رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 121470

مشکلی به نام سلولیت

img alt="مشکلی به نام سلولیت" src="http://vista.ir/include/articles/images/ea88e14c4c52126fcff3ffd99b1ba903.jpg" />

دست كم ۸۰ درصد از زنان معتقدند از مشكلی به نام سلولیت رنج می برند. یك پرس وجوی ساده از اطرافیان و آشنایان به راحتی این امر را ثابت می كند. حال اگر این تعداد از مردم گرفتار سلولیت هستند و همه نیز مایلند از شر آن خلاص شوند می توان نتیجه گرفت كه از بین بردن سلولیت باید كار دشواری باشد. با این حال این كار به اندازه ای كه به نظر می رسد مشكل نیست.
سلولیت بافت چربی است كه پراكندگی یكنواخت ندارد و بیشتر به صورت توده های ناهمگن چربی است كه به آن ظاهری ناهموار می بخشد و اغلب آن را به سطح پوست پرتقال تشبیه می كنند سلولیت به تجمع در بخش های خاصی از بدن تمایل دارد مانند بالای ران ها، زانوها، بازوها و گاه دور شكم. با بالا رفتن سن درصد تجمع سلولیت در بدن نیز افزایش می یابد. دلیل عمده این امر نیز كمتر شدن تحرك بدن است به همین دلیل عضلات بدن كوچكتر شده و ذخیره چربی در آن افزایش می یابد. چنان چه ماهیچه های ما ضعیف تر و كوچك تر از آن باشند كه فرم كلی بدن را تعیین كنند بافت چربی و سلولیت تجمع یافته در بدن نمایی ناموزون به ما می بخشد. یكی دیگر از علل كلیدی تجمع سلولیت در بدن نقشی است كه استروژن هورمون زنانه در تشكیل سلولیت بازی می كند. سطح استروژن هر ماه در بدن زنان تغییر می كند. زمانی كه سطح استروژن در بالاترین حد خود است، مانند دوران بارداری، بدن تمایل به نگهداری آب و جذب چربی دارد و این امر موجب انبساط بافت های میانی می شود.
در اواخر بارداری كاهش سطح هورمون ها باعث كاسته شدن از بافت های میانی و در نتیجه فراهم شدن شرایط برای تشكیل سلولیت می شوند. بعضی از دانشمندان معتقدند میزان آمادگی بدن برای تجمع سلولیت با ژن های وراثتی افراد مرتبط است. از این رو ما تاثیر زیادی بر این الگوهای از پیش تعیین شده وراثتی نخواهیم داشت اما از طرق متعددی می توانیم به بدتر شدن آن كمك كنیم. به عنوان مثال اضافه وزن، اشكال در گردش خون، كم تحركی و ورزش نكردن، مصرف زیاد قند و چربی، حساسیت های غذایی، رژیم غذایی نامتعادل و خوردن غذاهای فرآوری شده می توانند موجب افزایش تجمع سلولیت در بدن شوند.
●روش های درمانی زیبایی
اما چگونه می توانیم این سلولیت های مزاحم را برای همیشه از میان ببریم متاسفانه باید گفت مصرف هیچ نوع كرمی موجب از بین رفتن سلولیت نمی شود. اگرچه بعضی كرم ها ممكن است با افزایش استحكام و كشش پوست در ظاهر موجب بهبود شده باشند اما هیچ تاثیری بر لایه های زیرین ندارند.
اما چگونه می توانیم این سلولیت های مزاحم را برای همیشه از میان ببریم متاسفانه باید گفت مصرف هیچ نوع كرمی موجب از بین رفتن سلولیت نمی شود. اگرچه بعضی كرم ها ممكن است با افزایش استحكام و كشش پوست در ظاهر موجب بهبود شده باشند اما هیچ تاثیری بر لایه های زیرین ندارند.لیپوساكشن می تواند به طور موقت موثر باشد. اما این اثر فقط در صورتی كه با تغییر در رژیم غذایی و نحوه زندگی همراه باشد دوام می یابد. در غیر این صورت سلولیت دوباره ظاهر می شود و احتمالا این بار شدیدتر خواهد بود.اما تنها روشی كه می تواند سلولیت را از میان ببرد رعایت یك رژیم غذایی سالم و ورزش كردن مداوم، دست كم سه بار در هفته است. نیازی نیست كه تمام ساعات روز را در سالن های ورزشی بگذرانید بلكه فقط سه جلسه نیم ساعته در هفته كافی خواهد بود. به این ترتیب نه تنها از مشكل سلولیت رهایی می یابید بلكه سلامت عمومی شما نیز افزایش می یابد.
●تغذیه
برای یك تغذیه سالم باید بخش بزرگی از مواد غذایی مصرفی ما شامل میوه ها و سبزیجات به ویژه سبزی های برگ دار، غذاهای پرفیبر و غلات و حبوبات، ماهی تازه، مقدار مناسبی دانه های روغنی و میزان كافی از انواع سالم تر چربی ها باشند. به علاوه حدود ۱۰ لیوان آب و مایعات در روز. این مایعات باید شامل چای و آب و نه نوشیدنی های حاوی شكر باشند.برای جلوگیری از تجمع سلولیت در بدن بهتر است از خوردن برخی غذاها پرهیز كنیم مانند غذاهای حاضری بیرون، نوشابه های رژیمی، نوشیدنی های كافئین دار، غذاهای فرآوری شده مانند نان سفید، كیك ها و بیسكویت ها خوراكی های شور و چربی های اشباع شده.
●پرورش ماهیچه ها
پرورش ماهیچه ها برای افزایش سلامت عمومی بدن امری ضروری است، به ویژه در بخش هایی از بدن كه ماهیچه ها باریك بوده و مستعد تجمع سلولیت است. معمولا به ازای هر دهه از عمر، افراد حدود دو تا سه كیلوگرم از وزن ماهیچه هایشان را از دست می دهند و در حدود شش تا هفت كیلوگرم بر ذخیره چربی بدنشان افزوده می شود. بر مبنای تحقیقاتی كه در این زمینه صورت گرفته انجام حركات ورزشی، سه روز در هفته و رعایت یك رژیم غذایی سالم در طول هشت هفته می تواند به نحو چشمگیری ذخایر سلولیت بدن را كاهش دهد.پس اگر مصمم هستید برای همیشه از مشكل سلولیت نجات یابید از همین امروز شروع كنید. اگر به ورزش كردن عادت ندارید ابتدا با پزشكتان مشورت كنید، سپس یك برنامه ورزشی مستمر و منظم ترتیب دهید و تغذیه خود را به یك رژیم غذایی سالم و عادی از خوراكی های مضر و تنقلات شور و شیرین محدود كنید. در شروع یك عكس تمام قد از خود تهیه كنید و پس از هشت هفته عكس جدیدی بگیرید. آنها را با هم مقایسه كنید یقینا از نتیجه مسرور خواهید شد.

سپیده سلیمی

منبع : روزنامه شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها