رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531131

دو انفجار تروریستی در مرکز بغداد باعث مرگ 32 و زخمی شدن 110 عراقی شد

بیم بازگشت داعش

ساعت 24-سه سال بعد از اعلام شکست داعش در عراق، بار دیگر ناامنی و تروریسم جلوه‌های جنایتکارانه خود را در پایتخت این کشور نشان داد. دو انفجار پیاپی در منطقه تجاری باب‌الشرقی بغداد، روز پنجشنبه 32 شهروند عراقی را به خاک و خون کشید و ده‌ها شهروند دیگر را مجروح کرد. گروه تروریستی داعش، بامداد جمعه با انتشار پیامی در حساب‌های کاربری منتسب به این گروه، ساعاتی بعد از این انفجار، مسوولیت آن را برعهده گرفت.

خبر
گروه‌های عراقی این اقدام تروریستی را یک توطئه جدید برای نگه داشتن طولانی‌مدت‌تر نظامیان امریکایی در خاک این کشور توصیف کرده‌اند. در عین حال با انتشار اخباری در مورد تابعیت سعودی دو بمب‌گذار انتحاری، احتمال دخالت عربستان سعودی در این انفجارها برای ایجاد ناامنی در عراق هم مطرح شده است. محمدجواد ظریف، در نخستین واکنش به این اقدام تروریستی، این اقدام‌ها را در کنار تلاش‌های برخی سیاستمداران منطقه دامی جدید برای دولت امریکا توصیف کرد. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم تاکید کرد: «تروریسم تکفیری دنبال بهانه‌ای برای استمرار حضور بیگانگان در عراق است.»به نوشته رسانه‌ها، تروریست‌ها ابتدا با انجام یک انفجار انتحاری در محله پررفت و آمد باب‌الشرقی، مردم را در محل جمع کردند و بعد از حضور تعداد بیشتری از مردم تروریست دوم با انفجار خود تعداد بیشتری از شهروندان عراقی را به کام مرگ کشاند. وزارت کشور عراق گفته نخستین عامل انتحاری با تمارض به بیماری در یک بازار شلوغ در میدان طیران جمعیت را به سمت خودش کشانده و سپس با کمربند انفجاری خودش را منفجر کرد. هنگامی که جمعیت در حال هجوم به سمت صحنه برای کمک به قربانیان بودند عامل انتحاری دوم خودش را منفجر کرد. براساس آماری که وزارت بهداشت عراق اعلام کرده است بر اثر انفجارهای تروریستی روز پنجشنبه 32 نفر کشته و 110 نفر مجروح شدند. نخست‌وزیر عراق در واکنش به این اقدام تروریستی گفته است: «پاسخ ما به کسانی که خون پاک عراقی‌ها را ریخته‌اند، سخت و ویرانگر خواهد بود.»آخرین باری که پیش از این عملیاتی تروریستی با این ابعاد پایتخت بغداد را هدف قرار داده ‌بود، سال 2018 و چند روز بعد از سخنرانی حیدر عبادی، نخست‌وزیر وقت عراق بود که شکست خلافت داعش در این کشور را اعلام کرد. سه سال پیش هم تروریست‌های داعش با حمله‌ای مشابه در همین محله، ده‌ها عراقی را به خاک و خون کشیده‌ بودند. از آن زمان تاکنون با تلاش گسترده نیروهای امنیتی عراق، از جمله نیروهای حشدالشعبی، گروه تروریستی داعش کمتر توفیق پیدا می‌کرد تا عملیات تروریستی خود را در شهرهای بزرگ به ویژه در پایتخت عراق اجرا کند. اما با عملیات روز پنجشنبه، درست یک سال بعد از ترور فرماندهان عملیات ضدداعش توسط ارتش امریکا در فرودگاه بغداد، بار دیگر نگرانی از ظهور مجدد داعش در این کشور افزایش پیدا کرده است.

واکنش‌های داخلی و بین‌المللی
به انفجار تروریستی بغداد
در پی این اقدام تروریستی، مقام‌ها و چهره‌های برجسته عراقی، این اقدام تروریستی را شدیدا محکوم کردند. برهم صالح، رییس‌جمهور عراق، محمد الحلبوسی، رییس مجلس، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، عمار حکیم، رهبر جریان حکمت، قیس خزعلی، دبیرکل جریان عصائب الحق، فالح فیاض، رییس سازمان حشدالشعبی از جمله مقام‌هایی بودند که با صدور بیانیه‌هایی جداگانه این اقدام تروریستی را محکوم کردند.آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اقدام تروریستی در بغداد را شدیدا محکوم کرد و از مردم عراق خواست تا در مقابل «هر تلاشی برای گسترش خشونت با هدف ایجاد مانع در برابر صلح، ثبات و وحدت» ایستادگی کنند. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که قرار است ماه مارس سال جاری میلادی برای سفری به عراق سفر کند این اقدام تروریستی را به ‌شدت محکوم کرد و آن را «وحوشت عاری از احساس» توصیف کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد از دولت عراق خواسته است تا عاملان این جنایات را شناسایی کند و به دستگاه عدل بسپارد.
شخصا بر دستگاه‌های امنیتی نظارت خواهم کرد
«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق روز جمعه، در جلسه فوق‌العاده امنیت ملی عراق به اقدامات اتخاذ شده برای جلوگیری از حملات احتمالی در این کشور پرداخت. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق، مصطفی الکاظمی در جلسه یاد شده در ارتباط با انفجارهای روز گذشته در بغداد گفت: «امنیت تنها یک کلمه نیست که در رسانه‌ها آن را بر زبان بیاوریم بلکه یک مسوولیت است. آنچه روز گذشته رخ داد، یک شکاف [در نظام امنیتی] بود و ما اجازه تکرار آن را نخواهیم داد.» نخست‌وزیر عراق ادامه داد: «داعش روزانه تلاش دارد که خود را به بغداد برساند؛ [اما] این اقدامات در عملیات‌های پیش‌دستانه خثنی می‌شوند. من خود شخصا بر دستگاه‌های اطلاعاتی نظارت خواهم کرد. ما برای اقدام [در این خصوص] و به منظور اتخاذ تدابیری فوری شرایط جدیدی ایجاد خواهیم کرد.» الکاظمی در ادامه اظهاراتش ضمن تاکید بر یکپارچگی تلاش‌های نیروهای اطلاعاتی این کشور گفت در ارتباط با عراق و مردم این کشور تعارفی در کار نیست. او همچنین اعلام کرد که در ساختار امنیتی و نظامی عراق تغییراتی اعمال شده است و بغداد در حال کار روی یک طرح امنیتی فراگیر و موثر برای مقابله با چالش‌های آتی است. در پی عملیات تروریستی بغداد، مصطفی کاظمی با صدور احکامی پنج مقام بلندپایه امنیتی کشور را از کار برکنار کرد. در این احکام معاون وزیر کشور در امور اطلاعات، سرلشکر عامر صدام، از سمت خود عزل و سرلشکر احمد ابو رغیف جانشین او شده است، عبدالکریم عبد فاضل (ابوعلی البصری)، مدیر کل اطلاعات و مبارزه با تروریسم در وزارت کشور از سمت خود برکنار و انتصاب معاون رییس امنیت ملی، حمید الشطری به جای او منصوب شد. فرمانده عملیات بغداد، قیس المحمداوی، به وزارت دفاع منتقل شده است و سرلشکر احمد سلیم به فرماندهی عملیات بغداد تعیین شدو فرمانده پلیس فدرال، سرلشکر جعفر البطاط نیز عزل شد و سرلشکر رائد شاکر جودت به جای او منصوب شد. مدیر بخش اطلاعات و امنیت عملیات بغداد، سرلشکر باسم مجی، هم از مقام خود عزل شده است.
دامی که برای دولت جدید امریکا پهن شده است
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی توییتری با اشاره به دو انفجار مرگبار پنجشنبه در بغداد نوشت: «از بمب‌گذاری‌های تروریستی در بغداد گرفته تا چکمه لیسی (چاپلوسی) نتانیاهو -البته یک چکمه جدید (برای فرد جدید)‌- همگی دارای یک هدف هستند: به دام انداختن یک رییس‌جمهور دیگر امریکا برای هزینه کردن خون و خزانه ایالات متحده برای «مقابله» با ایران. با وجود این بله قربان گویی‌های حقیرانه [نتانیاهو]، توطئه ناامیدانه علیه ایران باردیگر شکست خواهد خورد.» سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز همدردی دولت و ملت ایران با خانواده‌های قربانیان، این مصیبت بزرگ را به دولت و ملت عراق تسلیت گفته و برای شهدای این فاجعه علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل آرزو کرد. خطیب‌زاده افزود: تروریسم تکفیری با تنفسی دوباره، عراق را هدف گرفته و درصدد است تا آرامش و ثبات این کشور را برهم زده و بهانه‌ای برای استمرار حضور بیگانگان فراهم کند. سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با تاکید بر پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از دولت عراق، ثبات، استقرار و یکپارچگی این کشور و همچنین حمایت از اقدامات دولت و دستگاه‌های امنیتی عراق در برقراری امنیت و دستگیری و مجازات آمران و عاملان و خشکاندن ریشه فکر تکفیری، افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته آماده است هرگونه کمک و مساعدتی را در مسیر مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی دراختیار برادران عراقی قرار دهد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد هم با انتشار بیانیه‌ای، انفجارهای تروریستی امروز بغداد را محکوم کرد و ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این جنایت تروریستی، برای مجروحان شفای عاجل آرزو کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها