رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557337

مشهد شهر هوشمند

تولید و بهره‌برداری از حجم عظیم اطلاعات شهری با استفاده از روش‌های نوین ‌و برنامه‌ریزی برای‌توسعه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری‌ها و توزیع و توسعه خدمات شهری که امری تخصصی و پیچیده است یکی از مهمترین دغدغه‌هایی است که همواره توجه مدیران شهرداری مشهد را به خود معطوف کرده ‌است.

html>

محمدرضا کلایی طی یادداشتی نوشت: شهر هوشمند، شهری است که در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌شود تا بهره‌وری عملیاتی افزایش یابد، اطلاعات با همه به اشتراک گذاشته شود و ارائه‌ی خدمات به شهروندان بهبود یابد. از اهداف شهر هوشمند، می‌توان به افزایش بهره‌وری عملیات‌های شهری و رشد اقتصادی اشاره کرد. در یک شهر هوشمند، با استفاده از تحلیل داده و استفاده از فناوری‌های هوشمند، سعی می‌شود کیفیت زندگی شهروندان بهبود یابد. فناوری‌های هوشمند، در دستیابی به رشد پایدار و افزایش بهره‌وری، به شهرها کمک می‌کنند. این امر سبب افزایش کارایی دولت‌ها و رفاه شهروندان می‌شود. در واقع، شهرهای هوشمند، با هزینه‌ها و زیرساخت‌های کم‌تر، خدمات بیش‌تر و بهتری به شهروندان ارائه می‌کنند. شهر هوشمند، شهروندان را قادر می‌سازد، با استفاده از زیرساخت‌های موجود، ارزش‌های جدیدی بیابند یا خلق کنند. این پیشرفت‌ها باعث می‌شود جریان‌های درآمدی جدیدی به وجود آید و عملیات‌ها، بهینه‌تر انجام شوند. در نتیجه، هم دولت و هم شهروندان وقت و انرژی خود را ذخیره و صرف کارهای مهم‌تر می‌کنند.

تولید و بهره‌برداری از حجم عظیم اطلاعات شهری با استفاده از روش‌های نوین ‌و برنامه‌ریزی برای‌توسعه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری‌ها و توزیع و توسعه خدمات شهری که امری تخصصی و پیچیده است یکی از مهمترین دغدغه‌هایی است که همواره توجه مدیران شهرداری مشهد را به خود معطوف کرده ‌است. اکنون با تلاش کارشناسان این سازمان، طراحی و تولید سیستم‌های مبتنی بر فن‌آوری‌های جدید، نصب، راه‌اندازی و نگهداری شبکه‌ داده‌های شهری، اجرای پروژه‌های آماری، تحلیلی و عملیات ممیزی املاک، طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های اطلاع‌رسانی، مشاوره و نظارت بر سیستم‌های ‌جامع شهرسازی، اتوماسیون اداری، سیستم‌های یکپارچه اداری و مالی، تعمیر، نگهداری و پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محقق شده و آموزش‌های عمومی و تخصصی علوم رایانه‌ای، تحقیق و توسعه و مشاوره‌های راهبردی و نظارتی در زمینه استقرار سیستم‌های تضمین کیفیت وظایف و اهداف این سازمان را در تقویت توان IT خود و سایر شهرداری‌های کشور تشکیل می‌دهد. هدایت و نظارت بر فعالیت‌های شهرداری و کلیه سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های تابع یا وابسته به شهرداری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فراهم آوردن امکانات و زیرساخت‌ها برای تشکیل شبکه‌های اطلاع‌رسانی و داخلی، بانک‌های اطلاعاتی، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، تولید آمار و اطلاعات و ارائه گزارش توصیفی تحلیلی و ساماندهی نظام گردش آمار و اطلاعات از عملکرد شهرداری همچنین آموزش، فرهنگ‌سازی و بکارگیری همه امکانات و ظرفیت‌ها در جهت نیل به شهر الکترونیک و توسعه ICT در مدیریت شهری، افزایش بهبود سیستم‌ها و افزایش بهره‌وری، بازارشناسی و بازارسازی برای فعالیت‌های درآمدزایی از اهداف مهم شهر هوشمند مشهد است.

یکی از اقدامات مهم شهرداری مشهد در جهت شفافیت عملکرد، ایجاد« داشبوردهای الکترونیک مدیران و شهروندان» است. در این داشبورد امکان مشاهده مراحل پیشرفت پروژه‌ها و اتصال به سامانه‌های عملیاتی پیش‌بینی شده است. وجود داشبوردهای نظارتی نه تنها برای مدیران، بلکه برای عموم مردم، یک ضرورت در راستای افزایش شفافیت و جلب اعتماد و مشارکت عمومی محسوب می شود. داشبورد مدیران ارشد از ابتدای سال گذشته راه‌اندازی شده است و در آن نقشه پراکندگی پروژه‌ها و سایر اطلاعات مربوط به داشبوردهای مختلف حداکثر هر 24ساعت و حتی زودتر به‌روز می‌شود. ایجاد شفافیت یکی از نکات کلیدی در کاهش خطاهای اداری، بهبود عملکرد و افزایش احساس مسئولیت است و بر نقش شهروندان در مشارکت و نظارت عمومی بر حوزه‌های گوناگون مدیریت شهری تأکید دارد.

شهرداری مشهد در جهت تحقق شهر هوشمند، پروژه «کارخانه نوآوری» را ظرف مدت 14 ماه راه اندازی و در دی ماه 1399 به بهره برداری رسانده است. کارخانه نوآوری مشهدا ز دل کارخانه قدیمی و متروکه خوشگوار مشهد (کوکاکولا) احیا گردید. دراین مجموعه به صاحبین ایدها ز طریق تأمین بودجه، ارائه آموزش و سایر خدمات،کمک می کند تا ایده نوآورنه خود را به مرحله اجرا درآورند. از اهداف مهم این پروژه ایجاد بستر مناسب برای بروز خلاقیت و رشد ایده های نو، حمایت از طر حهای برتر محققان، دانشجویان و دانش آموزان کمک به شکل گیری شرکت های دانش بنیان، افزایش تولید داخلی و کنار گذاشتن مونتاژ کاری، ایجاد زمینه مناسب برای کارآفرینی، اشتغال و تجاری سازی ، برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت، خروج از فرهنگ تک محوری و تولید در یک زمینه خاص و پرداختن به همه نیازهای جامعه است. گفتنی است این پروژه با مساحت 7/3 هکتار شامل احداث کارخانه، ایجاد پارک و بهسازی پیاده روهای اطراف میدان، دارای فضای اشتراکی، فضاهای مستقل قابل واگذاری، آمفی تئاتر، کافی شاپ و رستوران، کلا سهای تولید محتوا، آزمایشگاه نوآوری، اتاق جلسات و اتا ق های گفت وگو و... است.

ایجاد« سامانه یکپارچه املاک و مستغلات شهرداری» از دیگر اقدامات شهرداری مشهد در راستای تحقق شهر هوشمند است. هدف از ا جرای این پروژه ساماندهی املاک و مستغلات در قالب بانک املاک، مستند سازی-اسناد مرتبط بااملاک و مستغلات شهری با پیوست نمودن اسناد حسابداری مرتبط باآنها در بانک املاک، اتوماسیون و هوشمندسازی کلیه فرآیندهای مرتبط با املاک و مستغلات در راستای دستیابی به اهداف شهر هوشمند است.

به منظور ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی، پروژه « تجهیز ناوگان اتوبو سرانی به اینترنت» توسط شهرداری مشهد راه اندازی گردید.هدف از اجرای این پروژه افزایش رضایت مندی مسافرین در بهره برداری از ناوگان اتوبوسرانی، هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل شهری، تشویق شهروندان و زائران به استفاده از حمل ونقل عمومی و کاهش میزان آلودگی هوا با استفاده از حمل و نقل عمومی است. برنامه ریزی شده است که این پروژه برای 1400 دستگاه اتوبوس و در فاز اول به صورت پایلوت بر روی 100 دستگاه اتوبوس انجام شود. به همین منظور با شرکت رایتل تفاهم نامه امضا شده است.

شهرداری مشهد در جهت تحقق شهر هوشمند گام دیگر را با ایجاد سامانه سراسری دوچرخه اشتراکی با عنوان« دوچرخه اشتراکی بایدو» برداشت.هدف از اجرای این پروژه گسترش فرهنگ دوچرخه سواری و تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه به عنوان جایگزینی مناسب برای خودروهای شخصی و وسایل حمل و نقل عمومی در انجام فعالیت های روزمره است. از مشخصات مهم این پروژه می توان به نصب 150 ایستگاه دوچرخه شامل 1500 رک درسال جاری، نصب GPS بر روی هر یک از دوچرخ ههای اشتراکی وامکان تشخیص هوشمند سرقت در صورت استفاده غیرمجاز ، امکان مشاهده محل ایستگاه های استقرار دوچرخه و ظرفیت موجود در هر ایستگاه روی نقشه شهر که اطلاعات آن به صورت لحظه ای و آنلاین در اپلیکیشن » شهر من « ارائه می شود، قرارگیری ایستگاه های دوچرخه در نزدیکی ایستگاه های مترو و وسایل حمل ونقل عمومی، رایگان بودن استفاده روزمره از دوچرخه های اشتراکی« بایدو» تا 30 دقیقه اول برای عموم کاربران، عدم پرداخت هیچگونه حق عضویت سالان های برای ثبت نام در سامانه و فراهم کردن زمینه استفاده شهروندانی که دارای دوچرخه نیستند، اشاره کرد.

مرکز پایش، رصد و مدیریت یکپارچه شهری، از دیگر اقدامات مهم شهرداری مشهد برای تحقق شهر هوشمند است. این پروژه که با عنوان « رصد خانه شهری مشهد» ظرف مدت شش ماه به بهره برداری رسید، شبکه ای از ذینفعان و مرکزی برای پایش و انتشار داده های شهری است که در راستای توسعه پایدار شهرتعریف شده است. هدف اساسی از اجرای این طرح، گردآوری و یکپارچه سازی داده های پراکنده شهری، ایجاد سیستمی آماری برای پشتیبانی از توسعه نظام برنامه ریزی شهری، رونق بخشی به زیست بوم نوآوری و کسب و کارهای شهری، گسترش و تقویت شبکه تعاملی مدیران، خبرگان، کسب و کارها و جامعه محلی است. این رصدخانه دارای فضایی به مساحت 250 مترمربع، دارای اتاق کارشناسی برای پاسخگویی به مراجعین، بخصوص کسب و کارها و دارای فضای سالن اصلی برای برگزاری نشست های موضوع محور می باشد.

اعتماد جمهوری اسلامی به جوانان خود در عرصه های مختلف علمی و مدیریتی منجر به تثبیت اقتدار ایران در منطقه و جهان شده است. جوانان ایرانی با کسب موفقیتهای جهانی در مسابقات والمپیادهای مختلف علمی جهان، نشان دادند که می توانند حتی با وجود سخت ترین تحریم ها و کارشکنی ها راه پیشرفت و اقتدار را طی کنند. رهبر معظم انقلاب در این باره با اشاره به دستاوردهای کسب شده خاطر نشان می کنند: «همه این پیشرفت‌های علمی و اجتماعی و فنی در شرایط تحریم اتفاق افتاده است؛ این خیلی مهم است. دروازه‌های علم را، دروازه‌های فناوری را بر روی ما بستند، راهها را مسدود کردند، محصولات مورد نیاز ما را به ما نفروختند و ما اینجور پیشرفت کردیم». شهرداری مشهد با اتکا به توان داخلی بهره گیری از این استعدادها و به منظور تحقق اهداف جمهوری اسلامی، با مدیریت جهادی و انقلابی، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و رشد پایدار و افزایش بهره‌وری شهروندان را وجهه همت خود ساخته است.

توجه به جوانگرایی فقط برنامه آقای رئیسی نیست، بلکه کارنامه ایشان هم هست. وقتی به کارنامه آیت الله رئیسی در شورای مدیران و مدیران ارشد آستان قدس نگاه می کنیم شاهدیم که سن مدیران قبل و بعد از آیت الله رئیسی به شدت کاهش یافته است و در واقع هر جا که ایشان ورود کرده از جمله قوه قضائیه نیز میانگین سن مدیریت ‌به شدت کاهش یافته است. امیدهای زیادی در این خصوص وجود دارد که با به دست گرفتن سکان قوه مجریه این روند تداوم یابد و شعار «ایران قوی» با به کارگیری مدیرانِ جوان و انقلابی تحقق یابد. انشاءالله

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها