رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 120670

بچه ها و سرماخوردگی

img alt="بچه ها و سرماخوردگی" src="http://vista.ir/include/articles/images/e5ab5f38ec67f166c4e7b8d2c51aa432.jpg" />

هر بچه‌ای گاهی سرما میخورد. سرماخوردگی و بهطور كلی عفونتهای ویروسی دستگاه تنفس، در حدود نیمی از بیماریهای گذرای كودكان را تشكیل میدهند. عفونتهایی كه نه فقط سرفه و آبریزش بینی، بلكه گلودرد، خروسك، فارنژیت (التهاب حلق)، لارنژیت (التهاب حنجره) و برونشیت (التهاب مجاری هوایی درون ریه) هم ممكن است ایجاد كنند. كودكان اغلب قبل از یك سالگی برای اولین بار سرماخوردگی را تجربه میكنند و تا سن ۶ سالگی، یعنی زمانی كه به نظر میرسد دستگاه ایمنی آنها كامل شده باشد، مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستند. به عبارت دیگر، تا این سن باید در سرما بیشتر مراقب آنان بود.قبل از سنین مدرسه، هر كودك به طور متوسط ۶ تا ۸ بار در سال دچار سرماخوردگی میشود. این رقم در مورد كودكانی كه به مهدكودك یا كودكستان میروند، بیشتر است و به ماهی یك بار هم میرسد. به عبارت دیگر وقتی سرماخوردگیهای مكرر كودكان نگران كننده است كه بیش از یك بار در ماه به آن مبتلا شوند.
● چه زمانی باید به پزشك مراجعه كرد
برای هر نوع سرماخوردگی در یك كودك سالم طبیعی، نیازی به مراجعه به پزشك نیست، مگر اینكه علائم زیر بروز كنند: از دست رفتن اشتها تا حدی كه كودك از نوشیدن مایعات هم امتناع كند، استفراغ، درد شكم، بی قراری مداوم، خواب آلودگی غیرمعمول، سردرد شدید، گریه مداوم، گلودرد، اشكال در بلع یا تنفس، گوش درد یا دندان درد، برجستگی غده های لنفاوی، از دست رفتن آب بدن، سرفه همراه با خلط سبز یا زرد، تب بالای ۹۳ درجه كه برای ۴۲ ساعت ادامه یابد، لرز، كبودی لب ها، پوست و ناخن ها، درد در صورت در ناحیه سینوس ها، بثورات یا دانه های پوستی. زمانی كه این علائم برای یك تا دو هفته بدون بهبودی ادامه یابند، حتی اگر علائم رایج سرماخوردگی مانند احتقان بینی و سرفه باشند، میبایست به پزشك مراجعه كرد. سرماخوردگی طول كشیده یا عودكننده میتواند نشاندهنده این واقعیت باشد كه كودك شما دچار بیماری جدی تری مانند سینوزیت، عفونت با میكروب استرپتوكوك، آبله مرغان، آلرژی یا آسم شده است كه با درمان های معمولی سرماخوردگی از میان نرفته است.
● درمانها تنها برای تسكین علائم است
سرماخوردگی درمانی ندارد و هیچ یك از داروهای موجود نمیتوانند بهبود بیماری را تسریع بخشند. داروها به كاهش علائم بیماری كمك میكنند اما به هر حال باید مراقب بروز عوارض احتمالی باشید. برای اینكه فرزندتان دوره بیماری را راحت تر طی كند، او را وادارید كه: به اندازه كافی استراحت كند، در اتاقی گرم <و نه داغ> كه هوایش توسط دستگاه مرطوب كننده یا مولد بخار مرطوب شده باشد، استراحت كند، مقدار زیادی مایع بنوشد تا به شل و رقیق شدن ترشحات دستگاه تنفس وی كمك كند، برای تسكین گلودرد، روزانه چندین بار با آب ولرم و نمك غرغره كند. در مورد كودكان بزرگتر، مكیدن آب نبات یا استعمال قطره سرفه می تواند در تسكین درد گلو موثر باشد. از دادن آب نبات، قطره سرفه یا قرص مكیدنی به كودكان زیر ۴ سال بپرهیزید . در كودكان نوپا این چیزها به آسانی در حلق كودك پریده، باعث خفگی وی میشوند، جهت نرم كردن سرفهها و گلو و كمك به خروج ترشحات، نوشیدنی های گرم بنوشد، لباس های راحت و سبك مناسب برای دمای اتاق بپوشد، حتی اگر تب و یا اندكی لرز دارد، برای نرم كردن پوست اطراف بینی، از وازلین استفاده كند، مرتب بینی اش را خالی كند تا از شر ترشحات خلاص شود، از استرس بپرهیزد و بیشتر به استراحت و آرامش بپردازد.

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها