رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 129292

هذیان

ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
هر کس دچار هذیان شود باید فوراً تحت درمان پزشکی قرار گیرد.
ـ هذیان نشانهٔ چیست:
هذیان مانند ابر تیره‌ای ذهن انسان را فرا می‌گیرد و هر کسی را بیگانه به‌نظر می‌آورد. نمی‌دانید کجا هستید یا چند شنبه است. حتماً دچار ترس و سردرگمی هم شده‌اید. اما فرصت خوبی هم برای بازگرداندن حالت عادی به کمک مراقبت‌های پزشکی وجود دارد.
هذیان ظرف چند دقیقه می‌آید و ممکن است تا چند روز بماند و کار مغز را طوری مختل کند که هنوز هم علت آن برای پزشکان نامعلوم است. حتی در بدترین حملات هذیان، بیمار لحظانی را در دنیای واقعیت‌ها می‌گذراند و باز به ناکجاآباد ذهنی باز می‌گردد.
خیلی چیزها باعث هذیان می‌شوند، از جمله تب، اعتیاد به الکل، داروهای مخدر مثل ماریجوانا و کوکائین، و حتی ضربه به سر. گاهی هذیان عارضهٔ جانبی یک دارو، مثل سایمیتیدین یا کورتیکوستروئیدها، که در درمان زخم معده و التهاب مصرف می‌شوند، است. همچنین می‌‌تواند علامت یک بیماری جدی مثل التهاب آپاندیس، صرع، مرض قند، یا بیماری و حملهٔ قلبی باشد.
ـ درمان هذیان:
هذیان ممن است علامت یک حالت تهدید کنندهٔ سلامت بدن باشد و باید فورا‌ً به پزشک مراجعه کرد. تا رسیدن به یک مرکز درمانی کارهای زیر را برای راحت‌تر کردن بیمار و کمک به تشخیص پزشکی انجام دهید.
چیزی به خورد بیمار ندهید. نگذارید بیمار چیزی بخورد یا بیاشامد. حتی ممکن است پزشک معدهٔ او را شستشو دهد تا داروی خورده شده را برگرداند. به‌علاوه، اگر هذیان در اثر التهاب آپاندیس یا مورد جراحی دیگری باشد، خوردن و آشامیدن کار را دشوارتر می‌کند.
اطراف بیمار را جستجو کنید. محیط اطراف بیمار را برای یافتن نشانه‌ای از مصرف دارو یا مواد مخدر، و چیزهائی مثل سرنگ بگردید. اگر چیزی یافتید، آن را به پزشک، پرستار، یا مسئول بخش اورژانس اطلاع دهید.
مراقب بیمار باشید. هیچ‌گاه فرد مبتلا به هذیان را تنها نگذارید و فکر نکنید که او می‌تواند مراقب خود باشد. اگر بیمار بگوید که می‌خواهد تنها باشد و در هوای آزاد قدم بزند، به حرف او گوش ندهید، چون ممکن است دوباره دچار هذیان شود و در خیابان گم شود.
به‌آرامی با او صحبت کنید. چون فرد مبتلا به هذیان اغلب ترسیده است، با لحنی آرام با او حرف بزنید. او را از موقعت خود باخبر کنید و مطمئن سازید که ترکش نمی‌کنید و کمک در راه است.
دوروبر او را شلوغ نکنید. فرد مبتلا به هذیان با دیدن شلوغی در اطراف خود ممکن است بیشتر بترسد. بهتر است فقط یک نفر با او حرف بزند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها