رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 547705

صندوق ذخیره فرهنگیان

رپورتاژ تبلیغی / صندوق ذخیره فرهنگیان در سال 1373 به منظور ارتقای سطح معیشتی و رفاه افراد فرهنگی در کشور تاسیس شد. این واقعیت برای کسی پوشیده نیست که فرهنگیان در جامعه وظیفه بسیار سنگین و حساسی را بر دوش دارند و مهم‌ترین آن‌ها برنامه‌ریزی دقیق به منظور تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است.

div>

از این رو فراهم کردن شرایطی به منظور بهره‌مندی فرهنگیان از برخی خدمات برای کسب رفاه بیشتر، اهمیت بسیاری دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از اقدامات دولت در این زمینه بوده است و حالا اخباری در رابطه با ورود این صندوق به بورس شنیده می‌شود. در ادامه تمامی جزئیات را درباره ثبت نام صندوق ذخیره فرهنگیان را بررسی خواهیم کرد.

صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟

در سال 1373 صندوقی با نام صندوق ذخیره فرهنگیان تاسیس شد. فرهنگیانی که تمایل داشتند در این صندوق عضو شوند به راحتی 5 درصد از درآمد حقوق ماهیانه خود را در صندوق واریز می‌کردند و دولت به منظور حمایت از این کار، به همان میزان واریزی فرهنگیان، به صندوق کمک می‌کرد. با این کار یک صندوقی تشکیل شد و با رواج فرهنگ بین این قشر در کشور، این صندوق رونق بسیاری پیدا کرد که دارایی‌های آن مورد توجه قرار گرفت.

فرهنگیان به منظور ارائه خدمات و حساس بودن وظیفه‌شان در خصوص هدایت و آموزش فرزندان ایران زمین باید کمترین دغدغه‌ها را در سطح زندگی عادی داشته باشند تا این وظیفه را به شکل نحو احسن اجرا کنند. از همین رو دارایی‌های این صندوق و رونق گرفتن آن برای فرهنگیان به فال نیک گرفته شد و در صورت نیاز می‌توانستند از این دارایی به شکل قانونی و رعایت برخی شرایط استفاده کنند. در ادامه به جزئیات استفاده از صندوق بیشتر اشاره می‌کنیم.

صندوق ذخیره فرهنگیان چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از پرداختن به جزئیات عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس، بهتر است کمی با عملکرد و مزایای آن آشنا شویم. این صندوق با اهداف خوبی تاسیس شد و همان‌طور که در بخش‌های بعدی اشاره خواهیم کرد، قدم‌های بسیار مهمی در راستای رونق بیشتر و خدمات به فرهنگیان برداشته است. در این بخش به برخی از ویژگی‌هایی که این صندوق برای فرهنگیان دارد اشاره می‌کنیم.

  1. فرهنگیان در این پروسه هم واریز خود به صندوق را در اختیار دارند هم مبلغی که دولت به صندوق کمک می‌کند.
  2. صندوق هم از واریزی فرهنگیان کسب سود می‌کند هم از کمک‌هایی که دولت به صندوق می‌کند.
  3. برخی تسهیلات برای فرهنگیانی که عضو صندوق هستند عبارتند از: تخفیف تورهای گردشگری، تخفیف بیمه شخص ثالث، خودروهای لیزینگی و ...
  4. امکان دریافت حقوق مکمل برای فرهنگیانی که عضو صندوق هستند بعد از بازنشستگی.

علت عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس چیست؟

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم این صندوق در طی زمان گام‌های بزرگی را برداشته و در نهایت منجر به رونق مالی هرچه بیشتر این صندوق شده است. به عنوان مثال کمی بعد از تاسیس صندوق، برخی مجوزها به منظور شرکت این صندوق در عرصه‌های سرمایه‌گذاری و بانکی و ... ارائه شد و با مدیریت عالی، بسترهای مناسبی برای کسب درآمد بیشتر و کسب سود برای صندوق فراهم شد و دارایی‌های این صندوق روز به روز بیشتر می‌شد. از همین رو به منظور استفاده بهینه از این موقعیت لازم بود این صندوق در بستر بسیار مناسب‌تری مانند بازار سرمایه عرضه شود.

از سوی دیگر این صندوق که رونق بسیار زیادی داشت، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد و متاسفانه چندین مرتبه از این صندوق سو استفاده شد و تخلف‌هایی در آن به چشم خورد که در نهایت حق فرهنگیان در این میان ضایع می‌شد. برای جلوگیری از بروز مجدد این تخلفات و شفاف شدن تمامی پروسه‌های اقتصادی و برنامه ریزی برای این صندوق، بازار بورس بهترین بستر برای ادامه فعالیت این صندوق در کشور بود که با قوانین سخت و شفاف‌سازی مطلق پروسه‌های مالی و سرمایه‌گذاری، تمامی افراد از آن آگاه باشند تا درصد بروز تخلف مجدد در این صندوق به صفر برسد.

صندوق ذخیره فرهنگیان چگونه در بورس عرضه می‌شود؟

طبق آخرین اخبارهایی که در این خصوص منتشر شده است، هدف اول به منظور این فرآیند این بوده که تمامی شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق ابتدا در بورس عرضه شوند که در همین راستا شرکت‌های ماشین‌سازی اراک و ایران ارقام از قبل در بورس عرضه شده بودند. شرکت پتروفرهنگ هم اخیرا در بازار فرابورس ایران پذیرفته شده است. فقط دو شرکت ساختمانی معلم و شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان هستند که با فراهم شدن شرایط لازم به زودی در بورس پذیرفته خواهند شد. بعد از این، صندوق ذخیره فرهنگیان به راحتی مجوز لازم برای حضور در بازار بورس را اخذ کرده و ادامه فعالیت این صندوق در این بستر فراهم خواهد شد.

سهام فرهنگیان چگونه تقسیم می‌شود؟

زمانی که این صندوق در بازار بورس عرضه شود، دارایی‌های آن در قالب واحدهای سرمایه‌گذاری مشابه سایر صندوق‌هایی که در بازار بورس عرضه شده‌اند و حالت صدور ابطال دارند، تبدیل خواهد شد. بعد از آن به هر شخص که سرمایه‌گذار یا سهامدار این صندوق باشد به اندازه امتیازاتی که دارد سهام فرهنگیان تخصیص داده خواهد شد. حال این سهامداران صندوق به اشکال مختلف می‌توانند دارایی سهام خود در صندوق را به اشکال مختلف مدیریت کنند. سهامداران به سه شکل قادر هستند این واحدها را بعد از عرضه در بورس مدیریت کنند.

  1. آن‌ها می‌توانند واحدها را به قیمت روز در بازار به فروش برسانند و مبلغ حاصل از آن را برای خود برداشت کنند.
  2. فرهنگیان می‌توانند به این واحدها به چشم بستر سرمایه‌گذاری نگاه کنند و واحدهای خود را در صندوق نگهداری کنند.
  3. فرهنگیان با در اختیار گذاشتن این دارایی به بیمه معلم می‌توانند در دوران بازنشستگی حقوق مکمل دریافت کنند.

نحوه ثبت کد بورسی صندوق فرهنگیان

این یک امر بدیهی است که برای فعالیت در بازار بورس باید کد بورسی داشته باشید. به همین منظور اگر تا به الان کد بورسی دریافت نکرده‌اید به راحتی می‌توانید از طریق سامانه آگاه اکسپرس به نشانی ex.agah.com ثبت نام کد بورسی فرهنگیان را آغاز کنید و سپس احراز هویت را انجام دهید. به منظور احراز هویت شما از دو روش غیرحضوری (آنلاین) و حضوری قادر به اقدام هستید. در روش آنلاین شما می‌توانید به سامانه‌ها و برنامه‌های معتبری که به این منظور معرفی شده رجوع کنید و فرآیند احرازهویت را انجام دهید. در صورت انتخاب روش حضوری باید به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با کارگزاری آگاه مراجعه نمایید و این پروسه را تکمیل کنید. در نهایت از تاریخ 10 اسفند 99 تا آخر اردیبهشت سال 1400 مهلت خواهید داشت کد بورسی خود را در این صندوق ثبت نمایید.

کلام آخر

صندوق ذخیره فرهنگیان در سال 1373 به منظور ارتقای سطح معیشتی و رفاهی قشر فرهنگی جامعه تاسیس و راه‌اندازی شد. این صندوق در مرور زمان توانست در بسترهای مختلف حضور داشته و فعالیت‌های مالی بسیاری را انجام دهد. به دنبال این فرآیندها، رونق مالی در این صندوق بسیار زیاد شد تا جایی که این روزها قرار است صندوق ذخیره فرهنگیان در بازار بورس عرضه شود. در این خصوص در این مقاله به جزئیات و نکات بسیار مهمی اشاره شد. در صورتی که شما هم عضوی از سرمایه‌گذاران این صندوق هستید پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر به منظور ثبت کد بورسی فرهنگیان اقدام کنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها