رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546331

آدرس همتی برای افزایش قیمت دلار

ساعت 24 – بازار ارز ایران هوشیار است و از لابه لای حرفهای مدیران ارشد اقتصادی می فهمند که قیمت دلار را باید بالا ببرند یا پایین و این را از یک جمله همتی گرفتند که گفت بانک مرکزی دلار نیمایی عرضه نکرده است.

دلار
dir="RTL" style="text-align:right">عبدالناصر همتی البته تنها رییس بانک مرکزی ایران نیست که بارها و بارها در کشتی گرفتن با بازار ارز زمین خورده و باردیگر برپاخاسته است تا دوباره زمین بخورد. درست در روزهایی که او وعده ارز و دلار ارزان تر را داد بازار در مسیری افتاد که حرف اورا بر زمین بزند. این رییس بانک مرکزی در حالی از دلار باز هم ارزان تر در بازار گفت که بانک مرکزی ایران که از روز یکشنبه گذشته و بر خلاف هفته پیش، بار دیگر افزایش گام به گام نرخ رسمی عرضه ارز را آغاز کرده، بهای فروش هر دلار آمریکا در صرافی‌های تحت نظارت خود را روز چهارشنبه نیز در نزدیکی ۲۲ هزار تومان حفظ کرد و مانع از افت بیشتر آن شد. نرخی که در مقایسه با روز شنبه گذشته بیش از هزار و ۳۰۰ تومان بالاتر بود.

بازارساز بانک مرکزی ایران چهارشنبه هفته گذشته نرخ رسمی فروش دلار را به پایین‌ترین نرخ در ۱۰ ماه گذشته رساند که همین امر موجب عقب‌نشینی بهای بازار آزاد تا همین حد شد.با حاکم کردن دوباره جو صعودی بر بازار، هر دلار آمریکا روز چهارشنبهدیروز تا ۲۲ هزار و ۶۵۰ تومان بالا رفت؛ نرخی که پیشتر در جریان خرید و فروش‌های روز ۱۲ اردیبهشت ثبت شده بود.هر یورو نیز روز چهارشنبه ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد که ۹۰۰ تومان بالاتر از نرخ رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی ایران بود.

افزایش ترخ تبدیل ارزها به ریال ایران درروز چهارشنبه درحالی دربرابر دیدگاه رییس بانک مرکزی رخ داد که او تنها دوروز پیش از آن گفته بود امیدوار است قیمت هردلار بازهم پایین تر بیاید. وی گفته بود «مداخله فعلی در بازار ارز مداخله بانک مرکزی نیست و مداخله ناشی از ارز صادرکنندگان است. بانک مرکزی به عنوان بازارساز موظف به ممانعت از نوسانات ارز است. روش مدیریت بازار ارز سه سال است که تغییر کرده است؛ روش ما ارزپاشی نیست و در این راستا بازار متشکل ارزی ایجاد شده است. ما اکنون نرخ ارز را کنترل کرده‌ایم و به ۲۰ هزار تومان رسانده‌ایم، اما امیدواریم از این رقم هم پایین‌تر بیاید». به نظر می‌رسد سیاستگذار پولی نسبت به آینده بازار ارز خوش‌بین است، به طوری که ابراز امیدواری کرده نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان نیز برسد. طی روزهای اخیر نرخ ارز در صرافی‌های منتخب به ۲۰ هزار تومان نیز رسیده بود، با این حال روز گذشته بازار ارز تغییر جهت داد و شاهد بازگشت نرخ دلار به کانال ۲۱ هزار تومان بودیم. این روزها بازار ارز رفت و برگشت‌های زیادی دارد و افزایش یک‌روزه نرخ ارز را نمی‌توان تعبیر به تغییر جهت‌گیری بازار ارز به نفع افزایش قیمت کرد.

خوش‌بینی رییس کل به کاهش قیمت ارز نیز ریشه در چند موضوع اساسی دارد. در وهله نخست به نظر می‌رسد اخبار خوشایند و مثبتی از وین به بازار مخابره می‌شود و همین مساله فعل و انفعالات بازار ارز را به سمت کاهش قیمت تغییر داده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد عوامل روانی تاثیرگذار بر بازار ارز در حال قدرت‌نمایی هستند و به افت فشار تقاضای ارز کمک کرده‌اند. به عبارتی دیگر افت قیمت دلار طی روزهای گذشته بر تعداد فروشندگان بازار ارز افزوده و موجب عقب افتادن تقاضا از عرضه شده است. اما همتی در همین حالی که آرزوی کاهش قیمت دلار را برزبان می آورد یک آدرس به بازار داد که شاید مجوز افزایش دلار بود . همتی گفت : «بانک مرکزی یک دلار هم در نیما عرضه نداشته است. فرآیند مذاکرات و انتظارات موجب می‌شود که روند بازار ارز رو به کاهش باشد.» اما از آنجا که صادرکنندگان و فعالان اقتصادی دچار زیان‌های بزرگی از ناحیه نوسانات نرخ ارز می‌شوند، تعیین قیمت غیرواقعی برای نرخ دلار می‌تواند میل به عدم عرضه ارز در سامانه نیما را تقویت کند. در این شرایط انتظار می‌رود که روند قیمت ارز از ناحیه کاهش عرضه ارز تغییر کند.

در عین حال رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که ذخایر بانک مرکزی نیز بیشتر شده که در این صورت می‌توان نسبت به سیاستگذاری بانک مرکزی در بازار ارز امیدوار بود. به گفته وی «بانک مرکزی در حوزه بازار ارز و قیمت آن سیاسی عمل نمی‌کند. اگر بانک مرکزی سیاسی عمل کرده بود، حتما ذخایر این بانک افزایش نمی‌یافت؛ چراکه هم اکنون ذخایر ارزی بانک مرکزی بیش از سال گذشته است. بساط سود مرکب در نظام بانک‌ها بسته شده است، پس اگر بانکی می‌خواهد صورت‌های مالی خود را به تایید بانک مرکزی برساند، حتما باید امهال اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی رعایت شود، در غیر این صورت صورت‌های مالی آنها تایید نخواهد شد.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها