رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 604493

زلزله ترکیه محرک صعود نفت شد

ساعت24-قیمت نفت روز سه شنبه برای دومین روز متوالی تحت تاثیر خوش بینی به بهبود تقاضای چین و نگرانی نسبت به کمبود عرضه پس از تعطیلی یک پایانه صادراتی مهم در پی وقوع زلزله ترکیه، صعود کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۸۲ سنت معادل ۱.۰۱ درصد افزایش، به ۸۱ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۲ سنت معادل ۱.۱۱ درصد افزایش، به ۷۴ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه صعود کرد. نفت برنت شب گذشته با یک ۱.۳ درصد افزایش و شاخص نفت آمریکا با یک درصد افزایش، بسته شده بود.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، قیمت نفت تحت تاثیر انتظارات برای تداوم روند احیای چین و اختلال عرضه بر اثر زلزله ویرانگر در ترکیه، افزایش پیدا کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد نیمی از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری از سوی چین باشد. فاتح بیرول، مدیر این آژانس در اظهاراتی خاطرنشان کرد تقاضا برای سوخت جت در چین، افزایش پیدا کرده است.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، در پرتو انتظاراتی که برای بهبود تقاضا به خصوص در چین وجود دارد، قیمت فروش رسمی نفت به خریداران آسیایی را برای نخستین بار در شش ماه گذشته، افزایش داد.

فعالیت پایانه صادرات نفت سیهان با ظرفیت صادرات یک میلیون بشکه در روز، پس از وقوع زمین لرزه بزرگ در این منطقه، متوقف شد. پایانه بی تی سی که نفت جمهوری آذربایجان را به بازارهای بین المللی صادر می کند، از ششم تا هشتم فوریه بسته خواهد بود.

آذربایجان از بندر سیهان ترکیه به عنوان هاب اصلی صادرات نفت خود استفاده می کند که جریان آن به حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز می رسد. شرکت بریتیش پترولیوم آذربایجان اعلام کرد یک نشت نفتی کوچک در سیهان شناسایی شده که به توقف فعالیت آن منتهی شد. یک منبع آگاه در آذربایجان به رویترز گفت: ظرفیت کافی برای نگهداری نفت در سیهان و در آذربایجان وجود دارد و یک منبع دیگر اظهار کرد: در صورت لزوم، جریان نفت می تواند کاهش داده شود.

پس از زلزله روز دوشنبه، دولت منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق جریان نفت از طریق خط لوله کرکوک-سیهان را متوقف کرد. این منطقه ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت و دولت فدرال عراق ۷۵ هزار بشکه در روز نفت به این خط لوله پمپ می کند. صادرات نفت پس از بررسی دقیق وضعیت خطوط لوله، ازسرگرفته خواهد شد.

دانیل هاینس، استراتژیست ارشد کالا در بانک ANZ استرالیا، تعطیلی فاز اول میدان نفتی یوهان اسوردراپ در منطقه دریای شمال نروژ به ظرفیت ۵۵۳ هزار بشکه در روز را به عنوان عامل تاثیرگذار بر قیمتها برشمرد.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران اظهار کردند: بازارهای نفت منتظر سخنرانی جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه هستند. افزایش نرخ بهره، باعث تحکیم ارزش دلار شده و با گران کردن نفت برای خریداران غیرآمریکایی، قیمت آن را پایین می‌برد.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها