رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 120662

انواع سلولیت

img alt="انواع سلولیت" src="http://vista.ir/include/articles/images/f1c7e0f9d568ed1755cfa4e816571959.jpg" />

دونوع مشخص سلولیت وجود دارد یكی سلولیت سفت و دیگری سلولیت شل.
● چطور سلولیت سفت را تشخیص دهیم؟
بعضی اوقات در نظر اول مشكل است سلولیت سفت را شناخت.این نوع سلولیت ضخیم‌تر به نظر می‌رسد و چسبیده به عضلات است، به سختی می‌توان آن را با فشار دست به یك طرف راند، موقعی كه نسج مبتلا را بین دو انگشت شست و سبابه بگیرید و یا روی آن فشار وارد آورید متوجه می‌شوید كه حساس است و شخص مبتلا احساس ناراحتی می‌كند دلیلش این است كه احتمالاً در محل سلولیت انتهای اعصاب تحت فشار قرار گرفته‌اند.
● در چه اشخاصی سلولیت سفت را می‌توان یافت؟
بجز در موارد استثنائی معمولاً سلولیت سفت را در خانمهای جوان با شرایط خوب جسمی می‌توان دید. خانمها در هر سنی و با هر شرایط جسمی نیز گاهی به این نوع عارضه دچار می‌گردند حتی آنهائی كه ورزیده و قهرمان هستند. بطور مثال سلولیت سفت در بین رقاصان فراوان یافت می‌شود.
● چه عوارضی با سلولیت سفت همراه است؟
پوست در ناحیه سلولیت عموماً خشك است، بعضی مواقع زبر هم هست كه نتیجه بدی تغذیه پوست می‌باشد. كشیدگی پوست مشكل دیگری است كه در این نوع وجود دارد.
فیبرهای قابل انعطاف و قابل ارتجاع نسج سفت شده حركت دادن پوست روی سطح زیرین آن را ناممكن می‌سازند، پوست كشیده شده و یك حالت انقباضی دارد.
موقعی كه برای مدت زیادی این فیبرها بیش از حد كشیده شوند پاره می‌شوند و بجای خود یك جوش خوردگی یا سیكاتریس باقی می‌گذارند.
معمولا این نوع خطوط جوش خوردگی روی پوست شكم پس از زایمان بوجود می‌آید در اینجا نیز به همان دلیل كه پوس نمی‌تواند همگام با برآمدگی و بزرگ شدن حجم نسج زیرپوستی كش بیاید فیبرها پاره شده خطوط جوش خوردگی از خود به یادگار باقی می‌گذارند.
● چگونه سلولیت شل را می‌توان تشخیص داد؟
سلولیت شل با آنچه در مورد سلولیت سفت گفته شد كاملاً متفاوت است. این نوع سلولیت محدود و در یك نقطه متمركز نیست و اغلب ناحیه بزرگی از بدن را اشغال می‌كند. ناحیه مبتلا سفت نیست و به نظر می‌رسد سلولیت بین عضلات و پوست مواج است.
این نوع سلولیت كه تعداد زیادی از خانمها را مبتلا نموده توجه بسیاری از متخصصین را به خود جلب نموده است.
لمس ناحیه مبتلا به این نوع سلولیت جهت تشخیص آن ضروری به نظر نمی‌رسد زیرا ظاهر آن گویای ابتلاء به این عارضه می‌باشد. برعكس سلولیت سفت كه نمی‌توان آن را در زیر پوست جابجا كرد و حركت داد در اینجا می‌توان براحتی آن را روی عضلات با فشار دست به این طرف و آن طرف راند. به علت شل بودنش در این ناحیه پوست آویزان با كمی برجستگی شل پف‌آلود دست و با هر حركت بدن می‌جنبد كه منظره ناخوشایندی را بوجود می‌آورد.
● چه اشخاصی مبتلا به سلولیت شل می‌شوند؟
سلولیت شل اغلب در خانمهائی كه مدت زیادی پرتحرك بوده و بعداً‌ بدون فعالیت و تحرك می‌شوند دیده می‌شوند. افرادی كه مجبور به انجام كارهای خسته‌كننده و شاق هستند نیز مبتلا می‌شوند.
نسج سفتی كمی دارد و محكم نیست، پوست نرم است، عضلات قدرت كافی ندارند و وریدها گشاد و مستع گردیده‌اند.
كسانی كه برای لاغر شدن رژیم‌های سخت می‌گیرند و در مدت كوتاهی خود را لاغر می‌نمایند نیز در معرض ابتلاء به این نوع سلولیت می‌باشند. رژیم‌های سختی كه با عرق كردن زیاد توأم گردد صدمه و آسیب سختی به بدن وارد می‌آورد. این نوع خانمها كه زود خود را لاغر می‌كنند عموماً به همین ترتیب هم زود دوباره چاق می‌شوند. انساج در این لاغر و چاق شدن پی در پی حالت ارتجاعی و محكم خود را از دست می‌دهند و شل و آویزان می‌شوند.

منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها