رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557874

تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان

سایه جنگ بر سر «بنت»

ساعت 24- یک روز پس از حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان و بروز درگیری در مناطق مرزی دو طرف، حزب‌الله لبنان با پرتاب راکت، این درگیری‌ها را پاسخ گفت تا نگرانی نسبت به بروز یک جنگ دیگر در این منطقه پرتنش افزایش یابد. این نخستین درگیری حزب‌الله لبنان و اسرائیل پس از آغاز نخست‌وزیری نفتالی بنت و کناررفتن بنیامین نتانیاهو از قدرت در اسرائیل محسوب می‌شود.

خبر
html>

در پی این حملات راکتی، روز گذشته ارتش اسرائیل از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در جولان و الجلیل به دلیل حمله موشکی جدید از لبنان خبر داد. رسانه‌های اسرائیلی هم ویدئوهایی از شنیده‌شدن صدای انفجارهایی در این مناطق منتشر کردند و برخی گزارش‌ها نیز حاکی از شلیک 10 تا 20 موشک از مزارع شبعا در جنوب لبنان به سمت الجلیل است. آن‌گونه که خبرگزاری رسمی لبنان اعلام کرده، موشک‌ها از ارتفاعات جبل‌الشیخ به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است. «آویخای ادرعی»، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «سطح هشدار در چندین شهرک در الجلیل و بلندی‌های جولان بسیار بالاست و در ماه‌های گذشته سابقه نداشته است». پس از این حملات هواپیماهای جنگی اسرائیل بر فراز منطقه العرقوب در جنوب لبنان به پرواز درآمدند و توپخانه ارتش اسرائیل به این حملات پاسخ داد. این تحولات پس از حملات هوایی و توپخانه‌ای به اهدافی در داخل لبنان رخ می‌دهد و حزب‌الله لبنان مسئولیت حملات روز جمعه را که با ده‌ها راکت‌ ۱۲۲میلی‌متری، اراضی اطراف پایگاه‌های اسرائیل در «مزارع شبعا» هدف گرفته شد، پذیرفت.
بر اساس اعلام حزب‌الله لبنان، حمله مذکور در واکنش به حمله روز پنجشنبه اسرائیل به جنوب لبنان انجام شده است. در این بیانیه آمده است: «ساعت ۱۱:۱۵ ظهر جمعه در پاسخ به حملات پنجشنبه اسرائیل به مناطق الجرمق و الشواکر، گروه‌های شهید علی کامل محسن و شهید محمد قاسم طحان اراضی اطراف پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا را با ده‌ها موشک هدف قرار دادند». در همین راستا، روزنامه یدیعوت آحارونوت روز گذشته خبر داد بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل با آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش در مقر الکریاه رایزنی‌های امنیتی انجام خواهد داد. دفتر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در توییتی نوشت بنت در جریان حوادث مرزهای شمالی قرار گرفته است و با گانتس، کوخاوی و فرماندهان ارشد امنیتی رایزنی خواهد کرد.
استقبال حماس، هشدار حریری
حملات حزب‌الله لبنان به اسرائیل با استقبال حماس روبه‌رو شد که اخیرا جنگی کم‌سابقه با اسرائیل داشت. حماس در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد «مقاومت در برابر اشغالگران و پاسخ به جنایت‌ها و نقض‌هایش حقی محفوظ برای ملت‌های تحت اشغال و نیز ملت‌هایی است که مورد تجاوز قرار می‌گیرند. حماس این حمله و پاسخ را به مقاومت و ملت لبنان تبریک می‌گوید. مقاومت به دشمن پاسخ داده و معادلاتی را که دشمن تلاش داشت تحمیل کند، بر هم زده و معادله موشک در برابر موشک را اثبات می‌کند».
بااین‌حال، سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان که ماه جولای از تشکیل دولت جدید انصراف داده روز گذشته هشدار داد که «وضعیت در مرزها با اسرائیل بسیار خطرناک است و تهدیدی بی‌سابقه برای قطع‌نامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت محسوب می‌شود. استفاده از جنوب به عنوان بستری برای درگیری‌های منطقه‌ای با نتایج و پیامدهای محاسبه‌نشده اقدامی نسنجیده است که تمام لبنان را در تیررس جنگ‌های دیگران در سرزمین خود قرار می‌دهد». حریری گفت لبنان و نیروهای امنیتی و نظامی مشروع آن مسئولیت حفاظت از شهروندان و فراهم‌کردن ارکان حاکمیت را بر عهده دارند. او هشدار داد دراختیارگذاشتن تصمیم‌گیری درباره جنگ و صلح با دشمن به شلیک‌کنندگان موشک کاتیوشا، نهایت کنارگذاشتن نقش دولت و مسئولیت‌های آن است. حریری گفت: «پس دولت در همه این موارد کجاست؟ آیا رئیس‌جمهوری، دولت و فرماندهی ارتش از شلیک موشک خبر داشتند؟».
نیروهای یونیفل هم با اشاره به درگیری‌های اخیر مرزی از اسرائیل و لبنان خواستار آتش‌بس شدند و از طرفین خواستند برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه مشترک مرزی تلاش کنند. «استیفانو دیل کول» فرمانده یونیفل با نمایندگان ارتش اسرائیل و لبنان در رأس‌الناقوره نشستی ترتیب دادند. ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد در این نشست طرف لبنانی، اسرائیل را مسئول تبعات تغییر قواعد درگیری دانست و از جامعه بین‌الملل و سازمان ملل خواست اسرائیل را برای مهار «اقدامات خصمانه‌اش» تحت فشار قرار دهد.
در این بیانیه آمده است که هیئت لبنانی بر لزوم خروج دشمن از خاک لبنان یعنی مزارع شبعا، تپه‌های کفرشوبا و بخش شمالی منطقه الغجر و نیز دیگر مناطق مرزی تأکید کرد. علاوه بر این شبکه اسکای‌نیوز به نقل از معاون رئیس دفتر اطلاعاتی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان، «یونیفل»، اعلام کرد یونیفل تحقیقات درباره حملات اسرائیل به سه مکان در جنوب لبنان را آغاز کرده است.

روند کُند تشکیل کابینه لبنان
با گذشت یک سال از انفجار بیروت که به استعفای دولت لبنان انجامید، هنوز هیچ سیاست‌مداری موفق به تشکیل دولت جدید در این کشور نشده است و تلاش‌ها برای تشکیل دولت لبنان با وجود موانع هنوز ادامه دارد. پس از کناره‌گیری سعد حریری از مأموریت تشکیل دولت، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر مکلف این کشور از پیشرفت در رایزنی‌ها با رئیس‌جمهور لبنان خبر داده است. میقاتی پس از دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، اعلام کرد «پیشرفت‌هایی در زمینه رایزنی برای تشکیل دولت با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان صورت گرفته است». او گفت در مذاکراتمان درخصوص تشکیل دولت جدید، پیشرفت‌هایی را داشت اما این پیشروی کند است. در صورت عدم تسریع در تشکیل دولت لبنان مرتکب گناه بزرگی در حق کشور می‌شویم. میقاتی گفت «در صورتی که ببینم مسیر تشکیل دولت مسدود است، از تشکیل دولت استعفا خواهد داد» و افزود «اکنون دلیلی برای انجام این کار وجود ندارد». او ضمن اشاره به دشواری مرحله کنونی در لبنان، بر اهمیت برگزاری انتخابات پارلمانی تأکید کرد متعهد به انتخاباتی است که آینده لبنان را رقم خواهد زد. رئیس‌جمهوری مکلف لبنان توضیح داد که طبق قانون اساسی این کشور مهلت مشخصی برای نخست‌وزیر وجود ندارد، اما او به دنبال تشکیل دولت در اسرع وقت است. هفته گذشته، میقاتی در بیانیه‌ای پس از دیدار با رئیس‌جمهوری لبنان، اظهار امیدواری کرد که دولت جدید «به‌زودی» تشکیل شود و تأیید کرد که «با میشل عون برای تشکیل دولت در اسرع وقت همکاری می‌کند».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها