رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457104

پیتر فاندا درگذشت

ساعت 24-فاندا پسر هنری فاندا و برادر کوچک جین فاندا بود که هر دو برنده جایزه اسکار بازیگری شدند و خودش هم دوبار شانس دریافت این جایزه را داشت.

خبر
پیتر فاندا بازیگر آمریکایی که به خاطر نوشتن فیلمنامه و بازی در فیلم جریان‌ساز «ایزی‌ رایدر» (۱۹۶۹) شهرت داشت، جمعه صبح بر اثر نارسایی تنفسی ناشی از پیشرفت سرطان ریه در خانه خود در لس‌آنجلس از دنیا رفت. او ۷۹ ساله بود.

خانواده فاندا جمعه عصر در بیانیه‌ای خبر درگذشت او را تایید کرد.

پیتر فاندا متولد ۱۹۴۰ در نیویورک بود و در چهار دهه حضور در دنیای سینما در بیش از ۱۰۰ فیلم بازی کرد. او برای "ایزی رایدر" به همراه دنیس هاپر و تری ساترن نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و در ۱۹۹۸ نیز برای فیلم "طلای یولی" نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد بود.

فیلم کم‌هزینه «ایزی رایدر» داستان دو جوان با بازی فاندا و دنیس هاپر را به تصویر می‌کشد که در جستجوی آمریکا از لس‌آنجلس به نیواورلئان سفر می‌کنند و در راه با حوادثی روبرو می‌شوند. «ایزی رایدر» که فیلمی با موضوع مواد مخدر و راک اند رول است، به موفقیت قابل ملاحظه‌ دست یافت و مقلدان بی‌شماری به همراه داشت. این فیلم به نوعی بازار فیلم‌های درباره جوانان را تعریف کرد.

پیتر فاندا و دنیس هاپر در صحنه‌ای از فیلم «ایزی رایدر»

پیتر فاندا پسر هنری فاندا بازیگر افسانه‌ای هالیوود و برادر کوچک جین فاندا بود که هر دو برنده جایزه اسکار بازیگری شدند. بریجیت فاندا دختر او هم یک بازیگر است.

جین فاندا برادر پیتر در بیانیه‌ای که در هالیوود ریپورتر منتشر شد در واکنش به درگذشت او گفت: من خیلی غمگین هستم. او برادر کوچک عزیز من و فرد سر و زبان‌دار خانواده ما بود. روزهای آخر لحظه‌های شیرینی را به تنهایی در کنار او گذراندم. او در حالی که می‌خندید از این دنیا رفت.

فاندا از دوره تحصیل در دانشگاه اوماها روی صحنه می‌رفت. او در سال ۱۹۶۱ وارد برادوی شد و دو سال بعد برای اولین بار مقابل دوربین رفت. «لیلیت» (۱۹۶۴)، «فرشتگان وحشی» (۱۹۶۶)، «آخرین فیلم» (۱۹۷۱)، «دو نفر» (۱۹۷۲)، «مبارزه دیوانه‌وار» (۱۹۷۶)، «تصویر شکسته» (۱۹۸۲)، «فرار از لس آنجلس» (۱۹۹۶) و «لایمی» (۱۹۹۹) از دیگر فیلم‌های اوست.

منبع : هنرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها