رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566363

غمگین‌تر از شکست پرسپولیس

ساعت24-پرسپولیس به‌عنوان آخرین نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا، شنبه‌شب در ورزشگاه فیصل بن فهد ریاض، برابر الهلال، نماینده ریاض با شکست سنگین 3 بر صفر بدرقه شد تا به‌این‌ترتیب، تمامی نمایندگان ایران در این دوره از رقابت‌ها، طعم شکست مقابل رقبای عربستانی را بچشند.

زن
html>

با مرور ساده این شکست‌ها و البته رسیدن دو تیم از عربستان به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، نتیجه‌گیری ساده این است که بپذیریم در فوتبال هم عربستان از تیم‌های ایرانی پیشی گرفته است. در کنار این مورد، شکست پرسپولیس تلخ و غمگین‌تر هم بود چون این شکست، بعد از شکست استقلال برابر الهلال در لیگ قهرمانان آسیا، نشانه ناتوانی فنی و مالی دو تیم پرقدرت ایرانی برابر رقبای عربستانی است. بااین‌حال، در ورزشگاه فیصل بن فهد، اتفاقی غمگین‌تر از شکست پرسپولیس هم برای ایرانی‌ها به‌ویژه دختران ایرانی رخ داد! درحالی‌که هنوز موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران حل‌وفصل نشده و دوباره کابوس رنگ‌باختن این موضوع درحال شیوع است، دختران و زنان عربستانی مشکلی برای ورود به ورزشگاه فیصل بن فهد و تماشای بازی الهلال – پرسپولیس آن‌هم از نزدیک، نداشتند. نکته مهم‌تر اینکه آنها کنار خانواده‌هایشان نشسته و بازی را تماشا کردند. انتشار تصاویر زنان عربستانی در ورزشگاه ریاض در شرایطی فضا را برای دختران ایرانی غمگین‌تر می‌کند که آنها سال‌های زیادی است برای رفتن به ورزشگاه منتظر مانده‌اند و حالا مشخص شده که حتی با زور و تهدید فیفا مبنی بر تعلیق احتمالی فوتبال ایران هم، به این سادگی‌ها قرار نیست به رؤیایشان برسند.
عربستانی‌ها از دی‌ماه 1396 به این طرف، مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌های این کشور را برطرف کردند. در همان زمان بود که اعلام شد برای اولین بار قرار است زنان عربستانی مجوز ورود به سه ورزشگاه و تماشای از نزدیک بازی‌ها را به دست بیاورند و در ادامه رفته‌رفته این محدودیت‌ها برداشته می‌شود و ورود زنان عربستانی به ورزشگاه‌های دیگر هم هموار می‌شود. این‌طور شد که بازی دو تیم الاهلی و البتین که با ورود زنان همراه بود، تبدیل به دیداری فراموش‌نشدنی شد. عربستانی‌ها در شرایطی از همان زمستان 96 با این مسئله کنار آمدند که دختران ایرانی تلاش می‌کردند هرطور شده این مسیر را برای خودشان هموار کنند. البته که شروعش با اتفاقی خبرساز همراه شد. ماجرا مربوط به بازی ایران و سوریه در ورزشگاه آزادی بود که دختران سوری مجوز ورود به ورزشگاه را به دست آوردند ولی دختران ایرانی نه‌تنها چنین مجوزی را نگرفتند بلکه با رفتار نامناسبی هم روبه‌رو شدند. به‌هرروی با برجسته‌شدن آن اتفاقات و به‌راه‌افتادن کمپین‌های ریزودرشت، نهایتا پای فیفا به پرونده ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران گشوده شد و جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، با تهدید مسئولان فوتبال ایران مبنی بر تعلیق احتمالی فوتبال، از آنها خواست هرطور شده مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها را فراهم کنند. دیدار او با حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت هم در همین راستا شکل گرفت. این‌طور شد که بالاخره بعد از قریب به 40 سال، مهرماه 1398 دختران ایران توانستند برای اولین بار با خرید بلیت راهی ورزشگاه شوند و بازی تیم‌های ملی ایران و کامبوج را از نزدیک ببینند. شرایط ایدئال نبود ولی باز برای شروع بد نبود؛ ورود و خروج مجزا، جایگاه مجزا و البته تعداد محدود، آن‌هم فقط برای تماشای بازی‌های تیم ملی، تصمیماتی بود که مسئولان ورزش ایران برای زنان تماشاگر گرفتند. دست‌آخر هم با تأکید فیفا این موضوع تبدیل به قانون شد که از سال 1398 به این طرف، هر زمان که تیم ملی ایران بازی داشته باشد، مجوز حضور زنان در ورزشگاه باید صادر شود و آنها بدون تبعیض باید به ورزشگاه وارد شوند. البته که آن فقط مربوط به فاز نخست بود و در فاز ثانویه باید شرایط برای ورود بدون قیدوشرط آنها به ورزشگاه، برای همه بازی‌های فوتبال در ایران هموار شود.
اگرچه به نظر می‌رسید این مورد در ایران دیگر حل شده است ولی شیوع ویروس کرونا و محرومیت ایرانی‌ها از میزبانی در رقابت‌های بین‌المللی باعث شد تا مسئله ورود زنان به ورزشگاه به حاشیه برود. این رفتن به حاشیه تا همین یکی دو هفته اخیر بود چون با میزبانی ایران از تیم ملی کره جنوبی و تأکید مجدد فیفا، زنان ایران آماده حضور در ورزشگاه می‌شدند که به ناگاه همه‌چیز به هم ریخت. درواقع درحالی‌که عنوان شده بود بازی ایران با کره جنوبی با حضور تماشاگران است و طبیعتا با توجه به نظارت فیفا، تماشاگران زن هم در این بازی حضور خواهند داشت به بهانه عجیب‌وغریبی همچون پروتکل‌های بهداشتی، در ثانیه‌های پایانی این بازی بدون حضور تماشاگر شد.
اعلام بدون تماشاگر بودن این دیدار بدون حاشیه و حرف‌وحدیث هم نبود. با توجه به تغییر دولت و روی‌کارآمدن سیاست‌مدارانی که نگاه منفی به حضور تماشاگران زن در ورزشگاه داشتند، این‌طور شایعه شد که مخالفت آنها مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه، دلیل بی‌تماشاگر شدن بازی ایران و کره جنوبی شده است. به عبارت ساده‌تر، فدراسیون فوتبال ایران مجبور شد برای اینکه توسط فیفا به دلیل راه‌ندادن تماشاگران زن به ورزشگاه تهدید جدی نشود، کلا بازی را بدون حضور تماشاگر کند. این مورد اگرچه به‌صورت رسمی عنوان نشد ولی صحبت‌های حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال با تلویزیون و بیان اینکه «یک مقدار بحث زیرساخت‌ها و یک‌سری از مسائل دیگر وجود داشت که مطرح‌کردن آن در برنامه تلویزیونی شاید صلاح نباشد» به‌نوعی این مورد را تأیید کرد.
حال، در شرایطی که زنان ایرانی قرار است دوباره برای رسیدن به رؤیای حضورشان در ورزشگاه منتظر بمانند و احتمالا تلاش جدی‌تری کنند، انتشار تصاویر حضور زنان عربستانی در ورزشگاه آن‌هم کنار خانواده‌شان، موضوعی غمگین‌تر از شکست پرسپولیس برای فوتبال ایران است که گویی همچنان برای رسیدن به ساده‌ترین خواسته‌ها باید دشوارترین مسیر را طی کنند. آن‌هم مسیری که این‌بار هم به نظر می‌رسد اگر فشار و تهدیدی از سوی فیفا روی فدراسیون فوتبال ایران اعمال نشود، رسیدن به آن کار چندان ساده‌ای نباشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها