رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502937

رشد ۹۶۷ درصدی شاخص بورس در دولت روحانی

ساعت24- دولت تدبیر و امید در چند سال گذشته اقدامات موثرتری را نسبت به سایر دولت‌ها برای رونق بورس انجام داد و دائما به دنبال تدابیری برای توسعه این بازار بود.موضوعی که در رشد حدود ۹۶۷ درصدی شاخص بورس از ابتدای دولت یازدهم تاکنون کاملا نمایان است.

بورسس
بازار سرمایه در چند سال اخیر بیشترین بازدهی را در اختیار سهامداران قرار داد تا آنجا که افرادی که در وضعیت فعلی به دنبال کسب سودهای منطقی از بازارهای سرمایه‌گذاری هستند، بورس را بهترین بازار برای ورود سرمایه‌های خود و کسب سود از این بازار می‌دانند.

حمایت دولت در چند سال اخیر از بورس بر کسی پوشیده نیست و می‌توان بازدهی‌ چشمگیر این بازار را ناشی از تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت تدبیر و امید دانست و نباید از اقداماتی که مسوولان ارشد کشور برای بهبود روند معاملات بورس و تاثیرگذاری بر رشد این بازار به کار گرفته‌اند غافل ماند.

نخستین استارت از رشد بی‌وقفه بورس در کشور، از سال ۹۲ زده شد و از همان زمان بود که این رشد در بازار با نسبت‌های متفاوت از بازدهی ادامه‌دار شد و شاهد رکوردشکنی‌های متوالی در معاملات بازار بودیم.

تا قبل از سال ۹۲ سرمایه‌گذاران به دلیل عدم شناخت با سرمایه‌گذاری در بورس تمایل چندانی برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار نداشتند و به دنبال سوق دادن سرمایه‌های در اختیار خود به بازار طلا، ارز و سکه بودند اما اقدامات به کار گفته شده از سوی دولت تدبیر و امید در بازار سرمایه باعث شناخت بیشتر مردم با این بازار، زبان‌زد شدن آن به منظور کسب بهترین بازدهی و مشارکت بیشتر فعالان بازار برای سرمایه‌گذاری شد.

بازار سرمایه با جهش خیره کننده‌ای که از سال ۹۲ در همه نماگرهای بورس از خود به یادگار گذاشت، توانست این سال را با ۱۲۷ درصد بازدهی به عنوان ماندگارترین سال برای بورس به پایان برساند، روند صعودی بورس در سال‌های بعد کم و بیش ادامه‌دار شد تا اینکه رشد این بازار در سال ۹۸ به واسطه ورود نقدینگی‌های گسترده و حمایت‌های دولت سرعت زیادی به خود گرفت و در پایان سال با کسب ۱۸۷ درصد بازدهی مانند معاملات سال ۹۲‌، سالی فراموش نشدنی را از خود به ارمغان گذاشت.

نگاهی به شاخص بورس در این سال ها نشان می‌دهد که این شاخص در نخستین روز از فعالیت دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ معاملات خود را با رقم ۵۷ هزار و ۱۶۸ واحدی آغاز کرد در حالی که این عدد در ابتدای سال ۹۶ تا رقم ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد افزایش یافت.

معاملات بورس که از سال ۹۸ رونق بیشتری به خود گرفت و هر روز شاهد رکوردشکنی‌هایی شگفت‌آور در این بازار بودیم، تا آنجا که در پایان سال ۹۸ با رقم ۵۱۲ هزار و ۹۳۰ واحد به معاملات خود پایان داد.

شاخص بورس در سال ۹۹ با این عدد به استقبال بهار رفت و به دنبال امتداد این رشد در خرداد ماه شاهد هفت رقمی شدن شاخص بورس و ورود آن به کانال یک میلیون واحدی بودیم که با توجه به ادامه چنین رشدهایی، شاخص بورس در بازار روز گذشته با ۸۵ هزار و ۴۰۶ واحد رشد وارد کانال یک میلیون و ۷۴۰ هزار واحدی شد.

کارشناسان بازار این رشدهای عجیب و غریب بورس را ناشی از حمایت بی پایان و بی‌سابقه دولت می‌دانند و معتقدند که تا زمان استمرار حمایت دولت از این بازار شاهد رکوردشکنی‌های بی حد و اندازه در این بازار خواهیم بود.

شاخص ضریب نفوذ بازار سرمایه از نزدیک به ۶.۵ میلیون نفر در ابتدای سال ۱۳۹۲ به بیش از ۱۱ میلیون نفر تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۹۶ رسید.

در حالی که این عدد در سال ۱۳۹۹ با اجرایی شدن آزادسازی سهام عدالت، ورود آن به بورس به حدود ۶۰ میلیون نفر رسیده که این موضوع نشانگر فراگیر شدن بورس در کشور از طریق حمایت‌های دولت است.

تأمین مالی از طریق بازار سرمایه نیز از رقم ۱۴۳ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۱، به یک هزار و ۲۲۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ رسید که حکایت از رشد ۷۵۰ درصدی دارد.

انتشار انواع ابزارهای مالی جدید در طی سال‌های گذشته موجب افزایش این شاخص شد و میزان تامین مالی انجام شده از طریق بازار سرمایه در سال ۱۳۹۸ تقریباً برابر با دو هزار و ۶۵۰ ریال بوده که حدود ۶۲ درصد از آن از نوع سرمایه‌ای و ۳۸ درصد از آن از نوع ابزارهای تامین مالی است.

همچنین شاخص اندازه (ارزش) بازار سرمایه از دو هزار و ۴۲۰ هزار میلیارد ریال در ابتدای سال ۱۳۹۲، به چهار هزار و ۹۰۸ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۵ رسیده است که نشانگر رشد ۱۰۳ درصدی است.

این شاخص که از مهمترین شاخص های بیانگر عمق و توسعه بازار است، هم اکنون در تیرماه سال ۹۹ به بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها