رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 118211

تونلِ درد

img alt="تونلِ درد" src="http://vista.ir/include/articles/images/24c8feb484852f3af3fd0a144418a784.jpg" />

كمردرد از جمله دردهایی است كه بیشتر افراد به اشكال مختلف در طول زندگی آن را تجربه كرده اند.
كمردرد دلایل گوناگونی دارد كه از مهمترین آنها افزایش سن و بیماری هایی از قبیل پوكی استخوان، اسكولیوز(خمیدگی بیش از حد ستون فقرات) تنگی كانال نخاع و آنفلوانزا را می توان نام برد.
ضربه یا سقوط به پشت، استرس یا عصبانیت كه باعث انقباض عضلات پشت می شود، نحوه حركت كه می تواند باعث كشش یا پارگی تاندون ها ورباط ها شود، ورزش های غلط، عادت خوابیدن، اضافه وزن، وضعیت های قرارگیری نامطلوب و روش غلط برداشتن اشیای سنگین، همه از عواملی هستند كه عارضه ای به نام كمردرد را پدید می آورند.
▪دكتر احمد سدیدی- فوق تخصص مغز و اعصاب- از انواع كمردردها می گوید:
به طور كلی كمردردها را می توان به دو گروه تقسیم كرد؛ كمردردهایی با منشأ عضوی و كمردردهایی كه منشأ غیرعضوی دارند. حال اگر بخواهیم تمایزی میان كمردردهای عضوی و غیرعضوی قائل شویم، باید بگوییم كه بیماری های مختلفی منجر به كمردرد می شود كه به طور معمول در میان زنان، بیماری های مربوط به رحم و كیست باعث كمردرد می شوند.
در دسته دیگر بیماری ها، بیماری های گوارشی، عفونت های مثانه، عفونت های مجاری ادرار، عفونت كلیه و اختلالات قاعدگی نیز كمردرد ایجاد می كنند.
به طور كلی اختلالات سایكولوژیك به ویژه در خانم های جوان، منجر به كمردرد می شوند.
ازسوی دیگر ضایعات نخاعی مانند ضایعات ستون فقرات و دیسك كه شایع ترین علت كمردردهاست را نیز می توان نام برد. آرتروز كمر، تنگی كانال نخاعی و لغزش مهره ها نیز دلیل انواع كمردردها هستند.
دكتر سدیدی در پاسخ به این سؤال كه «اصولاً خانم ها بیشتر از آقایان دچار كمردرد می شوند یا خیر؟» گفت: نوع سایكولوژیك در خانم ها بیشتر است. می توان گفت: اصولاً بیماری های اعصاب و روان در خانم ها شایع تر است و در آقایان، بیشتر بیماری ها و كمردردهای عضوی یا غیرسایكولوژیك به چشم می خورد.
از دكتر سدیدی در مورد بیماری تنگی كانال نخاع سؤال می كنیم كه از گروه بیماری هایی است كه شاید مردم، كمتر اطلاعاتی از آن داشته باشند و بی توجهی به آن می تواند عوارضی جبران ناپذیر مانند فلج شدن و ازكارافتادگی اندام های تحتانی را به همراه داشته باشد. وی در پاسخ می گوید: تنگی كانال نخاع به دو صورت ممكن است در افراد وجود داشته باشد؛ شكل اول آن به صورت مادرزادی است كه از ۲۵سالگی خود را نشان می دهد و نوع دوم آن اكتسابی است كه به دلیل نوع فعالیت های فیزیكی فرد به وجود می آید و در دهه پنجم و ششم زندگی، خود را نشان می دهد. نكته دیگر اینكه ممكن است تا حدودی هم عوامل ژنتیكی منجر به بروز این عارضه شود.
این متخصص مغز و اعصاب همچنین می گوید: به دلیل پراكندگی مراجعاتی كه وجود دارد، نمی توان آمار مشخصی برای مبتلایان به این عارضه عنوان كرد، اما در نوع اكتسابی این بیماری، فشاری كه در زمانی نسبتاً طولانی بر ستون فقرات وارد می شود باعث اختلالات شیمیایی در بافت های اطراف كانال شده و این بافت ها به شكل ضخیم درآمده و فشارهای غیرطبیعی به استخوان ها و مفاصل وارد می كند.
در این مرحله كه استخوان ها ضخیم می شود، كانال نخاع تنگ شده و رشته های عصبی كه در كانال وجود دارند تحت فشارهای عصبی قرار می گیرند.
دكتر سدیدی در مورد سیر تكوین این بیماری می گوید: این بیماری روندی بسیار كند و آهسته دارد و علائم عصبی، بسیار آهسته بروز می كنند. پزشكان معمولاً در تصمیم گیری برای جراحی عجله نمی كنند و به بیماری فرصت كافی می دهند زیرا واقعیت این است كه پیشرفت را نمی توان كامل پیش بینی كرد و بسیاری از افراد ممكن است دچار این عارضه باشند و بتوانند وضعیت خود را تحمل كرده و به زندگی عادی ادامه بدهند.
اما اگر تنگی كانال نخاع به حدی وسیع باشد كه روی سیستم عصبی بیمار تأثیر بگذارد باید قبل از نقص عضو عصبی، جراحی روی بیمار صورت بگیرد.
این متخصص مغز و اعصاب همچنین در پاسخ به این سؤال كه «چه زمانی بیمار باید این عارضه را جدی گرفته و به دنبال برطرف كردن از طریق جراحی باشد؟» ، می گوید: مهمترین نكته ای كه در مورد این بیماری و به طور كلی همه بیماری ها می توان گفت، تشخیص دقیق از سوی پزشكان است، زیرا بیماری اگر دقیق تشخیص داده شده و سیر پیشروی آن معلوم شود، می توان اقدامی به موقع انجام داد. در بسیاری از انواع كمردردها اولویت درمانی با درمان دارویی و طب فیزیكی است كه چنانچه به وسیله آنها نتیجه قابل قبولی پیدا نشد، در مرحله آخر ما جراحی را توصیه می كنیم. در مورد تنگی كانال نخاع نیز زمانی كه بیمار نتوانست مسافتی طولانی را پیاده طی كند و در ناحیه پا احساس بی حسی و سنگینی كند، زنگ خطری برای او به حساب می آید. اما اگر پس از ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت پیاده روی چنین مشكلی پیدا كند، چندان خطری محسوب نمی شود.
تشخیص بیماری بسیار اهمیت دارد. به دلیل اینكه بعضی از علائم ممكن است در برخی بیماری ها مشترك باشد.
اما به طور كلی باید گفت ۷۰درصد از بیمارانی كه كمردرد دارند، در ۵مهره تحتانی ستون فقرات خود رنج می برند.
بین هر دو مهره ستون فقرات، یك ساختمان عضروفی قرار دارد كه خواب شبانگاهی مهمترین عمل درمانی و آرام بخش برای ستون مهره هاست. خوابیدن بر یك تختخواب مناسب، آسایشی مناسب برای ستون فقرات است.
ستون فقرات بر اثر فشار بیش از حد یا پیری غضروف ها، ماده ژلاتینی فرم خود را از دست داده یا حتی از پوشش سخت تر بیرونی خارج می شود و به این ترتیب، روی رشته های اعصاب فشار می آورد؛ چیزی كه در اصطلاح پزشكی، دیسك مهره های كمر یا در برخی از موارد، دیسك مهره های گردن خوانده می شود.
دیسك كمر تنها در موردی باید با توسل به عمل جراحی درمان شود كه نشانه هایی از فلجی پاها یا عوارض و آلام دائمی، موجب آزار بیمار باشد اما با تشخیص سریع تر چنین اشكالاتی، اصلاً نیازی به عمل جراحی وجود نخواهد داشت.
در موارد ساده كمردرد، یك برنامه درمانی مختصر و مفید كافی است. فیزیوتراپی، تمرین های ورزشی كه مخصوص هر فرد بیمار تعیین و تنظیم می شود، از بین بردن فشارهای روحی و آرامش اعصاب و در كنار همه این موارد، همراهی روانشناسان مجرب، جزو این برنامه كوتاه مدت هستند.

لیلا خاكسار

منبع : روزنامه همشهری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها