رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395907

وضعیت زاینده‌رود قرمز شد

ساعت24 -چندین سال است که زاینده‌رود با چالش‌های آبی مواجه شده و تامین آب چند شهر و روستا را به مخاطره می‌اندازد.

زاینده رود مرد...
چندین سال است که زاینده‌رود با چالش‌های آبی مواجه شده و تامین آب چند شهر و روستا را به مخاطره می‌اندازد. این شرایط تا جایی پیش رفته که طبق گفته‌های ‌مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، کل‌آورد در سد زاینده‌رود امسال تنها ۵۴۵ میلیون مترمکعب بود که این عدد نسبت به سال‌های گذشته بسیار پایین‌تر است و عملا یک رکورد را در این بخش پشت سر گذاشتیم.

افت بارندگی‌های کشور و به تبع آن کاهش ذخیره آب سد زاینده‌رود به‌عنوان منبع مهم تامین‌کننده آب شرب شهرهای اصفهان، یزد، کاشان و روستاهای مسیر، نگرانی‌های متعددی را برای نحوه تامین آب شرب این مناطق در فصل تابستان به وجود آورد و با وجود تمهیدات جدی وزارت نیرو برای جبران کسری آب مورد نیاز منطقه و کاهش تنش آبی در شهرهای یادشده از طریق روش‌های مختلف هم‌چون لزوم استفاده از پساب تصفیه‌شده در بخش صنایع آب‌بر منطقه، مدیریت شبکه و اصلاح الگوی مصرف، سد زاینده‌رود هم‌چنان حال و روز خوشی ندارد.

حجم نرمال مخزن این سد حدود یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ذخیره آب این سازه به ۳۱۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۱۵ درصدی داشته است. این میزان ذخیره سازه در حالی است که نیاز شرب سالانه شهرهای یاد شده از سد زاینده رود حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

از میزان ذخیره فعلی سازه نیز حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به حداقل حجم بهره‌برداری از سد است که این میزان از آب نیز باید به‌منظور ارائه آب با کیفیت و حفظ پایداری سازه در سد داخل باقی بماند و بقیه آن به سمت پایین دست رها شود.

از طرفی ورودی به این سد در سال آبی جاری نیز به ۴۹۸ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته افت ۵۶ درصدی داشته و فاصله زیادی با یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون مترمکعب ورودی سال گذشته خود دارد.

دغدغه‌های آبی برای زاینده رود بسیار زیاد است، همین مساله نیز موجب شده تا نقدهای بسیار زیادی به دولت در این باره شود، اما باید پذیرفت که بحران آب در ایران نهادینه شده و برای حل آن نه تنها اقدامات دولت بلکه همکاری تمام اعضای کشور نیاز است تا دیگر رودها و منابع آبی کشور به حال زاینده‌رود گرفتار نشوند.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها