رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 113081

قلب دوم شما

img alt="قلب دوم شما" src="http://vista.ir/include/articles/images/559765ba8312a1e7022c58ade1f140e5.jpg" />

وقتی راه می روید، می ایستید، حرکت می کنید وقدم می زنید، جرم بدن نیرویی را به سمت پائین وارد می کند که این نیرو از طریق تنها نقطه اتصال شما با زمین یعنی همان پاها منتقل می شود. در حالت عادی زمین به اندازه کافی سفت و محکم است. اما در بعضی از نقاط به وسیله سیمان، چوب و بتون پوشیده شده است و هنگامی که روی این سطوح راه می روید اثر جمع شونده این ضربه ها سبب خواهدشد که احساس کوفتگی و درد در پاها، ران ها و پشت پاها احساس شود. تجربه افراد در راه رفتن نشان داده است که کفش ها نمی توانند کمک زیادی در کاهش درد ناشی از پاها داشته باشند زیرا به اندازه ای خود کفش ها سفت هستند که می توان از آن ها به جای چکش در کوبیدن میخ استفاده کرد. اما در حقیقت وظیفه کفش ها اصلاح ناهنجاری های بدن و نیز الگوهای غلط راه رفتن است. هدف اصلی کفش ها راحت تر کردن ایستادن، دویدن و قدم زدن است که این هدف را از طریق تغییر زاویه هایی که در آن ها پا ضربه می خورد، انجام می دهند.
در بدو تولد هر شخص با مقدار مشخص از یک لایه نرم در کف پا متولد می شود. این لایه به صورت طبیعی ضربه هایی را که به پا وارد می شود ملایم تر کرده و ضربه را در کل پا توزیع می کند تا همه ضربات به نقطه ای یکسان وارد نشده و سبب آسیب زیاد نشود. در طول زمان و با بالاتر رفتن سن افراد این لایه اثر خود را از دست داده و باریک تر می شود که در این جا نقش کفش به عنوان ضربه گیر و آرام کننده ضربات وارده به پا بیشتر خواهدشد.
● قدمت کفش
قدمت کفش در کشور ما به ۴۵۰۰ سال قبل بازمی گردد یعنی زمانی که در ایران پاپوش هایی با نام غوشنگ مورد استفاده قرار می گرفت پس ازغوشنگ، چارق وارد بازار شد که نقوشی از چارق در آثار تاریخی تخت جمشید نیز بر جای مانده است، در آن زمان کفش نه تنها کالایی لوکس و تشریفاتی به حساب نمی آمد بلکه محصولی نرم، سبک، راحت و با کیفیت بود که جهت انجام امور روزانه و طی طریق کردن مورد استفاده قرار می گرفت.پس از انقلاب صنعتی و تولید کفش های کارخانه ای، دیگر کفش های دست دوز از رونق افتاد و مشتریان تمایلی به خرید این گونه از کفش ها نداشتند. به علاوه در سال های اخیر با ورود انواع و اقسام کفش های چینی در بازار کشور ما و سایر بازارهای جهانی دیگر به کیفیت کفش اهمیتی داده نشده و تنها ظاهر و زیبایی آن ملاک انتخاب قرار می گیرد.
● تغییرات پا
به طور متوسط هر فرد سالیانه سه میلیون قدم برمی دارد که در هر قدم معادل وزن خود را روی پاها می اندازد. با گذشت زمان و در صورت عدم استفاده از کفش های مناسب برای راه رفتن آسیب هایی در پا وارد می شود که به طور خلاصه به قرار زیر است:
- درازتر شدن و پهن تر شدن پاها
- صاف شدن قوس پا
- کاهش چربی کف پا و پاشنه
- خشکی مچ پا
- کاهش تعادل در هنگام راه رفتن
- خم شدن انگشتان به طرفین چپ و راست
- انحراف انگشت کوچک پا به سمت خارج
- تورم مفاصل انگشتان
- انحراف انگشت شصت پا به خارج
● کفش زنانه
براساس تحقیقات انجام شده توسط انجمن ارتوپدی آمریکا به دلیل استفاده بیشتر خانم ها از کفش های تشریفاتی و غیر طبی مشکلات به وجود آمده در آن ها بیشتر است. به آمار زیر دقت کنید:
- از هر ده زن، هشت نفر اعتقاد دارند که کفش هایشان دردناک است.
- از هر ده زن، نه نفر کفش تنگ و کوچک می پوشند
- از هر ده زن، هفت نفر دچار یکی از بیماری های پا هستند.
- زنان ده برابر مردان دچار بیماری های پا می شوند.
جالب است بدانید که براساس مطالعه دانشمندان بروز ناراحتی در پاهای زنان تنها به دلیل استفاده از کفش های تنگ و پاشنه بلند بوده است.
● کفش خوب
در خرید کفش همواره دقت لازم را به عمل بیاورید و همان اندازه که به ظاهر و شکل کفش دقت دارید به راحتی و انعطاف پذیری آن نیز دقت داشته باشید و نکات زیر را نیز به خاطر بسپارید:
- سعی کنید کفش چرمی بخرید (البته اگر پولتان می رسد!) زیرا چرم سبب عبور هوا شده و قالب پای شما را نیز بر هم نمی زند.
- کف کفش باید دارای بالشتکی باشد تا ضربه های ناشی از راه رفتن روی سطوح سخت را خنثی کند.
- از کفش های پاشنه بلند برای مدت طولانی استفاده نکنید زیرا سبب فشردن انگشتان پا شده و مشکلات فراوانی برای شما به ارمغان خواهندآورد.
- برای کودکان که رشد سریعی دارند کفش های کتانی و ارزان قیمت بخرید تا موجب جلوگیری از رشد طبیعی پای کودکان نشود.
- وجود قوس در کف کفش سبب خواهدشد که وزن بدن در سطح بیشتری پخش شود و از تمرکز فشار بر نقطه ای خاص بکاهد.
بنابر گفته دکتر اسمیت: کفش خوب باید کفی داشته باشد و پاشنه پا به راحتی در آن جا بگیرد. به علاوه باید فضای کافی برای پنجه پا و انگشتان وجود داشته باشد.
و بنابر نظر دکتر دیوید: پاشنه بلند کفش سبب خواهدشد که پا از حالت طبیعی خارج شده و تاندون آشیل کوتاه شود، به علاوه به دلیل توزیع نامتناسب وزن بدن، بیشتر وزن بدن به قسمت برجسته روی پا منتقل شده که سبب عدم تعادل و توازن خواهدشد. به علاوه با سرازیر کردن مسیر پنجه ها، پاها به سمت داخل کشیده شده و صاحب کفش در معرض پیچ خوردگی قرار می گیرد.

وحید ارجمند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها