رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 118654

مصرف نمک

مصرف نمك اثر مستقیمی بر روی فشارخون دارد. نشان داده شده است كه بالا رفتن فشار خون همزمان با بالا رفتن سن كه در جوامع شهرنشین دیده میشود، نتیجه مصرف مقادیر زیاد نمك می‌باشد. كاهش مصرف نمك به پایین آمدن فشارخون كمك می‌نماید. مصرف زیاد نمك در طی چندین سال، احتمالاً با افزایش مقدار سدیم موجود در سلولهای عضله صاف دیواره‌های شریانچه‌ها باعث افزایش فشارخون می‌گردد. به نظر می‌رسد كه این مقدار بالای سدیم باعث تسهیل ورود كلسیم به داخل سلولها میشود. كلسیم هم به نوبه خود باعث تنگ و باریك شدن مجرای شریانچه‌ها می‌گردد.
شواهدی وجود دارد كه افرادی كه دارای زمینه وراثتی برای ابتلاء به پرفشاری خون هستند، از توانایی كمتری برای برداشت نمك از بدنشان از طریق كلیه‌ها برخوردارند. با این حال مدارك اندكی وجود دارد كه چنین افرادی نمك بیشتری از سایر افراد مصرف می‌كنند، گرچه آنها ممكن است آن مقدار نمكی كه می‌خورند را در بدنشان نگه دارند.
ارتباط بین نمك و فشارخون، سالیان درازی است كه مورد بحث قرار می‌گیرد، زیرا تحقیقات اولیه كه در این مورد انجام شده بود، دقت كافی را نداشت. با این حال در دهه ۱۹۸۰ براساس یك تحقیق بین‌المللی دقیق، نشان داده شد كه ارتباط نزدیكی بین مصرف نمك و فشار خون در افراد كشورهای مختلف وجود دارد. برای مثال، ژاپنی‌ها، لهستانی‌ها و پرتغالی‌ها نمك زیادی در غذایشان مصرف می‌كنند و شیوع
پرفشاری خون و سكته مغزی در افراد این كشورها بیشتر است. بعلاوه، دیده شده است كه افراد این كشورها كه دارای رژیم غذایی پرنمك هستند، با بالارفتن سنشان، فشار خونشان هم بالا می‌رود. برعكس، افراد كشورهایی كه نمك شیوع پرفشاری خون در این كشورها نسبتاً كمتر است. همانگونه كه بعداً خواهیم گفت، شواهد خوبی وجود دارد كه نشان می‌دهد كه در صورت كاهش مصرف نمك در رژیم غذایی، فشارخون هم پایین خواهد آمد. گرچه این امر حقیق دارد كه بعضی از افراد، بدنشان نسبت به نمك حساس‌تر است. این موضوع در مورد افرادی كه سابقه فامیلی ابتلاء به فشارخون دارند صادق است. همچنین شواهدی وجود دارد كه افراد مسن نسبت به نمك حساس‌تر هستند.
ارتباط بین مصرف نمك و ابتلاء به فشارخون در تحقیقی كه اخیراً بر روی كودكانی كه تازه از شیر گرفته شده بودند و به عده‌ای از آنها غذای كم نمك و به بقیه آنها غذای معمولی داده شده بود،‌ تائید گردید. پس از شش ماه، فشارخون كودكانی كه غذای كم نمك خورده بودند، پایین‌تر از كودكانی بود كه غذای معمولی خورده بودند. گروهی از این كودكان را تا ۱۵ سالگی پیگیری نمودند و مشاهده شد كه هنوز فشارخون آنها پایین‌تر است.
اگر بتوانیم كودكان را متقاعد كنیم كه كمتر نمك مصرف نمایند، می‌توانیم از همان ابتدا جلوی بروز پرفشاری خون را بگیریم. بنابراین مصرف چیپس و پفك در كودكان، كه امروزه به وفور صورت می‌پذیرد، می‌تواند نگران كننده باشد.

منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها