رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 483722

خودرو رکورددار رشد قیمت شد

ساعت24 -گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت ها در بهمن ماه منتشر شد که نشان می دهد به رغم سرعت گرفتن رشد ماهانه قیمت ها در بهمن نسبت به دی ماه، نرخ تورم در دو قرائت نقطه به نقطه و تورم سالانه همچنان کاهشی است.

قیمت خودرو
گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت ها در بهمن ماه منتشر شد که نشان می دهد به رغم سرعت گرفتن رشد ماهانه قیمت ها در بهمن نسبت به دی ماه، نرخ تورم در دو قرائت نقطه به نقطه و تورم سالانه همچنان کاهشی است.

بر این اساس، شاخص قیمت ها در بهمن ماه 1.1 درصد افزایش یافته است. این موضوع سبب شده نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه (بهمن 98 نسبت به بهمن 97) 25 درصد ثبت شود. این رقم از نرخ تورم نقطه به نقطه دی ماه، 1.3 واحد درصد کمتر است. از سوی دیگر، متوسط رشد قیمت ها در 12 ماه منتهی به بهمن 98 نسبت به 12 ماه منتهی به بهمن 97، به 37 درصد رسید که این رقم نیز نسبت به رقم مشابه برای دی ماه امسال، 1.6 واحد درصد کمتر است. گزارش مذکور، کمترین رشد ماهانه قیمت در بین خوراکی را مربوط به گوشت قرمز و ماکیان با منفی 1.1 درصد اعلام کرده است. کمترین رشد ماهانه قیمت در کالاهای غیر خوراکی نیز مربوط به گروه آب، برق و سوخت با منفی 9.2 درصد بوده است. مرکز آمار در این باره تصریح کرده که متوسط بهای یک متر مکعب گاز مصرفی خانوارها نسبت به دی ماه کاهش یافته است. از سوی دیگر بیشترین رشد ماهانه قیمت در گروه خوراکی ها در گروه سبزیجات (پیاز، بادمجان و فلفل دلمه) با 4 درصد، رخ داده است. در بین کالاهای غیر خوراکی نیز گروه حمل و نقل (انواع خودروی سواری) با 4.3 درصد بیشترین رشد ماهانه قیمت را دارد.


نرخ تورم بهمن ماه و محاسبات حداقل دستمزد 99
در سال های اخیر، بهمن، ماهی بوده که نرخ تورم آن مبنای رشد حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده قرار گرفته است و نرخ تورم بالای امسال و به ویژه بهمن ماه، این ذهنیت را به وجود می آورد که احتمالاً رشد حداقل دستمزدها در حدود تورم بهمن یعنی 37 درصد باشد. با این حال، به نظر می رسد شرایط امسال، مقداری با سال های قبل متفاوت باشد. بدین صورت که با کنترل بحران ارز، احتمال افت نرخ تورم در ماه های آینده نسبت به امسال وجود دارد. با این اوصاف وزیر کار به تازگی در خصوص رشد حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، توجه به نرخ تورم انتظاری را در کنار نرخ تورم امسال و هزینه معیشت مطرح کرده است. رئیس کل بانک مرکزی نیز به تازگی اعلام کرده است که پیش بینی می شود نرخ تورم سال آینده کمتر از 20 درصد باشد. البته این موضوع، غیر از محاسبه هزینه سبد معیشت کارگران است که گفته می شود با وضع مطلوب فاصله دارد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها