رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 345693

اسپرسو چیست | نحوه صحیح درست کردن اسپرسو

اسپرسو یکی از قهوه های بسیار مشهور ایتالیایی است که به دلیل غلظت بالا معمولا در طول روز برای رفع خستگی استفاده می شود در ادامه شما را با نحوه درست کردن آن آشنا می کنیم.

اسپرسو
html>

اسپرسو

اسپرسو یکی از غلیظ ترین قهوه های اصیل ایتالیایی است که دو یا سه برابر قهوه های دیگر غلظت دارد و در ساخت نوشیدنی هایی مثل کاپوچینو، موکا، لاته، ماکیاتو و امریکانو به کار می رود.

بهتر است بدانیم اسپرسو نام قهوه نیست درواقع اسپرسو روشی برای درست کردن قهوه است که در این روش در کمتر از 20 ثانیه با عبور آب نزدیک به نقطه ی جوش و تحت فشار از قهوه ی آسیاب شده اسپرسو به دست می آید که برای تهیه ی آن میتوانید از دستگاه اسپرسو ساز یا قوری موکاپت استفاده کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص قهوه اسپرسو

خواص نوشیدنی اسپرسو:

استفاده از کافئین باعث سرحال امدن ما میشود و به طوری انرژی زا هست. اما از انجایی که غلظت اسپرسو از کافی های دیگر بیشتر است، اگر میخواهید که حسابی سرحال بیایید نوشیدن اسپرسو به شما پیشنهاد میشود.

در کل میتوان گفت فواید اسپرسو از دیگر نوشیدنی های کافئین دار بیشتر است، که در این مطلب ما به 5 مورد از این فواید پرداخته ایم . مثلا اگر میخواهید حافظه قوی ای داشته باشید یا وزن کم کنید اسپرسو انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

در ادامه ی مطلب میتوانید در مورد اینکه اسپرسو چیست و دیگر خواص اسپرسو را مطالعه کنید.

دلایل نوشیدن اسپرسو / فواید اسپرسو

اسپرسو باعث قوی شدن حافظه ی طولانی مدت شما میشود.به طوری که محققین دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که اگر در روز دو شات اسپرسو بنوشید باعث قوی شدن حافظه به خصوص حافظه ی بلند مدت میشود.

اسپرسو باعث بالا رفتن سطح تمرکز و توجه شما میشود. اگر شما روز خود را با نوشیدن یک شات اسپرسو شروع کنید، کافئین موجود در آن باعث کاهش نشنه های خستگی میشود و در راستای این جریان همزمان کافئین باعث بالا رفتن تمرکز و سطح هوشیاری میشود. که این جریان یک تعامل عصبی شیمیایی است.، که میتوان گفت ها دلیل همه ی اینها وجود دوز بلایی از دوپامین در قهوه است که در قسمتی از مغز که با سطح هشیاری در ارتباط است نیز به طور خاص وجود دارد. و نکته ای که شما باید رعایت کنید این است که هرگز در مصرف کافئین زیاده روی نکنید چون مصرف بیش از اندازه ی ان باعث عصبی شدن شما و در نتیجه از دست دادن تمرکز میشود چرا که بالارفتن سطح تمرکز برگرفته از اثر کوتاه مدت کافئین است.

اسپرسو به شما در کم کردن وزنتان کمک میکند؛ اسپرسو به دلیل کم کالری بودن باعث مجزا بودن از دیگر نوشیدنی های کافئین دار میشود. به طوری که اگر شما اسپرسوی بدون کرم یا شکر داشته باشید، تنها 3 کالری در هر اونس از هر شات اسپرسو وجود دارد. به همین دلیل این نوشیدنی به ورزشکاران نیز توصیه میشود چون به دلیل همین کم کالری بودن باعث افزایش نتیجه ورزش شما میشود و همچنین طبق تحقیقات به دست آمده در مجله پزشکی و علم ورزش، کافئین باعث کاهش سختی در اثر تمرینات سخت و شدید ورزشی میشود و این اتفاق باعث میشود ورزش کردن آسان به نظر برسد به همین دلیل نوشیدن یک الی دو فنجان قهوه یک ساعت قبل از یک ورزش نیم ساعته باعث کاهش دردهای ماهیچه ای میشود زیرا درک ناشی از درد های عضله ای بعد از ورزش با مصرف کافئین کاهش میابد. و این جریان باعث میشود که شما سراغ ورزش های سنگین تر رفته و به مرور زمان وزن شما کاهش یابد.

اسپرسو با موکاپات

اسپرسو باعث کاهش خطر سکته ی مغزی میشود.طبق تحقیقات به دست امده از طرف محقق سوئدی سوزانا لارسن، وجود آنتی اکسیدان در کافئین باعث کاهش خطر سکته ی مغزی و همچنین گرفتگی های عروقی (تا 25 درصد) میشود. به همین دلیل نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه ی اسپرسو در روز به شما پیشنهاد میشود.

اسپرسو باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت میشود. طبق مطالعات و بررسی های 4ساله انجام شده بر روی گروهی از زنان و مردان در مدرسه پژوهشی هاروارد، مصرف مناسب کافئین باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم میشود و کسانی که به طور مرتب روزانه بیشتر از یک فنجان اسپرسو مصرف میکنند تا 11 درصد کمتر از بقیه به دیابت نوع دوم مبتلا میشوند.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه کیک قهوه

اموزش صحیح دست کردن اسپرسو

درست کردن اسپرسو با قوری موکاپات

در اینجا ما به درست کردن قهوه ی اسپرسو با استفاده از قوری موکاپات روی اجاق گاز در خانه می پردازیم.

یک شات اسپرسو یا سینگل شات حجمی حدود 25 الی 30 میلی لیتر دارد. بهتر است بدانیم که در اصل به نوشیدنی به دست آمده از دستگاه اسپرسو ساز ، اسپرسو میگویند اما به قهوه ی به دست امده از قوری موکاپت نیز اسپرسو گفته میشود.

موارد لازم جهت تهیه ی اسپرسو با قوری موکاپات، حرارت، آب سرد، موکا اکسپرس و مهم تر از همه پودر قهوه ی تازه آسیاب شده و تازه رست شده میباشد تا برای تهیه ی قهوه با موکاپات مناسب باشد.

اسپرسو

حال به سراغ تهیه ی اسپرسو با موکااکسپرس میپردازیم.

ابتدا آب سرد را تا زیر سوپاپ داخل مخزن پایینی موکاپت میریزیم. سپس در سبد میانی آن قهوه را میریزیم و سطح آنرا بدون فشرده کردن پودر قهوه صاف میکنیم. در ادامه قسمت بالایی موکاپت را به قسمت پایینی ان بسته و انرا برروی شعله ملایم قرار میدهیم.

حالا صبر میکنیم تا قهوه آماده شود ( بهتر است حواستان به قهوه باشد تا قبل از اینکه اسپرسو از استوانه بالایی خارج شود، متوجه بو و صدای ان شوید.)

بعد از پر شدن اسپرسو در مخزن بالایی ، اسپرسو اماده میباشد. و با ریختن ان در فنجان اماده ی صرف شدن میباشد، همچنین اگر میخواهی که نوشیدنیتان شیرین باشد، میتوانید از شکر یا ... به همراه قهوه تان استفاده کنید.

نکاتی که در درست کردن اسپرسو با قوری موکاپات باید رعایت شوند :

بهتر است برای داشتن اسپرسوی بهتر با موکاپت به این نکات نیز توجه داشته باشید: اسپرسویی که برای اولین بار در موکاپت دم میشود را حتما دور بریزید. فنجان های تان را قبل از ریختن اسپرسو حتما گرم کنید زیرا اسپرسو به تغییرات اگهانی دما خیلی حساس هست. و اینکه حواستان باشد قهوه ی موکاپت روی شعله قل نزنه و نجوشد.

اسپرسو چیست | نحوه  صحیح درست کردن اسپرسو

کُن پانا، نوشیدنی خامه ای با اسپرسو


در ادامه مطالب در مورد اسپرسو به سراغ اسپرسو کن پانا می رویم و شما را با این نوشیدنی آشنا می نماییم در کشورهای آمریکا ، فرانسه و بریتانیا به این اسپرسو کافه وین یا قهوه وین گفته می شود ولی باعث تعجب است که در خود وین به کن پانا به صورت صحیح فرانسیسکن می گویند.
این نوشیدنی که دارای ریشه تاریخی در مرکز اروپا است محبوبیت خاصی در بین آنها دارد و بسیار شناخته شده در وین و بوداپست می باشد خلاصه اینکه اسپرسو کن پانا مورد علاقه خاص و عام در اروپا بوده و هست .
لازم به ذکر است اگر از تاریخ جویا باشید دو فرقه مذهبی مسیحیت به نام های فرانسیسکن و کاپوچین تقریبا در سه قرن گذشته، با هم دجار اختلاف شدند و دو نوشیدنی مانند هم اما با فرق های جزئی یعنی کاپوچینو و فرانسیسکانر به خاطرشان نام گرفتند.
اسپرسو کن پانا یک نوع از نوشیدنی ها است که اساس آن اسپرسو می باشد در کشور ایتالیا معنی کلمه کن پایا ( با خامه )می باشد اگر بخواهیم این نوشیدنی را توصیف نماییم یک شات اسپرسو سینگل یا دبل که روی آن با خامه پر شده است می باشد این نوشیدنی در لیست منوی کافی شاپ ها جایگاه ویژه ای دارد و طرفدارن خاصی را به همراه خود آورده است.
البته به جای خامه می توان فوم شیر مصرف نمایید .

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه پودینگ قهوه ای ایرلندی

طرز تهیه :
ابتدا ظرف مناسبی را انتخاب نمایید می توان از یک فنجان قهوه خوری ساده یا یک لیوان شیشه ای که قد کوتاهی دارد استفاده نمایید بعد یک شات اسپرسو را در آن بریزید در مرحله آخر دو برابر مقدار قهوه خامه را به نوشیدنی بیافزایید و روی آن را بپوشانید البته بستگی به علاقه تان به خامه مقدار را می توان تغییر داد کمتری یا بیشتری خامه به خواسته شما می باشد اگر نوع خامه برایتان جای سوال است از خامه قنادی استفاده نمایید البته اگر خواستید از اسپری خامه بهره ببرید کارتان راحت تر خواهد بود

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها