رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 146769

بیماری زونا چیست

ساعت 24-یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بطور معمول بیماری زونا در افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، شیمی درمانی انجام می‌دهند و یا مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند، بیشتر بروز پیدا می‌کند.

دکتر بهزاد مهدویان گفت:بیماری زونا در پی فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شود و درصورت ابتلا به آبله مرغان که در دوران کودکی صورت می‌گیرد، ویروس این بیماری در نخاع افراد بصورت غیرفعال باقی می‌ماند.

مهدویان افزود: در موارد اندکی که فرد دچار ضعف سیستم ایمنی شود، شیمی درمانی انجام دهد و یا در صورت ابتلا فرد به سرطان یا HIV این ویروس مجددا در دوران بزرگسالی در بدن فرد فعال شده و این بار بصورت بیماری "زونا" بروز پیدا می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: بیماری زونا در ابتدا با درد شدید در قسمتی که قرار است بثورات پوستی ظاهر شود بروز پیدا می‌کند و این درد بگونه‌ای است که برخی مواقع با دردهای قلبی ویا درد کلیه (بسته بهناحیه بروز بثورات پوستی)اشتباه گرفته می‌شود.

وی افزود: این بیماری معمولا تب نمی‌دهد و بعد از دو تا سه روز بثورات پوستی و جوش‌های قرمز رنگ در محل درد ظاهر می‌شود و به طور معمول این بثورات همه گیری در سراسر بدن ندارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: سرایت این بیماری به دیگران کمتر از آبله مرغان بوده و از طریق تماس پوستی قابلیت سرایت دارد.

وی به وجود درمان مناسب برای این بیماری اشاره کرد و افزود: با مصرف دارو ظرف مدت دو تا سه روز سیر بیماری کند شده و تظاهر بثورات پوستی کمتر شده و سیر بیماری متوقف و ظرف مدت کوتاهی درمان می‌شود.

باشگاه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها