رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 126310

رژیم بارداری

رژیم بارداری

درباره تغذیه در دوران بارداری روز یا هفته‌ای نیست که روزنامه‌ و مجله‌ای مطلب ننویسند که روزانه چه‌قدر شیر بخورید، چه‌قدر سبزی و میوه، چه‌قدر گوشت و... خیلی از خانم‌ها هم مایل‌اند بدانند به طور دقیق طی دوران بارداری چه باید بخورند و چه چیز نخورند.
تقریبا با اطمینان می‌توان گفت هیچ‌کدام از دستورات غذایی دوران بارداری که نوشته و گفته می‌شود تمام و کمال قابل‌ اجرا نیستند، درست مانند بیشتر رژیم‌های لاغری! به این دلیل ساده که یک خانم حامله نمی‌تواند از صبح تا شب بنشیند و حساب کند دقیقا چه خورده و چه نخورده و چه باید بخورد! به همین دلیل امروزه توصیه‌ای که بیشتر مراکز مهم و معتبر علمی زنان و تغذیه دنیا می‌کنند این است که: «‌اگر یک خانم شهری تغذیه معمولی داشته باشد (مانند همین تغذیه‌ای که همه ما کم و بیش داریم) طی حاملگی صحیح آن است که همان را ادامه دهد و هر چه دوست دارد به همان اندازه‌ای که قبلا می‌خورده بخورد اما، اگر خانمی از پیش از حاملگی مشکلات تغذیه‌ای دارد، برای مثال، بعضی مواد غذایی مهم را نمی‌خورد یا دچار چاقی مفرط است یا بنا به دلایلی رژیم تغذیه‌ای به خصوصی دارد باید حتما پیش از حامله شدن سراغ مشاور تغذیه و زنان برود.»
درباره ویتامین‌ها و مکمل‌ها پیشنهاد مراکز علمی معتبر فقط بر دو مورد تاکید دارد:
۱) اسید فولیک:
‌باید از دوماه پیش از حاملگی شروع شده و طی سه ماه اول حاملگی ادامه یابد. نقش اسید فولیک در اینجا پیشگیری از ناهنجاری‌های ستون عصبی و سایر ناهنجاری جنینی است که از سال‌ها پیش به اثبات رسیده است. اسیدفولیک موجود در مواد غذایی کافی برای اعمال این نقش نیست و بنابراین باید اسیدفولیک اضافی از دو ماه پیش از حاملگی شروع شده و تا ماه سوم حاملگی ادامه یابد.
۲) آهن:
باید از هفته بیستم حاملگی، یعنی زمانی که خون‌سازی جنینی شروع می‌شود و از آهن مادر استفاده می‌کند، مصرف شود. زیرا احتیاج مادر به آهن از هفته بیستم به بعد تا حدی افزایش پیدا می‌کند که با تغذیه معمولی تامین شدنی نیست.
درباره سایر ویتامین‌ها و مکمل‌ها طی حاملگی مطالعه‌ای نیاز به مقدار اضافی را نشان نداده است برعکس، حتی مضر بودن مصرف اضافی و بیش از حد بعضی از ویتامین‌ها طی دوران حاملگی ثابت شده است. امروزه قرص‌ها و کپسول‌ها و شربت‌های متعددی برای دوران حاملگی ساخته شده‌اند که در حد معقول و بی‌ضرری حاوی انواع ویتامین‌ها و مکمل‌ها هستند که بیشتر خانم‌های حامله در دنیا تمایل دارند که آنها را مصرف کنند. شاید بتوان گفت از آنجایی که بعضی خانم‌ها ممکن است تغذیه درستی پیش از حاملگی نداشته باشند و خود و پزشک‌شان هم از آن بی‌خبر باشند، مصرف این ویتامین‌ها بد نباشد اما آنچه مصرف مقدار اضافه‌اش طی حاملگی قطعی و ضروری است، اسید فولیک و آهن است.

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها