رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 129232

فلج

ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
فلج هر جای بدن باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود.
ـ فلج نشانهٔ چیست:
غیر از مواقعی که مادرتان گفته بود تا بر می‌گردد از جایتان جم نخورید، در تمام طول عمر در حرکت بوده‌اید. راه رفته‌اید، دویده‌اید، پریده‌اید، شنا کرده‌اید، ایستاده‌اید، دست زده‌‌اید، پلک زده‌اید، و جابه‌جا شده‌اید. اما فرض کنید اصلاً نمی‌توانید حرکت کنید. فلج علامتی است که می‌گوید ارتباط بین قسمتی از مغز و ماهیچه‌هائی در بدن قطع شده است. گرفتاری‌ ممکن است در ماهیچه، نخاع، یا خود مغز باشد.
علت فلج کمتر بی‌خطر است. ممکن است در اثر خوابیدن روی یک دست و تحت فشار قرار دادن عصبی در آن دچار فلج موقتی شوید، اما بیشتر علل دیگر فلج گرفتاری‌های بسیار جدی هستند. فلج ممکن است ناشی از تحلیل رفتن ماهیچه‌ای، وجود تومور، بیماری تصلب متعدد اعصاب (MS)، آسیب‌ دیدن سر و ستون مهره‌ها، سکته مغزی، یا حملهٔ کم‌خونی گذاری مغز (سکتهٔ خفیفی که به‌مدت کمتر از ۱۵ دقیقه قسمتی از بدن را فلج می‌کند) باشد. حملهٔ کم‌خونی گذاری مغز هرچند هم کوتاه مدت باشد، نباید نادیده گرفته شود، چون می‌تواند زنگ اخطاری برای نزدیک بودن سکتهٔ کامل و فلج دائمی باشد.
ـ درمان فلج:
فلج کامل ناگهانی نادر است. اما اگر فلج یا ضعف به‌طور ناگهانی در قسمت از بدن دیدید، باید فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار گیرید، چون هر لحظه تأخیر شانس بهبود را کمتر می‌کند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها