رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 129215

شنیدن صداهای موهوم

ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
هر وقت صداهای غیر واقعی می‌شنوید، نزد پزشک بروید.
ـ شنیدن صداهای موهوم نشانهٔ چیست:
همهٔ ما گاهی با خود حرف می‌زنیم. اگر با ریختن لیوانی آب روی لباستان به خود بگوئید: 'اه! چه‌قدر دست و پا چلفتی هستم' ، اشکالی ندارد. اما اگر صدای عجیبی در مغزتان جواب دهد: 'واقعاً' ، آن وقت سلامت شما دچار اختلال شده است. شنیدن صداهای موهوم ممکن است علامت روان‌پریشی یا یک بیماری عصبی باشد و نباید آن را سرسری گرفت.
برخی پزشکان شنیدن صداهای غیرواقعی را افکار درونی خود فرد می‌دانند که در بعضی افراد به دلائل مختلف به‌صورت صدای دیگری شنیده می‌شود. وقتی فرد گرفتار بیماری روانی صدائی موهوم می‌شنود، آن را واقعی می‌پندارد و مثلاً می‌گوید: 'صدائی به من دستور می‌دهد که خود را بکشم' . اینها توهم صدا را نمی‌فهمند و احساس می‌کنند باید از دستور صداها اطاعت کنند.
در اغلب موارد، شنیدن صداهای موهوم علامت شیزوفرنی است که یک بیماری روانی است که معمولاً در جوانی ظاهر می‌شود. اما ممکن است نشانهٔ دیوانگی، بیماری آلزایمر، افسردگی و مصرف مواد مخدر و الکل هم باشد. گاهی نیز فقط به‌علت خرابی سمعک یا عارضهٔ جانبی یک دارو است.
بعضی افراد، مخصوصاً وقتی به‌شدت افسرده‌اند یا تازه به خواب رفته‌اند، صدائی می‌شنوند که آنها را به نام می‌خواند. پزشکان علت این پدیده را نمی‌دانند، اما می‌گویند بی‌خطر است. یک روان‌پزشک می‌گوید، 'من در جوانی یک بار هنگام خرید صدای مادرم را شنیدم، در حالی که سال‌ها پیش در گذشته بود. این حالت برای بسیاری افراد پیش می‌آید، ولی به‌نظر می‌رسد نشانهٔ هیچ بیمارئی نباشد.'
ـ درمان شنیدن صداهای موهوم:
اگر به‌‌طور منظم صداهای موهوم می‌شنوید، باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. او بعد از معاینه، ممکن است شما را نزد روان‌پزشک بفرستد که داروی مناسب برایتان تجویز می‌کند، یا آن را چیزی عادی تشخیص داده و با روش‌های ساده‌ای آن را درمان می‌کند.
داروهایتان را کنترل کنید. شنیدن صداهای موهوم ممکن است عارضهٔ جنبی برخی داروها، از جمله داروهای ضد تشنج، باشد. فهرستی از داروهای مصرفیتان، چه با تجویز پزشک و چه بدون نسخه، تهیه کرده و به پزشک نشان دهید. او داروی عامل صدا را شناخته و آن را با داروی دیگری عوض می‌کند.
سمعکتان را تعمیر کنید. گاهی بعضی سمعک‌ها صدای فرستندهٔ رادیوئی نزدیک به محل را گرفته و شخص استفاده‌کننده آنها را می‌شنود. گرچه این مورد نادر است، اما سمعکتان را برای کنترل کارکرد آن نزد متخصص ببرید.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها