رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395577

چرا نیکی هیلی فرار کرد؟

ساعت24-نشانه‌های حماقت نیکی کم نیست؛ نیکی هیلی، موش محتاط وقتی حس کرد کشتی در حال غرق شدن است کنار کشید، اما فرارش اتفاق عجیبی نیست.

نیکی هیلی
ویکتور میخین، کارشناس و تحلیل مسائل بین المللی در نشریۀ ژئوپولیتیکا، دربارۀ استعفای نیکی هیلی نوشته است:

یک اتفاق بزرگ دیگر در عرصه سیاسی آمریکا رخ داد - نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیکی هیلی از سمتش کناره گیری کرد. بسیار از ناظران سیاسی این اتفاق را یک بمب سیاسی غیر منتظرانه خواندند. اما از سوی دیگر، فرار نیکی هیلی، سیاستمداری که رویکردی بسیار خصمانه داشت و همچون یک موش محتاط وقتی حس کرد کشتی در حال غرق شدن است کنار کشید، اتفاق عجیبی نیست!

بحث اینجاست که واشنگتن اخیرا به سختی می تواند مدافعانی مستحکم در پرونده هایی پیدا کند که آنها را می بازد. هر سیاستمداری حاضر نیست به دفاع از اقدامات نادرست آمریکا برخیزد. عجیب نیست که اخیرا زنهای زیادی در صحنه سیاسی آمریکا پدید آمده اند که به جای مردها وارد کارزار سیاسی شده و در راستای سیاست نادرست خود را تلف کرده اند تا جایی که اثری از آنها باقی نمانده است!

پس از سر کار آمدن دولت دونالد ترامپ، نیکی هیلی قدرت طلب که سابقا فرماندار کارولینای جنوبی بود و هیچ تجربه دیپلماتیکی نداشت - با این منطق که زن ها همیشه از سیاست مردها انتقاد می کنند پس این بار نوبت خودشان است - به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل انتخاب شد. فکر می کرد که کار آسانی است. چه کسانی میخواهند به حرف های او گوش دهد فقط تشویقش می کنند. مشکل اینجاست که تریبون سازمان ملل متعلق به آمریکا نیست که در آن هر چیزی میخواهید بگویید.

نیکی هیلی با این شعار که همه ملت ها و کشورها باید متحد شده و صلح به ارمغان بیاورند، با متهم کردن همه کشورها به عدم اطاعت از آمریکا، فقط خشم خود را به سازمان ملل آورد.

یکی از نشانه های حماقت هیلی این بود که روسیه را به دلیل ادعای مداخله در انتخابات 2016 آمریکا، به اقدامات جنگ جویانه متهم کرد. او گفت که مداخله در انتخابات یک کشور به معنای اقدام نظامی است و اینکه روسیه همه جا همین کار را می کند. او بدون اشاره به هیچ نشانه ای همچنین روابط بد دو کشور را تقصیر روسیه انداخت. این در حالی است که 5 اکتبر کمیته سنا برای تحقیق در این زمینه اعلام کرد که اسنادی به دست نیاورده و ترامپ هم این پرونده را مختومه خواند. وقتی بهبود روابط این دو کشور هم به نفع آنها و هم به نفع جهان است چرا باید با اظهاراتی نابجا و عجیب آن را بر هم زد؟

به نظر خشونت و نادانی از ویژگی های اصلی این دیپلمات است که اصالتی سرخپوستی دارد و برای فهمیدن این امر کافی است به سخنرانی اش در سازمان ملل نگاه کنید، گویا این سازمان مهم بین المللی را با آشپزخانه عمومی اشتباه گرفته که به جای آوردن ادله و تلاش برای حل مشکلات بین المللی، بر سر بقیه داد می کشد که باید ساکت شوند. عکس هایش در این سخنرانی نشانگر همه چیز است. تصاویری که یک فرد روانی را نشان می دهند که سازمان ملل را با تریبونش در کارولینای جنوبی اشتباه گرفته و نه اطلاعات کافی برای بودن در این سمت را دارد و نه تجربه و مدیریت!

برای پی بردن به عمق دانش هیلی در این سمت کافی است به شوخی ای اشاره کنیم که دو روس با او کردند. آنها تماس گرفتند و با جا زدن خود به عنوان نخست وزیر لهستان از شرایط نامطلوب در کشوری خودساخته در نزدیکی ویتنام سخن گفتند که روسیه در امور آن مداخله می کند. هیلی با تایید مداخله روسیه در این کشور، گفت که از شرایط آگاه است و از نزدیک پیگیر خواهد بود! این سطح نماینده رسمی آمریکا در سازمان ملل است که میخواهد از منافع این کشور و متحدانش دفاع کند!

در گذشته شاهد بوده ایم که اشخاص معروف و یا جنایتکار، نام خانوادگی(فامیلی) خود را به دلایل مختلف عوض می کردند همچون لیبا برونشتاین که فامیلی خود را به تروتسکی تغییر داد. اما در این مورد خاص خانم نیمراتا راندهاوا نه تنها فامیلی بلکه نام خود را هم عوض کرده و به نیکی هیلی تبدیل شده است؛ همچون ماری که پوست می اندازد! چه دلیلی داشته چه جنایتی مرتکب شده که مجبور می شود در کشور به اصطلاح دموکراتیک آمریکا اسم و فامیلش را کاملا آمریکایی کند؟

هیلی که یکی از نزدیکترین افراد به ترامپ در دولت فعلی آمریکا به شمار می رود وقتی کارش را در سازمان ملل شروع کرد قول داده بود که آمریکا قویتر و عاقلانه تر عمل می کند، از متحدانش حمایت می کند البته وقتی آنها نیز از او حمایت کنند. او حتی سخن از تغییر سازمان ملل زد. یعنی یک زن نیمه آمریکایی نیمه سرخپوست میخواست سازمان ملل را همچون کارولینای شمالی تغییر دهد!

اگر به این ایده های او دقیق تر نگاه شود می بینیم چقدر به ایده های هیتلر در قبال لیگ ملل شباهت دارد! در انتهای دهه 30 قرن گذشته سوسیال-ملی گراهای آلمان هم میخواستند همچون هیلی تغییراتی در یک نهاد عالی بین المللی در راستای فاشیسم خود ایجاد کنند. آخرش هم سر از دادگاه در آورده و محکوم شدند حالا گویا با گذشت زمان، فاشیسم خود را در قالب دموکراسی نشان می دهد!

غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل به خوبی فعالیت نیکی هیلی را توصیف کرده و گفت: "نیکی هیلی در زمان تصدی این مقام نه تنها به اهدافش نرسید بلکه آمریکا را در سازمان ملل در انزوا قرار داد. هیلی از ابتدای تصدی این مقام خواست به همه نشان دهد کلانتر جدید است و انگار سازمان ملل هم یک سربازخانه یا زندان است! او با جامعه بین المللی رودررو شد و شکست خورد. در روزهای آخرش در این مقام، آمریکا در بسیاری از موضوعات مهم همچون بحث ایران و یا حل و فصل در خاورمیانه آمریکا را در انزوای کامل قرار داد".

جالب است که اسرائیل از خود آمریکایی ها بیشتر از کناره گیری این نماینده ناراحت است! برای مثال نتانیاهو گفت: من از نیکی هیلی برای مبارزه دائمی که در سازمان ملل به نیابت از عدالت و صداقت کشور ما داشت تشکر می کنم!
دنی دانون، نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل نیز در پیامی از نیکی هیلی تشکر کرده و گفت هرجا که باشد دوست اسرائیل باقی می ماند!

اینجا صندوقچه اسرار گشوده شد. نیکی هیلی نماینده آمریکا بود اما دستورات اسرائیل را اجرا می کرد! جالب است آیا دادگاه عالی آمریکا پس از این شواهد آشکار نمی خواهد پرونده ای راجع به مداخله اسرائیل در امور آمریکا باز کند؟

یادآوری می کنم که سازمان ملل نهادی بین المللی است که با هدف تقویت صلح و امنیت و توسعه همکاری میان کشورها فعالیت می کند. مشخص است که در این نهاد می بایست نماینده هایی شایسته با آمادگی کامل و سلامت بدنی حضور یابند! قطعا در آمریکا کسانی هستند که شایستگی این پست مهم را داشته باشند، نه یک زن خشن و وحشت زده!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها