رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 81671

خواص دارویی گل محمدی ‌

ساعت24- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: گل محمدی دارای خواص فراوانی از جمله ضد دیابتی، ضدپیری بوده و در درمان افسردگی و ناراحتی‌های ریوی، قلبی و کلیوی مفید است.

خواص دارویی گل محمدی ‌
دکتر سوسن هوشمند ، منطقه اردبیل، با اشاره به خواص درمانی گل محمدی گفت: فلانوئیدها و ترپن‌های موجود در گلبرگ‌های این گیاه، برای درمان افسردگی مفید بوده و به عملکرد قلبی و عروقی نیز کمک می‌کند.

وی خواص ضدHIV، آرام بخش و خواب آورو ضد دیابت و ضدپیری را از دیگر قابلیت‌های گل محمدی برشمرد و تصریح کرد: اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در عصاره این گیاه به رشد دندریت­‌های عصبی کمک می‌کند.

عضو کارگروه گیاهان دارویی استان اردبیل با بیان اینکه استفاده از گلاب در مراسم سوگواری به دلیل خاصیت آن در التیام دل شکستگی یا داغداری است، خاطرنشان کرد: در طب از گلاب به عنوان جایگزین هورمونی برای بازگرداندن تعادل هورمونی بدن نیز استفاده می‌شود.

‌هوشمند با بیان اینکه گل محمدی از نظر کاربرد دارویی دارای خواص ارزشمندی است که همواره مورد توجه گیاه شناسان و اطبای بنام بوده است، افزود: ابن سینا درباره ارزش دارویی مربای گل سرخ در درمان بیماری سل و نتایج مفید آن سخن گفته است. گیاه شناسان معروفی همچون جالینوس، دیوسکوریه و پلین برای گل محمدی ارزش طبی فراوانی قائل بودند، به طوری که بر تأثیر گلاب در درمان ناراحتی‌های گوش، دستگاه گوارشی، عوارض پوستی و استخوانی اذعان داشتند و غرغره گلاب را برای زخم‌های دهان و لثه و تورم لوزه‌ها مفید دانسته‌اند.

وی با بیان اینکه گل سرخ درعین قابض بودن، خاصیت مسهلی و نرم کنندگی نیز دارد، ادامه داد: این گیاه برطرف‌کننده نفخ معده و به طور کلی بادها و رطوبت و تقویت کننده و برطرف کننده ناراحتی‌های ریه، کلیه و تپش شدید قلب است.

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به اینکه عصاره گل سرخ به عنوان آرام بخش قلب و مفرح اعصاب شناخته شده است، خاطرنشان کرد: پماد گل سرخ دارای خاصیت آرام کننده در دردهای ناشی از ضرب دیدگی و پیچ خوردگی است.

هوشمند با اشاره به اینکه که زادگاه آغازین گل محمدی سرزمین کهن ایران و مناطق دیگری از خاورمیانه است، تصریح کرد: گل محمدی یکی از گونه‌های گل سرخ (رُز) است و متعلق به گیاهان خانواده Rosaceae و نام علمی آن Rosa damascene است.

وی مصرف چای و مربای گل سرخ در زمان افطار را از آداب روزه داران مناطق آذری زبان دانست و افزود: برای تهیه یک نوشیدنی آرام بخش و معطر، یک قاشق غذاخوری گلبرگ گل سرخ را همراه با یک قاشق چای خوری چای سبز یا سیاه، دم می‌کنند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها