رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497224

رئیس سنی مجلس یازدهم: سوگندنامه نمایندگی یک امر تشریفاتی نیست /هیات رئیسه جدید بداند این صندلیها امانت است

ساعت 24-رئیسه سنی مجلس یازدهم گفت: من پیشاپیش مسئولیت هیئت رئیسه ای که انتخاب می شود را گوشزد میکنم، آنهایی که در این رقابت به میدان آمده‌اند باید بدانند که برای خدمت آمده‌اند.

دومین جلسه مجلس یازدهم با دستور کار تعیین اعضای هیئت رئیسه کار خود را آغاز کرد. حجت الاسلام سیدرضا تقوی به عنوان رئیس سنی مجلس یازدهم نطق خود را به سوگندنامه نمایندگان اختصاص داد و گفت: جلسه افتتاحیه مجلس یازدهم دیروز با موفقیت به پایان بردیم و منتخبین عزیز مردم سوگند یاد کردند و با این سوگند کار خود را آغاز کردند. من به نکته هایی که در این سوگند نامه وجود دارد و تا پایان دوره باید متعهد به محتوا آن باشیم را ذکر میکنم. ۱۰ نکته در این سوگندنامه است که اول برای خودم تذکری باشد و بعد تذکری برای همکاران عزیز باشد.

او ادامه داد: در این ۴ سال باید کارمان را با این سوگند نامه تنظیم کنیم. در این سوگندنامه که متن اصل ۶۷ قانون اساسی است، نکاتی وجود دارد. شما دیروز در برابر خدا عرض کردیم که من در برابر قرآن مجید سوگند یاد میکنم و تعهد مینمایم تا پاسدار حریم اسلام باشیم. دوم نگهدار دستاوردهای انقلاب باشیم. سوم نگهبان مبانی جمهوری اسلامی باشیم. چهارم از ودیعه ملت پاسداری کنیم، رعایت امانت و تقوا در انجام وظایف و دفاع از قانون اساسی داشته باشیم. هفتم اینکه به استقلال کشور پایبیند و حافظ حقوق ملت باشیم. نهم پایبندی به خدمت مردم و دهم مدنظر قرار دادن استقلال کشور، آزادی مردم و تأمین نیازهای آنها باشیم.

رئیس سنی مجلس تأکید کرد:باید به این فراز ها دقت کنیم و این موارد امر تشریفاتی نیست که از کنارش عبور کنیم.ما باید مجلس تراز اسلامی را به نمایش بگذاریم، این مجلس ارزشگرا و انقلابی، زمان شناس، دشمن شناس، متوجه مشکلات معیشتی مردم، محرومان است.آیا ما در امر قانونگذاری نباید ضعیفترین مردم را درنظر بگیریم؟

او گفت: امروز هیئت رئیسه مجلس مشخص می شود. من پیشاپیش مسئولیت هیئت رئیسه ای که انتخاب می شود را گوشزد میکنم، آنهایی که در این رقابت به میدان آمده‌اند باید بدانند که برای خدمت آمده‌اند. طبعا مجلس یک رئیس و دو نائب رئیس میخواهد و باقی هم که رای نمی آورند طبعا اجرشان را میبرند.

او خطاب به هیئت رئیسه ای که قرار است امروز انتخاب شود، گفت: چند توصیه به این هیئت رئیسه دارم. اول اینکه از خودمان شروع کنیم، امام علی میگوید که هرآنچه میگوییم اول خودمان عمل کنیم و بعد از دیگران بخواهیم. شاعر گفت که چون واعظان ... چرا حرف هایی را میگوییم اما خودمان عمل نمی کنیم؟ باید بدانیم این صندلی ها امانت دست ما است و انشاءالله امانتدار خوبی برای مردم باشیم. مجلس طراز اسلامی اول از خودش شروع میکند و بعد به دیگر دستگاه ها و مسئولان می‌پردازد، این باید شعار ما باشد و از خودمان شروع کنیم. مجلس طراز اسلامی، طراز اخلاقی هم است.

تقوی معتقد است:«مجلس محل سیاست و سیاست گذاری است.آیا میخواهیم فرمان این سیاست را دست اخلاق بدهیم یا اخلاق را دست سیاست بدهیم؟ ما باید سیاست را اخلاقی کنیم. دروغ نگوییم، تهمت نزنیم، برای خارج کردن رقیب از صحنه یا مخالفان به هر مسئله ای متوسل نشویم. این مجلس برآمده از عصاره ملت است. عزیزان ما روز دوم مجلس را آغاز کردیم و از الان تصمیم بگیریم اخلاق را رعایت کنیم.»

رئیس سنی مجلس با تأکید بر محور قرار گرفتن اخلاق در عملکرد نمایندگان افزود: این صندلی هایی که ما نشسته ایم بر خون شهدا قرار گرفته است. ما چهارسال در این ساختمان و زیر همین گنبد هستیم. مجلس بیش از ۲۰۰ هزار نفر کارمند دارد و همه این افراد بسیج شده اند که به شما نمایندگان خدمت بدهند. از همین نقطه به آنها سلام عرض میکنم و هیئت رئیسه مجلس باید از این کارشان درون مجلس استفاده کند و از بیرون لشکر کشی نکند. کارکنان مجلس ارزشمند هستند. ما به این افراد باید بها بدهیم و از تخصص، اطلاعات و تجربه این افراد استفاده کنیم.

او در ادامه تذکراتش گفت: ۱۲ هزار قانون تصویب شده است و ما انباشت قانون داریم. به گفته معاونت امور قوانین مجلس، ما ۶۰۰ قانون در مجلس داریم که منتظر نوشتن آیین نامه های اجرایی آن در دولت است. ما گاهی فکر می‌کنیم که اینجا مشغول شده ایم و این باعث می شود از نظارت باز بمانیم. امیدوارم هیئت رئیسه به بحث نظارت بیشتر توجه کنیم. به مسائلی سرگرممان نکنند که از نظارت باز بمانیم.

او صحبت هایش را با یک ضرب المثل پایان برد و گفت: در یکی از کشورها ضرب المثلی دارند که میگویند به خاطر میخی، نعلی افتاد، به خاطر نعلی، اسبی افتاد؛ به خاطر اسبیف سواری افتاد؛ به خاطر سواری، جنگی شکست خورد. تمام این موارد به خاطر کسی بود که میخ را اول خوب نکوبیده بود. یک مملکت به خاطر یک میخ از بین میرود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها