی بینی نام دارد. برخی افراد نیز در برابر نور شدید عطسه می‌کنند.
را تشخیص علت عطسه انداره‌گرفتن دمای بدن است. اگر تب ندارید، ولی بینیتان می‌خارد، آلرژی دارید. اگر تب دارید ولی بینیتان خارش ندارد، احتمالاً دچار سرماخوردگی یا عفونت تنفسی شده‌اید.
ـ درمان عطسه:
جلو عطسه را نگیرید. پس زدن عطسه کار درستی نیست، چون می‌‌تواند باکتری‌ها را به درون سینوس‌ها یا گوش میانی بفرستد. حتی ممکن است پردۀ گوش را پاره کند. برای جلوگیری از عطسه نکات زیر را به‌کار بندید. علت را بیابید. اصلی‌ترین درمان عطسه یافتن عامل عطسه و دوری جستن از آن است. در این صوبت متوجه خواهید شد که چه هنگام دچار عطسه می‌شوید.
اگر عطسه ناشی از وجود چیزی مثل عروسک بافتنی یا حیوان خانگی باشد، خلاصی از دست آن آسان است. ولی اگر علت چیز شایعی مثل گردهٔ گل باشد، کنترل آن مشکل است. ضدحساسیت بخورید. تمام داروهای ضد حساسیت دارای تأثیر خشک کردن بینی و جلوگیری از خارش آن دارند. همهٔ آنها می‌‌توانند ایجاد خواب‌آلودگی کنند، مخصوصاً اگر با برخی داروهای دیگر خورده شوند.
به‌موقع دارو بخورید. اگر به گردش می‌روید و به علف حساسیت دارید، یا اگر می‌خواهید گردگیری کنید و به گرد و غبار حساس هستید، از قبل داروی ضدحساسیت بخورید. این داروها اگر پیش از ترشح مواد هیستامین خورده شوند تأثیر بیشتری دارند.
ماسک بزنید. اگر ناچار به تماس با چیزی هستید که به آن حساسیت دارید، از ماسک استفاده کنید. ماسک جلو تمام آلرژی‌زاها را نمی‌گیرد، ولی آنها را کم می‌کند. بیرون نروید. لزومی ندارد خود را در تمام سال حبس کنید. فقط پنجره‌ها را ببندید و پنکه را روشن کنید. به این ترتیب محیطی ایجاد کرده‌اید که نسبتاً عاری از گرده است.
عصر ورزش کنید. گرده‌ها در هنگام صبح بیشتر از اوقات دیگر در هوا پراکنده‌اند. به‌جای صبح، بعدازظهر ورزش کنید. آزمایش پوستی کنید. اگر علت عطسه را نمی‌توانید بیابید، برای انجام آزمایش‌های پوستی نزد پزشک بروید. بسته به نتیجهٔ آزمایش واکنش به داروهای مختلف، پزشک درمان لازم را اجرا می‌کند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها