رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 113087

کفش، به قیمت سلامت

img alt="کفش، به قیمت سلامت" src="http://vista.ir/include/articles/images/7ec5fc45b89270561607289acef30613.jpg" />

وقتی به بازار کفش می‌روی، جدای از قیمت‌هایی که سر به فلک می‌زند، با مدل‌هایی روبه رو می‌شوی که هوش از سرت می‌پراند.
به سختی می‌توانی کفشی پیداکنی که پاهایت درآن راحت باشد و وقتی چنین کفشی را بعد از ساعت‌ها جست‌ وجو پیدا کنی، دیگر مجبوری با قیمت آن، هرچه باشد، کنار بیایی.
عجیب اینجاست که با تمام این‌ها مردم کوچه و خیابان را با کفش‌های پاشنه آنچنانی می‌بینی که بدون هیچ احساس ناراحتی درحال قدم زدن هستند. البته نمی خواهیم منکر فواید کفش‌های پاشنه بلند بشویم، بالاخره همین پاشنه‌ها می‌تواند قد کوتاه ما را چند سانتی متری بلند‌تر نشان دهد! اما حتی گاهی خانم‌های بلند‌قد هم تنها به‌خاطر پیروی از مد، چنین کفش‌هایی به پا می‌کنند.
جالب است بدانید آمار نشان داده در آمریکا ۴۲ درصد از زنان اعتراف به پوشیدن کفش‌هایی کرده‌اند که در آن احساس راحتی نمی‌کنند؛ فقط چون از آن کفش‌ها خوششان آمده. متاسفانه ۷۳ درصد از این زنان مبتلا به یکی از آسیب‌های وابسته به کفش بوده‌اند.
این مساله باعث شده کسانی که دغدغه سلامت مردم را دارند، درباره همین کفش‌ها، بررسی‌هایی انجام دهند. جدید ترین این مطالعات که در ماه اخیر منتشر شد نشان می‌دهد بین پوشیدن کفش پاشنه بلند و بیماری اسکیزوفرنی در زنان ارتباط وجود دارد.
گروهی از دانشمندان سوئدی در بررسی‌های خود توانسته‌اند ارتباط میان پوشیدن کفش پاشنه بلند و بیماری اسکیزوفرنی را در زنان کشف کنند. این دانشمندان از دانشگاه مالمو در سوئد در تحقیقات خود نشان دادند که اولین موارد بیماری اسکیزوفرنی در حدود هزار سال قبل و همزمان با اختراع کفش پاشنه بلند مشاهده شد.
در حقیقت اولین کفش‌های با پاشنه بلند در بین النهرین (میان رودان) تولید شد و اولین کسانی که به این بیماری روحی روانی مبتلا شدند نیز در این زمان و دراین منطقه زندگی می‌کردند.
براساس گزارش روزنامه انگلیسی دیلی میل، در انگلستان از سال ۱۷۰۰ به بعد زنان کفش پاشنه بلند را کشف کردند و همزمان با این کشف موارد بیماران اسکیزوفرنی نیز در این کشور دیده شد. در آمریکای شمالی هم تا زمانی که بومیان این قاره از کفش‌های پوستی صاف استفاده می‌کردند، هیچ مورد اسکیزوفرنی وجود نداشت اما از زمانی که کفش پاشنه بلند قدم به این سرزمین گذاشت، اسکیزوفرنی هم شکل گرفت.
این دانشمندان برای توضیح این ارتباط یک تئوری را مطرح کردند که براساس آن، حرکت‌های پا با افزایش فعالیت سلول‌های مغزی، گیرنده‌های انتهایی ترین قسمت بدن را تحریک می‌کنند. با بلند شدن پاشنه‌پا، گیرنده‌ها کمتر تحریک شده و در تولید داخلی هورمون شادی آور دوپامین که در مغز ترشح می‌شود، تغییر ایجاد می‌کنند. کاهش سطح دوپامین نیز در بروز بیماری اسکیزوفرنی نقش کلیدی دارد.
● اورژانس‌ها شلوغ شده
برای خانم‌هایی که کفش پاشنه بلند می‌پوشند، خبرهای بد دیگری هم هست. یکی از پزشکان اورژانس در بیمارستان دانشگاهی ولز در کاردیف معتقد است آسیب‌ها و صدماتی که در اثر این گونه کفش‌ها برای زنان ایجاد می‌شود می‌تواند مشکلات طولانی‌مدت ایجاد کند.
دکتر ایوانز می‌گوید به‌دلیل مد شدن کفش‌های باپاشنه بسیار بلند، تعداد زنانی که در اثر این آسیب‌ها در بیمارستان بستری می‌شوند افزایش پیدا کرده‌است. این آسیب‌ها از پیچ خوردگی مچ پا گرفته تا شکستگی و د‌ررفتگی استخوان در بعضی موارد ممکن است صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند. او معتقد است خانم‌ها برای پیشگیری از چنین وقایعی باید کفش‌هایی بپوشند که پاشنه آن از ۴ سانتی متر کمتر بوده و در ضمن پشت آن بسته و یا بند داشته باشد.
● پهن بهتر از باریک
شاید باورتان نشود اما واقعا در این زمینه تحقیقات جالبی صورت گرفته است. مثلا در مطالعه‌ای که محققان تایوانی انجام داده‌اند اثر بلندی پاشنه کفش بر احساس راحتی و عملکرد بیومکانیکی زنان در حین راه رفتن بررسی شده. این محققان متوجه شدند که با بلند شدن پاشنه احساس ناراحتی این خانم‌ها بیشتر می‌شود.
توجیه آنها هم این بود که در کفش پاشنه بلند، فشار پاشنه و قسمت میانی پا به قسمت جلویی پا منتقل شده و نیروی عکس العمل زمین در جهت عمودی و قدامی-خلفی بیشتر می‌شود. جالب این جاست که با اضافه کردن بخشی به پاشنه به‌طوری که پاشنه یکسره شده و به بخش جلویی متصل شود، این فشار در کفش پاشنه بلند کمترشده و می‌تواند از ناراحتی آن کم کند.
یکی از مشکلاتی که پاشنه‌های بلند می‌تواند ایجاد کند، درد در انگشتان پاست. تنگ بودن جلوی کفش هم ممکن است این درد را ایجاد کند اما بلند بودن پاشنه هم مزید بر علت شده وبه جای اینکه فشار به کل کف پا توزیع شود فقط به قسمت جلوی پا وارد شده و با افزایش فشار به این قسمت از پا؛ درد هم بیشتر می‌شود.
حتی ممکن است این فشارها باعث ترک خوردگی وشکستگی‌های ریزی در استخوان‌های جلوی پا شود. البته این مشکلات یک شبه‌ ایجاد نمی‌شوند، بلکه با گذشت زمان کم‌کم خود را نشان می‌دهند.
● دشمنی برای پاها
مشکل دیگر ایجاد برجستگی دردناک در پاست. آن برآمدگی های استخوانی که در قاعده انگشت شست پا ایجاد شده و شکل پا را از حالت طبیعی خارج می کند. البته پاشنه بلند نمی‌تواند این برآمدگی را ایجاد کند، اما می تواند موجب دردناک شدن آن شود.
دو مشکل شایع دیگر میخچه و پینه هستند. این لایه‌های ضخیم شده پوست مرده معمولا در اثر اصطکاک با کفش بر روی انگشتان و یا کناره‌های پا ایجاد شده و در واقع نوعی دفاع بدن در برابر حمله‌ای‌ است که کفش‌ها به پا کرده اند.
کفش‌هایی تنگ که دراین شرایط نقش دشمن را برای پاها ایفا می‌کنند. البته بلندی پاشنه هم می‌تواند فشار این حمله را بیشتر کند. ایجاد قارچ در ناخن های پا و فرورفتن ناخن به داخل گوشت پا هم از عوارض دیگر این کفش‌هاست. حتی وقتی انگشتان تحت فشار قرار می‌گیرند ممکن است به شکل غیر عادی خم شده و انگشتان چکشی شکل را به‌وجود آورند. در این حالت انگشتان به‌وسیله قسمت رویه کفش هم فشرده شده و ممکن است درد ناک شوند.
متاسفانه کسانی که سال‌ها از کفش پاشنه بلند استفاده‌کرده اند ممکن است دچار کوتاهی و جمع شدگی تاندون آشیل ( این رباط از پاشنه پا به عضله پشت ساق پا وصل شده ) شوند و در این صورت هنگام پوشیدن کفش‌های بدون پاشنه و راه رفتن بدون کفش در این ناحیه درد حس خواهند کرد.
● پهن بودن هم بی‌فایده است
کفش پاشنه بلند نه تنها قسمت پایینی پا که در کفش است را دچار آسیب می کند، بلکه می‌تواند موجب آرتروز زانو و کمر درد هم بشود؛ بگذریم از کله پا شدن‌هایی که در اثر این کفش‌های پرطرفدار ایجاد می‌شود! در سال ۱۹۹۸ محققان دانشگاه هاروارد ارتباط پاشنه بلند کفش را با آرتروزیا همان استئوآرتریت زانو کشف کردند.
این بیماری دردناک با تخریب غضروف احاطه کننده مفصل زانو وساییدگی استخوان‌ها مشخص می‌شود. چندی بعد در سال ۲۰۰۱ دانشمندان در مجله لانست گزارش دادند که حتی پهن بودن پاشنه اگر چه احساس ناراحتی کمتری از پاشنه‌های نوک تیزایجاد می کند اما درپیشگیری از بروز این بیماری زانو تاثیری ندارد چون در این حالت هم چرخش زانو هنگام راه رفتن وجود دارد.
● ۱۰ توصیه به دوستداران کفش پاشنه بلند
با تمام این حرف‌ها اگر دلتان نمی‌آید از پوشیدن کفش پاشنه بلند بگذرید توصیه‌های زیر را فراموش نکنید:
۱) کفشی را که کاملا اندازه است انتخاب کنید. چون بزرگ بودن کفش باعث سرخوردن جلوی پا هنگام راه رفتن می‌شود و فشاربه این قسمت را بیشتر خواهد کرد.
۲) زمان‌هایی که طولانی سر پا می‌ایستید برای جلوگیری از فشار زیاد به پا از بالشتک و کفی‌های سیلیکونی چسبنده استفاده کنید که جلوی ضربه به پا را بگیرد.
۳) پاشنه‌های پهن‌ترو یکسره بهتر از پاشنه‌های باریک و نوک تیز هستند چون علاوه بر اینکه برای حفظ تعادل شما مناسب‌ترند، با توزیع بهتر وزن به کاهش فشار کمک می‌کنند.
۴) به شیبی که پاشنه درکفش ایجاد می‌کند توجه کنید. کفش‌هایی که شیب ملایم تری دربستر کفش ایجاد می کنند، فشار کمتری به جلوی پا وارد کرده و مناسب‌ترند.
۵) اگر مبتلا به میخچه و پینه پا هستید و می‌خواهید کفش پاشنه بلند بخرید بهتر است کفش‌های جلو باز را انتخاب کنید که به قسمت جلویی پا فشار کمتری وارد شود.
۶) کفش‌های پاشنه بلند را تنها در موقعیت‌های خاص مثل مهمانی های ویژه ( که قرار نیست خیلی راه بروید و...) استفاده ‌کنید ! استفاده مداوم و طولانی مدت آسیب‌های بیشتری به دنبال خواهد داشت.
۷) حتما قبل از خریدن کفش هر دو لنگه آن را بپوشید و اگر یکی از پاهایتان کمی بزرگ‌تر است، کفشی را انتخاب کنید که به اندازه پای بزرگ‌تر شماست.
۸) برای خرید کفش بعداز ظهر‌ها بروید چون در طول روز به تدریج پاها متورم می‌شوند.
۹) اگر پا به سن گذاشته‌اید، بهتر است از خیر کفش پاشنه بلند بگذرید چون با افزایش سن پاهای شما پهن‌تر شده و چربی کف پای شما هم کمتر می‌شود، بنابر این این کفش‌ها فشار بیشتری به پای شما وارد خواهند کرد. تازه اگر بیفتید احتمال شکستگی استخوان‌های شما هم بیشتر است.
۱۰) اجازه ندهید هماهنگی با مد روز شما را از ایستادن، نشستن و راه رفتن بدون درد عاجز کند. اکنون با برداشتن گام‌هایی کوچک می‌توانید جلوی آسیب‌های احتمالی آینده را بگیرید.

دکتر مهشید چایچی

منبع : روزنامه همشهری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها