رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 129275

لکه‌های پیری

ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
لکه‌های پیری خونریزی کنند، خارش پیدا کنند، سوزش داشته باشند، یا تغییر اندازه دهند.
ـ لکه‌های پیری نشانهٔ چیست:
پیدایش لکه‌های پیری ربطی به بالا رفتن سن ندارد، ولی به قرار گرفتن در معرض آفتاب خیلی مربوط است. لکه‌های پیری کک‌مک‌های ناشی از آفتاب هستند و عموماً بر پشت دست دیده می‌شوند. در کسانی که زیاد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، بر روی شانه‌ها و صورت نیز پیدا می‌شوند. وجود این لکه‌ها در افراد مسن عادی است، ولی در اثر تماس زیاد با آفتاب ممکن است در اواخر دهه‌های سوم، چهارم، و پنجم زندگی نیز بروز کنند.
حتی قرار گرفتن کم در معرض آفتاب هم بعداً باعث ایجاد لکه‌های پیری می‌شود. نور خورشید دارای پرتوهای فرابنفش است که باعث برنزگی و سوختگی پوست می‌شود. این برنزه شدن با بالا رفتن سن رسوب بیش از حد رنگدانه‌ها را در پوست موجب می‌گردد. این لکه‌ها را لکه‌های کبدی و لکه‌های خورشیدی نیز می‌نامند.
ـ درمان لکه‌های پیری:
لکه‌های پیری بی‌خطر هستند. اینها خوش‌خیم هستند و به هیچ نوع سرطان یا ضایعات بدخیم پوست تبدیل نمی‌شوند. ولی چون بعضی سرطان‌های پوست، مثل ملانوم، ممکن است شبیه به این لکه‌ها باشند، باید هر سال آنها را برای معاینه به پزشک نشان داد.
در اینجا روش‌های برخورد با این علائم تماس زیاد با نور خورشید را توضیح می‌دهیم. آنها را پاک کنید. اگر لکه‌های شما زیاد تیره یا بزرگ نیستند، کرم‌های سفید کننده پوست حاوی هیدروکینون به پاک شدن آنها کمک می‌کند. در هنگام استفاده از این کرم‌ها به دستورات سازندهٔ آن دقت کنید.
در معرض آفتاب قرار نگیرید. بهترین راه جلوگیری از ایجاد لکه‌های پیری کم کردن زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب است. نور خورشید می‌تواند لکه‌ها را تیره‌تر و برجسته‌تر کند. برای جلوگیری از آن، همیشه از محافظ آفتاب با فاکتور محافظتی (SPF) حداقل ۱۵ بر روی نواحی باز بدن استفاده کنید. به‌علاوه، هنگام خروج از خانه یا محل کار، پیراهن آستین بلند به تن کنید و کلاه لبه‌‌دار به سر بگذارید.
به پزشک مراجعه کنید. اگر لکه‌هائی دارید که با سفیدکنندهٔ پوست از بین نمی‌روند، پزشک شما درمان‌هائی برای از بین بردن آنها انجام خواهد داد. او با نیتروژن مایع آنها را منجمد می‌کند که بعد از چهار یا پنج روز از بین می‌روند. یا تکانه‌هائی از نور لیزر به آنها تابانده و آنها را از بین می‌برد.
روش تراشیدن. وقتی تعداد زیادی لکهٔ پیری داشته باشید، پزشک روش شیمیائی تراشیدن با اسید تری‌کلرواستیک (TCA) را به‌کار می‌بندد. در روش تراشیدن که در مطب پزشک انجام می‌گیرد، لایه‌ای از پوست که لکه‌ها روی آن هستند برداشته می‌شود.
روش تراشیدن آرام. استفاده از رتین A نیز روش دیگری برای از بین بردن لکه‌هاست. این ماده کرمی است که مستقیماً بر روی لکه‌ها مالیده می‌شود و باعث ریختن پوست می‌گردد. در استفاده از کرم، احتمالاً ناچار می‌شوید روزی چندبار به‌مدت چندین ماه آن را روی لکه‌ها بمالید. البته پیش از اینکه هرگونه تغییری در پوست خود مشاهده کنید.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها