رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 633532

درمیانه کابوس ورویا

ساعت 24 - داشتن رویا ی بزرگ از نیازهای انسان است تا بتواند اسب خودرا زین کند و به آن برسد. رویای بزرگ انسان می‌تواند از جنس مادی وبرای خود باشد و می‌تواند برای سرزمین و هم میهنانش باشد. اما رویا بافی نیز نیاز به شرایطی دارد که اگر آماده نباشد این کار نیز به سختی می‌رسد و شاید به کابوس تبدیل شود. الان بیشتر ایرانیان به رویا روی آورده و می‌خواهند سرزمین خودرا آبادتر ببینند.

حقیقت تلخ این است که مجموعه شرایط سیاست خارجی ایران ونیز مناسبات اقتصادی میان دولت و ملت ونیز میان دولت با بنگاه‌های داخلی و خارجی گونه‌ای است که رویابافی را نیز از دسترس خارج کرده است. الان وضعیت این است نهاددولت بدون بازکردن حتی یک گره از گره‌های بزرگ اقتصادایران گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار باید ایرانیان این همه کامیابی‌های دولت را جشن بگیرند. اما درسوی دیگر داستنان کابوسی است که روز وشب بردل وذهن ورفتار ده‌ها میلیون کارمند و کارگر و بازنشسته پرواز می‌کند.   واقعیت دیگر این است که الان سیاست‌های اصلی اقتصاد ایران سمت و سوی خوبی ندارد. سیاست ارزی ایران چیست؟ قرار است که در سال 1403 چه میوه‌ای از سیاست ارزی مغشوش امسال برداشت کنیم؟ هیچ اقتصاددان و هیچ فعال اقتصادی نمی‌داند حرکت نرخ ارز به کدام سو است و در مسیر سرازیری یا سربالایی قرار می‌گیرد؟ سیاست تجاری ایران که تابعی بدون قید و شرط از سیاست‌های ارزی است به کدام سو حرکت خواهد کرد؟ آیا مقام مسئولی در این باره توضیح داده است؟ سیاست‌های پولی نیز از ابهام در رنج است و معلوم نیست بازار اعتبارات در کدام مسیر حرکت خواهد کرد؟ آیا بازارهای سهام، مسکن، اتومبیل، سکه و طلا، اوراق بهادار، بهره بانکی را می‌توان دید؟

این میزان ابهام و سردرگمی درشروع سال تازه یک پدیده جدید است. در داخل نیز سطح منازعات برای کسب قدرت همچنین بی‌نظم، بی‌سروسامان و عجیب و غریب است و افراط و تفریط به نهایت رسیده است. عدم قطعیت‌ها در بازارهای گوناگون و سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد به‌اندازه‌ای شده است که متاسفانه بازیگران خارجی در اقتصاد ایران نیز این را می‌دانند و بر همین نقطه ضعف فشار می‌آورند.

منازعه بر سر کیک نه چندان بزرگ تولید و یورش به بازارهای نفت و گاز ایران، صادرات کشاورزی، تولیدات صنعتی و بازارهای منطقه مثل اقلیم کردستان، عراق، افغانستان و... روزگار را بدتر از هر زمان دیگر کرده است. کاش می‌شد روزگاری خوش حتی در رویا تصویر کرد، اما چه باید کرد که چنین نیست. کاش می‌شد، آرزوی اقتصاد سرپا و شاداب را در رویا حتی دید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها