رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 498607

محبوبیت ترامپ در میان مذهبیون سفیدپوست کاهش یافته است

دیگر کسی نیست دعایش کند

ساعت 24- نظرسنجی‌ها و نقل‌قول‌های خصوصی نشان می‌دهد که ترامپ دیگر آن جایگاهی را که در میان پایگاه رای‌دهی خود داشته است، ندارد. قرار بود که یک عکس با انجیل در کلیسا این رویه را معکوس کند. اما باید دید در زمان انتخابات این عکس به کمک وی می‌آید یا نه. دونالد ترامپ به تک‌تک رای‌های خود که از سفیدپوستان اوانجلیکایی که در سال ۲۰۱۶ به وی رای دادند نیاز دارد اما بالا بردن انجیل در مقابل دوربین‌های عکاسی کافی به‌نظر نمی‌رسد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بدون در نظر گرفتن افت ترامپ در نظرسنجی‌ها و سوءمدیریت ترامپ در بحران بهداشت عمومی ایالات‌متحده، محافظه‌کاران مذهبی در هفته‌های اخیر نسبت به کاخ‌سفید و کارزار انتخاباتی ترامپ و جایگاه سیاسی‌اش ابراز نگرانی کرده‌اند.

خبر
چنین نگرانی‌هایی در هفته‌های اخیر پس از مرگ جورج فلوید به دست نیروهای پلیس مینیاپولیس افزایش یافته است؛ جایی که پت رابرتسون، بنیانگذار ائتلاف مسیحی‌های آمریکا رئیس‌جمهوری را به‌خاطر ابراز چنین لحن‌های خصمانه‌ای به باد انتقاد گرفت. او در پادکست خبری خود به نام «کلوب ۷۰۰» که متعلق به اوانجلیکاها است، با انتقاد از ترامپ، وی را مورد خطاب قرار داد و گفت: «آقای رئیس‌جمهور شما نباید چنین کاری کنید. ما همه از یک نژادیم. نیاز داریم که همدیگر را دوست داشته باشیم.» در سه سال و نیم گذشته، محافظه‌کاران مذهبی مهم‌ترین متحدان ترامپ به حساب می‌آمدند و در زمانی که باید، از او به دفاع پرداخته‌اند، به‌طور نمونه زمانی که ترامپ صحبت‌هایی درباره زنان کرده یا اینکه فاش شده بود وی با یکی از زنان فیلم‌های مستهجن ارتباط داشته است، این دفاعیات به کمک ساکن کاخ‌سفید آمد. برای اتفاق هفته پیش نیز اوضاع چندان فرقی با گذشته نداشت و متحدان مذهبی ترامپ گفته‌اند که مشکلی با گرفتن یک عکس در کلیسای نزدیک کاخ‌سفید نداشته‌اند. در هفته گذشته ترامپ برای اینکه خود را به کلیسای نزدیک کاخ‌سفید برساند، نیروهای پلیس مجبور شدند با استفاده از گاز اشک‌آور و با توسل به خشونت، معترضان به قتل جورج فلوید را که صلح‌طلبانه در نزدیکی کاخ‌سفید تجمع کرده بودند، پراکنده کنند. فرانکلین گراهام، یکی از رهبران برجسته اوانجلیکایی و پسر کشیش بیلی گراهام که به‌عنوان کشیش روسای‌جمهوری شناخته می‌شود، در ارتباط با اقدام ترامپ می‌گوید: «اهانت‌آمیز؟ نه هرگز.» او در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک از خشم و غضب مذهبی‌های طرفدار ترامپ نسبت به اقدامات اهانت‌آمیز معترضان نوشت. او تصریح کرد: «این یک حرکت بسیار مهم پیش از آتش‌سوزی، غارت و وندالیسم است و این‌گونه رفتارها باید پایان یابد.» سوای این اظهارات اما شمار متعددی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مذهبی‌ها نیز مانند سایر آمریکایی‌ها از عملکرد ترامپ ناراضی هستند و این نظرسنجی‌ها می‌تواند انتخاب مجدد ترامپ را برای انتخابات ماه نوامبر به‌خطر بیندازد.

آغاز سقوط ترامپ در نظرسنجی‌ها نزد کاتولیک‌های سفیدپوست و اوانجلیکاها در ابتدای سال‌جاری و همزمان با شیوع بیماری پاندمی کووید-۱۹ بود. هرگونه فاصله بین ترامپ و پایگاه مذهبی‌اش مشکل‌ساز است. حتی اگر دوباره تعداد زیادی از مذهبی‌ها که از وی روی گردانده‌اند، در زمان انتخابات به وی دوباره ایمان بیاورند، بازهم آرای آنها برای پیروزی ترامپ کافی نخواهد بود.

رابرت پی.جونز مدیر اجرایی موسسه تحقیقات مذهب عمومی خاطرنشان می‌کند که از سال ۲۰۱۶ به این‌سو، سهم جمعیت سفیدپوست اوانجلیکایی در انتخابات ۲ درصد کاهش یافته و به ۱۵ درصد رسیده است. در اوایل ماه مارس، در حدود ۸۰ درصد از اوانجلیکاهای سفیدپوست به موسسه تحقیقات مذهب عمومی گفته بودند که عملکرد ترامپ را مورد تایید قرار می‌دهند. اما در اواخر ماه مه، درحالی‌که کشور دچار مشکلات درگیری‌های نژادی و ویروس کرونا شده است، محبوبیت ترامپ نزد اوانجلیکاهای سفیدپوست تا ۱۵ درصد کاهش داشته و به ۶۲ درصد رسیده است. این نتایج با ادعاهای اخیر مبنی بر کاهش محبوبیت ترامپ تطابق داشته است. در میان کاتولیک‌های سفیدپوست نیز این نظرسنجی نشان می‌دهد که ترامپ با کاهش محبوبیت روبه‌رو بوده و ۲۷ درصد از مقبولیت وی کاسته شده است. جونز گفت: «او در ماه مارس فرصتی داشت که می‌توانست از آن به بهترین نحو استفاده کند اما در این چهار هفته وی موقعیت خود را خراب کرد.» البته این کاهش آرا به این معنا نیست که ترامپ از هم‌اینک بازنده انتخابات است. در پاییز ۲۰۱۶، میزان محبوبیت ترامپ نزد اوانجلیکاهای سفیدپوست تنها ۶۱ درصد بود. در ماه نوامبر همان سال میزان محبوبیت وی به ۸۱ درصد رسید. اوانجلیکاها به‌عنوان افرادی که اولویت‌های فرهنگی و سیاسی آنها به خوبی توسط ترامپ پوشش داده شده است، بدون اجر نزد آنها باقی نمانده و از بسیاری از نقایص رئیس‌جمهوری چشم‌پوشی کردند. برخی از آنها حتی پیشروی کردند و وی را فرستاده خدا خواندند. همین دیدگاه‌های مذهبی ترامپ و طرفداری مذهبی از وی موجب شد تا رابطه رئیس‌جمهوری آمریکا با جمهوری‌خواهان تقویت شود. جذابیت ترامپ برای مذهبی‌ها یک پدیده نوظهور نیست. پیش از اینکه وی وارد سیاست شود، او از سوی طرفداران خود بسته‌های پستی زیادی دریافت می‌کرد که عمدتا درون آنها انجیل قرار داشت. رئیس‌جمهوری آمریکا این انجیل‌ها را به‌عنوان موضوعی قابل تقدیر از خود در برج ترامپ نگه داشته است تا به بازدیدکنندگان نشان دهد. او و رابرتسون هم در «کلوب ۷۰۰» با یکدیگر دوست شدند و کازینوهای فراوان ترامپ در آتلانتیک سیتی و برگزاری مسابقات نمایشی کشتی کج، بیش از پیش رابرتسون و ترامپ را به یکدیگر نزدیک کرد. برخی اوقات، از جمله هفته‌ای که گذشت، مذهبی‌ها و احساسات عمومی در یک نقطه همپوشانی پیدا می‌کنند، هر چند که در بیشتر مواقع در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند. رالف رید، موسس ائتلاف ایمان و آزادی در اظهاراتی گفت: «برخی منتقدان ترامپ بیشتر از اینکه از آتش زدن کلیسا ناراحت شوند، از بالا گرفتن انجیل توسط ترامپ ناراحت شده‌اند.» البته این آتش‌سوزی تنها در بخش کوچکی از زیرزمین کلیسا رخ داد و بلافاصله مهار شد. با این حال رید در یک مصاحبه از منتقدان ترامپ از جمله پترسون که خودش مدت‌ها مرید وی بود، سخن گفت و تلویحی از آنها انتقاد کرد. او تصریح کرد: «شما نمی‌توانید با استناد به چند توییتی که ارسال کرده است، بگویید که ترامپ در مورد شرایط پیرامونی جورج فلوید ابراز همدردی نکرده است.»

گروه‌هایی مانند رید در نظر دارند که با خرج میلیون‌ها دلار افراد جدید مذهبی را شناسایی کنند و از آنها برای انتخابات ثبت‌نام به‌عمل آورند. این درحالی است که پیام‌هایی که از سوی این گروه منتشر می‌شود، حاوی اخبار خوشایندی برای انتخابات نوامبر به حساب نمی‌آید. پشت کردن مذهبی‌ها به ترامپ می‌تواند شکست رئیس‌جمهوری را قطعی کند. اما پای مسائل دیگری هم در میان است. در دادگاه عالی آمریکا با پیروزی ترامپ تعداد قضات محافظه‌کار افزایش یافت و برتری ۵ به ۴ نصیب آنها شده است. این همان تجربه‌ای است که جمهوری‌خواهان در زمان ریگان داشتند. طرفداران ترامپ دوست دارند چنین تجربه‌هایی را مجددا کسب کنند. چنین پیروزی‌هایی قابل تصور است، به شرط آنکه ترامپ همچنان درون کاخ‌سفید باشد. فرانک کانن، رئیس بنیاد محافظه‌کاران اجتماعی آمریکا می‌گوید: «سال ۲۰۲۰ است و هر دو طرف این انتخابات را یک جنگ داخلی می‌بینند.»

عکسی که ترامپ هفته گذشته در مقابل کلیسا داشت برای برخی از محافظه‌کاران حاوی یک پیام بود. کانن می‌گوید: «اقدام ترامپ از نظر نمادین، مهم‌تر از چگونگی اجرایش بوده است.» روز بعد از این ماجرا نیز، ترامپ و بانوی اول آمریکا به مکان مقدس دیگری رفتند که متعلق به کاتولیک‌ها است که پاپ ژان پل دوم در واشنگتن، سال‌ها پیش از آن دیدار داشت.

برخی محافظه‌کاران احساس می‌کنند که جنگ داخلی بین حکومت‌های محلی و واشنگتن با بستن مکان‌های مذهبی و کلیساها به‌وجود آمده است. در چند هفته گذشته نیز این بحث و مجادله در جریان بوده است که آیا باید کلیساها بازگشایی شوند یا نه. این آخرین سنگری است که در آن جنگ فرهنگی در گرفته است. در این راستا ویلیام بار، دادستان کل در جنگ کلیساها دستور به بسته ماندن داده است، برخی محافظه‌کاران مذهبی احساس می‌کنند که کاخ‌سفید آن‌گونه که باید در بازگشایی کلیساها به کمک آنها نیامده است. برخی به این باور رسیده‌اند این دستیاران ترامپ هستند که موجب شده‌اند تا وی در نظرسنجی‌ها سقوط کند. پس زمانی که ترامپ برای حضور در کلیسا، موجب شد تا نیروهای پلیس به سمت مردم گاز اشک‌آور شلیک کنند، آن را به‌عنوان یک نشانه از دفاع ترامپ تلقی کرده‌اند. پنی نانس، مدیر اجرایی مشکلات زنان آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفت: «من فکر می‌کنم که به نوبه خود رئیس‌جمهوری حمایت‌اش از جامعه مذهبی را اعلام کرد.» نانس بر این باور است که کنار زدن معترضان به آن شکل اصلا توهین‌آمیز نبوده است. البته اینکه ترامپ در کلیسا مناجات نکرده و تنها به گرفتن عکس بسنده کرده، یکی از سوالاتی بوده که مطرح شده است اما پنی نانس آن را بدون ایراد می‌خواند و می‌گوید: «ترامپ از جامعه ما نیست. او مایک پنس نیست.» با این حال این اقدام ترامپ برخی از مذهبی‌ها از جمله اسقف واشنگتن را رنجانده است. او ترامپ را متهم می‌کند که با استفاده از مذهب قصد دارد نیات سیاسی خود را پیش ببرد.

عدم حضور مایک پنس و کلیانس کان‌وی، دو تن از سوپرمذهبی‌های کاخ‌سفید در کلیسا، به چشم منتقدان آمده است. کشته شدن جورج فلوید توسط پلیس‌های سفیدپوست مینیاپولیس هم موجب شده است برخی از طرفداران ترامپ احساس متناقضی نسبت به رئیس‌جمهوری پیدا کنند. برخی از طرفداران ترامپ این اقدام را در زمره اقدامات نژادپرستانه و بیش از حد خشونت‌آمیز تلقی کرده‌اند. در نظرسنجی‌های اخیر آنها کشتن فلوید را ناشی از مشکلات سیستمیک تلقی کرده‌اند. این درحالی است که در نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه تحقیقات مذهب عمومی در سال ۲۰۱۸، در حدود ۷۰ درصد از اوانجلیکاهای سفیدپوست، کشته شدن سیاه‌پوستان به دست نیروهای پلیس را اشتباهات فردی خوانده‌اند و اعتقادی به اینکه یک الگوی فراگیر باشد، نداشتند. اما در سال ۲۰۱۹، نظرسنجی صورت گرفته توسط همین موسسه نشان داد که اشتباهات ترامپ می‌تواند موجب سقوط وی نزد محافظه‌کاران مذهبی باشد. تقریبا ۳۱ درصد گفته‌اند که دیگر از هر اقدام ترامپ حمایت نخواهند کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها