رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513049

همزمان با ورود مقام آمریکایی به تایپه؛

۱۸ جنگنده چینی از تنگه تایوان گذشتند

ساعت 24-پدافند هوایی تایوان همزمان با ورود معاون اقتصادی وزارت خارجه آمریکا به این منطقه، مدعی رهگیری ۱۸ فروند جنگنده چینی شد.

به گزارش رویترز، نیروی هوایی تایوان مدعی رهگیری ۱۸ فروند جنگنده چینی شد که گفته می‌شود حریم هوایی این منطقه را نقض کرده‌اند.

عبور این تعداد جنگنده چینی از خط مرزی تنگه راهبردی تایوان نشانه‌ای از اوج گرفتن تنش در روابط پکن-واشنگتن همزمان با ورود «کیت کارچ» معاون اقتصادی وزارت خارجه آمریکا به تایپه است.

بازدید کارچ از تایوان سه روز طول خواهد کشید. وی بعد از «آلکس آزار» وزیر بهداشت آمریکا، دومین مقام بلندپایه دولت واشنگتن است که از ماه میلادی آگوست به این سو، به تایپه سفر می‌کند.

این دید و بازدیدها در حالی انجام می‌شود که طبق اصل چین واحد، دیگر کشورها حق ندارند به طور مستقل، با مناطق تحت حاکمیت دولت پکن، وارد رابطه دیپلماتیک شوند.

دو روز پیش نیز منابع مطلع از قصد آمریکا برای فروش هفت نوع سلاح و سامانه نظامی از جمله مین، موشک کروز و رادار به تایوان خبر دادند.

ظاهراً قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، طی روزهای آتی گزارشی در این رابطه از وزارت خارجه دریافت کند.

این در حالی است که چین همواره به آمریکا و متحدان غربی درباره خط قرمز خود مبنی بر لزوم احترام به اصل چین واحد که مستلزم عدم تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و تبت است؛ هشدار داده است.

با این وجود، آمریکای تحت امر دونالد ترامپ، با استناد به رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک و با هدف ممانعت از قدرت‌یابی چین، دست به اقداماتی می‌زند که علاوه بر جدال دیپلماتیک، بیم رویارویی نظامی دو کشور را نیز افزایش می‌دهد.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها