رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 522708

گیر کردن پشت چراغ کنترل قیمت مرغ

ساعت 24 - یک دولت بزرگ با داشتن دو وزارتخانه بزرگ و با هزاران کارمند و ده‌ها سازمان و موسسه و شرکت وابسته به آنها که ماموریت و وظیفه‌شان ساماندهی بازار نهاده‌های دامی و تولید کالاهایی است که از این نهاده‌ها به دست می‌آید و نیز یک مجلس انقلابی که ادعا دارد می‌خواهد مشکلات معیشتی شهروندان را برطرف کند در حل معضل افزایش روزافزون قیمت گوشت مرغ گیر کرده‌اند.

مرغ داری
dir="RTL">بازار این محصول که گفته می‌شود اکنون با پنج نرخ در بازار عرضه می‌شود صف دراز خریداران گوشت مرغ ارزان را نشان می‌دهد. اقتصاد ایران از جایی آسیب‌ دیده و به همین دلیل نهادهای اداره‌کننده جامعه یک روز با شیرفروش‌ها درگیر است ، یک روز با ماست‌فروش‌ها و حالا با مرغ‌فروش‌ها. اقتصاددانان و فعالان اقتصادی و نیز کارشناسان می‌گویند آن بخش از کارافتاده اقتصاد ایران ذهنیت اداره‌کنندگان اقتصاد است که تصور می‌کنند می‌توانند به میلیون‌ها فعال کوچک و بزرگ هزاران کالا با دستور و فرمان دادن بازارها را کنترل کنند. مدیران سیاسی و اقتصادی در ایران نمی‌خواهند بپذیرند دوران دستور دادن به اقتصاد به ویژه حالا که دولت دلار هم ندارد سپری شده است. گزارش زیر درباره گرفتاری‌های این بخش از اقتصاد است.

افزایش قیمت هر کیلو مرغ تا ۴۰ هزار تومان از جمله موضوعاتی است که به وضوح عجز دولت در تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها را نشان می‌دهد اما با این حال بسیاری از مسوولان همچنان حاضر به پذیرش واقعیت‌های جامعه نیستند و هر روز با اظهارنظرهایی تکراری قصد دارند اوضاع بازار را با حرف کنترل کنند در حالی که به نظر می‌رسد دیگر نمی‌توان با چنین اقداماتی مردم را سرگرم کرد یا توجه آنها را از مشکلاتی که روزانه با آنها روبه‌رو هستند، منحرف کرد.

عدم پذیرش آشفتگی‌ها

به گزارش روزنامه جهان صنعت ،آشفتگی بازار نهاده‌های دامی که یکی از دلایل اصلی نوسان قیمت مرغ در روزهای اخیر به‌شمار می‌آید، چالش تازه‌ای نیست به طوری که از سال گذشته فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان نسبت به سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و تعلل بانک مرکزی در تخصیص ارز به واردات نهاده‌ها هشدار داده بودند اما با این حال و در شرایطی که تمام پیش‌بینی‌های کارشناسان در رابطه با مسائل بازار محصولات پروتئینی درست از آب درآمده، باز هم دولت از سیاست‌های نسنجیده خود دست برنمی‌دارد. در واقع در شرایط فعلی بانک مرکزی توانایی تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی را ندارد اما همچنان دولت به تداوم سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اصرار دارد و منجر به ایجاد رانت و به‌هم‌ریختگی بازار می‌شود؛ موضوعی که باعث شده واردات نهاده‌های دامی با ارز آزاد انجام شود و با شکل‌گیری بازار سیاه برای این اقلام، تهیه آنها از سوی تولیدکنندگان واقعی به امری دشوار و حتی غیرممکن تبدیل شود. در مقابل نیز چالش‌هایی همچون کاهش رغبت تولیدکنندگان به تولید و کاهش جوجه‌ریزی، افزایش قیمت محصولاتی مثل تخم‌مرغ، قارچ به دلیل نبود کود مرغ و… از جمله مباحثی است که ضربه به مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته و حتی امنیت غذایی آنها را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است، به طوری که حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نسبت به کمبود مرغ و تخم‌مرغ طی ماه‌های آینده هشدار داده است.در این میان البته نباید انحصار موجود در حوزه تولید را نیز نادیده گرفت. به باور برخی از کارشناسان، از آنجایی که راه ورود شرکت‌های خارجی به کشور بسته شده و ایران چندان تمایلی به الحاق به اف‌ای‌تی‌اف ندارد، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خارجی امکان ورود به بازار ایران را ندارند. از این رو با انحصار موجود در این حوزه و همچنین بی‌تدبیری‌های مداوم برخی از مسوولان، همواره شاهد ایجاد نابسامانی‌هایی در بازار کالاهای اساسی هستیم. این در حالی است که مشخص نیست تا چه زمانی قرار است دولت داشته باشیم.

مقصر ماجرا

مرغداران و تولیدکنندگان علت این افزایش قیمت را کمبود نهاده‌های دام و طیور با قیمت‌های مصوب، افزایش قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد و به طور کل افزایش هزینه‌های تولید عنوان می‌کنند و بارها نسبت به افزایش قیمت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ هشدار داده‌اند.اما همزمان اخباری منتشر می‌شود که نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد نهاده‌های دامی در مرغداری‌های استان تهران، برای توزیع در شبکه‌های رسمی تبدیل به مرغ نشده است، به طوری که طی ماه‌های مرداد و شهریور ۵۲ واحد تولیدکننده مرغ بر مبنای میزان نهاده‌های دامی دریافتی باید ۲۳۱۷ تن مرغ تحویل شبکه توزیع کشور می‌دادند، اما این امر محقق نشده است. بنابراین می‌توان گفت زنجیره‌ای از بی‌تدبیری باعث شده در عین مصرف منابع کشور برای تخصیص ارز دولتی به نهاده‌های دامی، هم گروهی از تولیدکنندگان و هم تمامی مصرف‌کنندگان دچار مشکل و ضرر و زیان شوند.

کاهش جدی مصرف گوشت و مرغ

سالمی همچنین با تاکید بر اینکه مرغ گرم به اندازه کافی وجود دارد و مردم هیجانی خرید نکنند، گفت: مصرف‌کنندگان خریدشان را در این دو هفته مدیریت و به اندازه نیاز مرغ خریداری کنند. امروز نیز ۶۵۰ تن مرغ گرم توزیع می‌شود که ۳۵۰ تن در میادین میوه و تره‌بار و ۳۰۰ تن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواهد بود.این اظهارنظرها در حالی است که بر اساس نتایج نظرسنجی اخیر موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در حوزه بیمه بیکاری، مصرف گوشت قرمز حدود ۷۲ درصد خانواده‌های افراد بیکارشده، به صورت جدی کاهش پیدا کرده‌ و حدود ۱۵ درصد از خانواده‌های بیکارشدگان، حتی پیش از دوره بیکاری نیز توان خرید گوشت قرمز به صورت ماهانه را نداشته‌اند.حدود ۷۶ درصد از خانواده‌ها دچار کاهشی محسوس در مصرف مرغ، حدود ۷۱ درصد از خانواده‌ها کاهش در مصرف برنج، ۶۱ درصد خانواده‌ها دچار کاهش مصرف در لبنیات و حدود ۴۲ درصد خانواده‌های بیکارشدگان، کاهش در مصرف تخم‌مرغ را در این دوره شیوع ویروس کرونا تجربه کرده‌اند. حدود ۷۰ درصد از خانواده‌ها، کاهش در مصرف ماهانه میوه را نیز گزارش داده‌اند. البته این آمار فقط مربوط به افرادی است که مشمول بیمه بیکاری هستند و گروه زیادی از اقشار ضعیف مانند کارگران فصلی، دستفروشان و… را در نظر نگرفته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها