رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 121163

سوغات فصل سرد

img alt="سوغات فصل سرد" src="http://vista.ir/include/articles/images/e38eec36d6e1c5564af7ca60d189d255.jpg" />

سرفه، آب ریزش بینی، گرفتگی صدا، تب و... معمولاً علایمی هستند که با شروع فصل سرما در بین اکثر مردم دیده می شود. درواقع این علایم هشداری هستند که اگر به آنها توجهی نشود، به بیماریهای عفونی تبدیل می شوند. اما با رعایت نکاتی به راحتی می توان از بروز بیماری پیشگیری کرد.
▪ تب
تب یک واکنش دفاعی و طبیعی بدن است که همه سعی می کنیم هرطور شده درجه حرارت بدن بیمار را پایین بیاوریم. اگر نوزادان زیر شش ماه تب داشته باشند، باید فورا به پزشک مراجعه کرد. درمورد کودکان کمی بزرگتر می توان با کم کردن لباسهای اضافی و پایین آوردن درجه حرارت منزل، تا حدی تب آنها را پایین آورد. دراین صورت حتماً توجه داشته باشید که به طور منظم به کودک مایعات بنوشانید. تب موجب کم شدن آب بدن و طولانی شدن مدت بیماری می شود. داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین و... در درمان تب مفید است.
▪ گرفتگی یا آب ریزش بینی
برای درمان گرفتگی یا آب ریزش بینی می توان از داروهای خوراکی یا قطره های بینی استفاده کرد. بسیاری از این داروها به طور عادی در داروخانه ها به فروش می رسد، اما برخی از آنها حتماً باید با تجویز پزشک مصرف شود.
▪ کسالت و خستگی
ویتامین ث در دوران سرماخوردگی، رخوت و بی حالی را برطرف می کند. تأثیر این ویتامین در واقع کاهش شدت علایم سرماخوردگی است و به نظر می رسد مدت بیماری را نیز کم می کند.
▪ سرفه
مصرف دارو برای درمان سرفه، به نوع سرفه بستگی دارد. دربعضی موارد سرفه همراه با ترشحاتی است که مجرای تنفسی را مسدود می کند. به جای درمان این سرفه ها، بهتر است از داروهایی استفاده شود که دفع ترشحات راحت تر شود.
در حالت دیگر، سرفه خشک و در واقع به خاطر تحریک گلو است. این نوع سرفه معمولاً همراه با التهاب گلو، شدید و خشک است و به همین خاطر دردناک هستند وشبها بیمار را بیشتر ناراحت می کند که می توان برای تسکین آنها از داروهای ضد سرفه استفاده کرد. این داروها روی مرکز اصلی سرفه در مغز تأثیر می گذارند. همراه با داروهای ضد سرفه، معمولاً داروهای مسکن درد گلو نیز مصرف می شود.
▪ حالت تهوع، التهاب روده
برای پیشگیری از این مشکل حتماً باید اصول بهداشتی رعایت شود. شستن دستها با آب و صابون پس از دستشویی، حتماً لازم است. در شستن و ضدعفونی سبزیجات نیز بسیار دقت کنید و در هنگام پخت غذا که سبزیجات مختلف را کنار هم می گذارید، احتیاط کنید. التهاب روده ها برای کودکان بسیار خطرناک است و به همین دلیل باید بسیار مراقب آنها باشید. مهمترین مشکلی که این بیماری به همراه دارد، کم شدن آب بدن است. درمان همیشگی این مشکل، مصرف داروی خوراکی «او،آر، اس» (مخلوط آب، شکرو نمک) است تا آب بدن مجدداً تأمین شود. همراه با این دارو معمولاً داروهای ضد حالت تهوع، ضدعفونی کننده روده ها و در موارد درد شکم، آنتی اسپاسمودیک (ضدگرفتگی) نیز تجویز می شود. در موارد خیلی حاد بیماری (تب، خون همراه مدفوع، استفراغ شدید) حتماً باید آنتی بیوتیک مصرف شود. و سپس فلور روده ای (باکتری هایی که به طور طبیعی در روده هستند) راجبران کرد که ماست را می توان ماده ای مفید دراین باره دانست.
● مشورت با پزشک
اگر چه اکثر بیماریهای زمستان، بیماریهای ساده و عادی هستند، اما نباید این احتمال را فراموش کرد که ممکن است این ناراحتی ها عامل بیماریهای جدی باشد. این نکته را بخصوص در مورد کودکان باید بسیار مد نظر داشت. اگر تب بیش از دو روز طول بکشد و با درد یا مشکلات تنفسی همراه باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کرد. سرما خوردگی ابتلا به عفونت باکتریایی را تسریع می کند. شایع ترین این بیماریها در کودکان، اوتیت (التهاب گوش) است، اما ممکن است سرماخوردگی باعث برونشیت (التهاب نایژه)، التهاب گلو و ذات الریه نیز شود.
● توصیه هایی برای کاهش عوارض و پیامدهای سرماخوردگی
مشخص است که سرما، عفونت را تشدید می کند. با ورود سرما به بدن، بدن مجبور می شود درجه دمای خود را ۳۷ نگه دارد و ممکن است مخاط بینی را تحریک کند. نوع عادتهای رفتاری ما می تواند شیوع بیماری را تشدید کند. هنگامی که هوا سرد می شود، این موضوع موجب می شود رفت و آمد با وسیله نقلیه عمومی و حضور در محیط های شلوغ بیشترشود. در چنین شرایطی ویروسها در هوا پخش و باعث انتقال بیماری می شود.
ویروسهای سرماخوردگی مخاط بینی، نایژه، حلق و حنجره را درگیر می کنند. بینی کیپ می شود، چشمها اشک ریزش دارد، بدن داغ می شود و... به طور معمول، ویروسها از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود. کودکان که سیستم ایمنی خیلی قوی ندارند، قبل ازهمه بیمار می شوند و بعد از گذراندن چند زمستان است که بدن بچه ها توانایی مقابله با بیماری را به دست می آورد. در بزرگسالان، عوامل خارجی مانند خستگی یا بی خوابی می تواند درغلبه بر بیماری تأثیر بگذارد. باید گفت که افراد بزرگسال دو تا پنج برابر در سال سرماخوردگی می گیرند.
اما خوشبختانه این بیماری ساده است و به ندرت پیش می آید که بیماری وخیم شود و عواقب زیادی داشته باشد.
● رعایت چند توصیه ساده؛ زمستان بدون سرما خوردگی
با سرد شدن هوا ویروسهای سرماخوردگی در محیط پخش می شوند، اما رعایت چند نکته ساده در منزل و محیط بیرون از خانه، می تواند فرد را در برابر سرما و ویروسها محافظت کند.
درموقع بیرون رفتن از منزل، بهتر است علاوه بر یک لباس پشمی ضخیم، چند لباس پارچه ای هم بپوشید.
برای جلوگیری از سرما خوردگی دستها نیز حتماً دستکش به دست داشته باشید. در مواقع یخ بندی بهتر است، حتی الامکان کفشهایی بپوشید که مانع اززمین خوردن شود. مطابق با نیازهای بدن به انرژی، تغذیه خود را هماهنگ کنید. معمولاً توصیه می شود که در فصل زمستان برای بالا رفتن درجه حرارت بدن، حجم کالری غذای خود را افزایش دهید، اما مراقب باید بود که این افزایش غذا، به چاقی منتهی نشود.
گاه در منزل به خاطر اینکه بیش از حد در و پنجره ها بسته و یا درزگیری شده اند، احتمال آلودگی و ابتلا به بیماریها افزایش می یابد.
حتی اگر درجه دماسنج پایین تر از صفر باشد، باز هم لازم است هوای منزل عوض شود. بخصوص اگر کودک مبتلا به آسم دارید حتماً این نکته را مدنظر داشته باشید. همچنین در محیط خانه و بخصوص نزدیک نوزادان، سیگار نکشید.
متأسفانه هرسال با آغاز فصل سرما اتفاقات ناگواری به علت رعایت نکردن نکات ایمنی و پخش شدن گاز مونواکسیدکربن در خانه پیش می آید. مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن باعث سر درد، حالت تهوع، استفراغ و پایین آمدن سطح هوشیاری می شود. با بروز هر کدام از این علایم فورا به پزشک مراجعه کنید.
شومینه های خانگی حتماً باید تهویه مناسب و حفاظ داشته باشند. همچنین در ییلاقات مراقب شومینه های هیزمی خانه باشید، چون یک عامل ایجاد آتش سوزی است.

منبع: FR.DOCLISSIMO.WWW

منبع : روزنامه قدس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها