رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 386035

2000 کشته در جنگی بر سر یک سطل

ساعت 24- جنگیدن کارعاقلانه ای نیست اما نبرد " زاپولینو" که برسر یک سطل چوبی بود از هر جنگی عجیب تر بوده است .

سطل چوبی
dir="RTL">در سال 1325 نبرد معروفی بین دو شهر بولونیا و مودنا در ایتالیا سر یک سطل از جنس چوب بلوط در گرفت .اختلاف از آنجا شروع شد که چند سرباز مودنایی پنهانی وارد شهر بولونیا شدند و سطل چوبی که برای کشیدن آب از چاه در مرکز شهر قرار داشت را دزدیدند در حالی که این سطل هیچ ارزش تاریخی یا احساسی برای کسی نداشت این بی احترامی سربازان مودنایی به غرور مردم بولونیا برخورد و بولونیایی ها که تحقیر شده بودند درخواست کردند سطل را برگردانند . مودنای حاضر به برگرداندن سطل نشدن وهمین موضوع سبب عصبانیت طرف مقابل شد و جنگ شروع شد .

بولونیا 30000سرباز پیاده و 2000 سوار نظام را فراخواند . و به سمت میدان جنگ که اکنون به نام محله زاپلینو مشهور است حرکت کردند و با ارتش ضعیف متشکل از 5000 پیاده و 2000 سواره مودنا روبرو شدند.

مودنایی ها بزودی دریافتند که ارتش بولونیا با ناشی گری به شکل پراکنده روی تپه های اطراف را احاطه کردند .

با وجود اختلاف تفریبا 6 به 1 جنگنده ها و محاصره دشمن ، ارتش مودنا با شجاعت جنگیدند این نبرد چند ساعت طول کشید ارتش بولونیا عقب نشینی می کرد و ارتش مودنا پیشروی داشت ارتش مودنا نه تنها ارتش بولونیا ی تحقیر شده را تا بولونیا تعقیب کرد بلکه همه دروازه های شهر را شکستند و چندین قلعه را از بین بردند و راه سد متصل به رودخانه رنو را بستند و شهر را از آب محروم کردند در این شرایط ارتش مودنا می توانست شهر را کاملا محاصره کنند اما این کار را انجام ندادند و تصمیم گرفتند ارتش دشمن را تحقیر کنند و درس عبرتی به آنها بدهند قبل از برگشتن به مودنا مردان مودنایی دومین سطل را از چاه خارج از دروازه شهر دزدیدند و با خود بردند .

تقریبا 2000 نفر در این کشمکش خنده دار کشته شدند اما آنچه آن روز اتفاق افتاد منجر به یک دشمنی طولانی بین دو حزب در شمال ایتالیا "گوئولف و غیلین " شد و مبارزه قدرت آنها حتی ازمبارزه قدرت امپراطوری رم و واتیکان برای کنترل سیاسی اروپای قرون وسطی بیشتر بود .

سرانجام دو طرف قبول کردند صلح کنند و مودنا پذیرفت چندین دارایی که قبلا از بولونیا تصرف کرده بود به نشانه دوستی برگرداند اما سطل چوبی چطور ؟ هرگز باز گردانده نشد و تا امروز درزیر زمینی درشهر مودنا نگهداری می شود و یک نمونه شبیه سطل اصلی در تالار شهر مودنا در معرض دید قرار دارد .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها